המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ממשיכה להתעצם. לאחר שמנדלבליט הגיש טיוטת חוות דעת המונעת מנתניהו לעסוק במינויים בכירים במערכת אכיפת החוק, ביקש נתניהו לפסול את היועמ”ש מלדון בענייניו ולהעביר את הטיפול לגורם אחר: “היועץ ומשנתו, שמציעים את הסדר ניגוד העניינים, מצויים בעצמם בניגוד עניינים חריף”, טענו פרקליטי ראש הממשלה.

בעקבות כך מיהר מנדלבליט לשגר תשובה באמצעות עו”ד גיל לימון, יועצו הבכיר, עם תשובות לטענות השונות: “היועץ לא מצא כל עילה המונעת ממנו לטפל בהסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה”. הוא ציין כי כתב האישום נגד ראש הממשלה הוגש משיקולים ענייניים בלבד, לאחר תהליך ארוך וסדור, שכלל בחינה של חומר הראיות, שימוע בן 40 שעות לראש הממשלה, עיון ולימוד של מאות עמודי ההשגות שהוצגו מטעם באי כוחו ובחינת הדברים לעומקם.

עוד נכתב: “הטענה כי טיוטת הסדר ניגוד העניינים נגועה בשיקולים זרים היא חסרת כל ביסוס ומוטב היה אלמלא נטענה. גם מבחינה משפטית, דרישתך לכך שהיועץ המשפטי לממשלה לא יעסוק בהסדר של ראש הממשלה שגויה”. אשר לטענה כי היועץ עצמו מצוי בניגוד עניינים בשל העובדה שהגיש נגד נתניהו כתב אישום, אמר עו”ד לימון: “טענה זו נידונה פעמים רבות בעבר בהקשרים שונים, ובכל פעם נמצא כי אין בה ממש”.

בקשר למינוי שופטים אמר לימון: “מעמדו כנאשם שעניינו נידון מול בתי המשפט מחייב זהירות מיוחדת בכל הנוגע למערכת המשפט, לרבות בעניינים שאינם נוגעים להרכב הספציפי שדן בענייניו. אנו דוחים מכל וכל את הרמיזה המופרכת המופיעה במכתבך בנוגע לבחירת מי מחברי הוועדה לבחירת שופטים”.

נדחתה העתירה לגבי הדירה בניו יורק הרשומה על שם נתניהו

נדחתה העתירה שהגישה תנועת אומ”ץ נגד משרד החוץ בנוגע לדירת השרד בניו יורק הרשומה בין היתר על שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שביום חמישי קבע הרכב של שלושה שופטי בג”ץ כי “דין העתירה להידחות על הסף, בהיעדר תשתית עובדתית מינימלית העשויה להקים עילה להתערבות של בית משפט זה”.

עוד נימקו השופטים: “טענות העותרת אינן נסמכות על תימוכין כלשהם, מלבד ‘צילום של הבעלות על הדירה’, כלשונה, אשר הושגה לטענתה באמצעות עיתון ‘גלובס’. זאת, מבלי שפורט אם התצלום פורסם בכתבה מטעם העיתון, אם מדובר בתצלום עדכני, ומהו תוקפו המשפטי של המסמך שצורף – שאף תוכנו אינו קריא”.

העתירה לבג”ץ הגיעה לאחר שקודם לכן הגישה אומ”ץ בקשה לשר החוץ גבי אשכנזי להתערבותו המיידית בעניין אי־סדרים מהותיים לכאורה בעניין רישום דירת שרד בניו יורק, בשווי 15 מיליון דולר, שעדיין רשומה על שמו של נתניהו, מהתקופה שבה שימש שגריר ישראל באו”ם בסוף שנות השמונים. באומ”ץ טוענים כי משרד החוץ לא רשם את הדירה בחזרה על שם המדינה.

במשרד החוץ טענו בעבר בתשובה לפניית “מעריב”: “שמו של נתניהו מופיע על חלק מהמסמכים, מאחר שכיהן כשגריר לאו”ם באותה עת, וזאת בגלל סוג מבנה האחזקות של הדירות. מאז דצמבר 2016 מתנהל משא ומתן משפטי מול חברת האחזקות בניו יורק להסדרת סוגיית הרישום, באופן שיהיה על שמה של מדינת ישראל בלבד”.

מתנועת אומ”ץ נמסר בתגובה: “במקום לבקש את תגובתה של המדינה למחדל המחפיר של רישום דירה בבעלות המדינה על שם אדם פרטי במשך 34 שנים, נתפס בית המשפט למצער לטענה טכנית בדבר אי־המצאת מסמך”.

מסתמן פתרון לסוגיית דירת השרד בניו יורק שנרשמה על שמו נתניהו. בימים הקרובים יושלם הרישום שיעביר את הבעלות לידי המדינה.