בית המשפט העליון דחה היום (שני) את העתירות שהוגשו נגד תיקון מס' 8 לחוק יסוד: הממשלה, אשר נחקק לאחר הבחירות לכנסת ה-23, שעיגן בחוק היסוד את מוסד ממשלת החילופים וראש הממשלה החלופי.

מחאת הימין נגד בג"ץ. צילום: "אם תרצו"

במוקד השינויים שהוכללו בתיקון מס' 8 בחוק-יסוד: הממשלה נמצא סעיף 13א, שכותרתו: "כינון ממשלת חילופים", המעגן את מוסד "ממשלת החילופים" ו"ראש הממשלה החלופי" וקובע את ההסדרים המאפשרים להקמת המוסד. לנוכח כך, עוגן כי מוסדות ממשלת החילופים וראש הממשלה החלופי הם מוסדות משטריים חדשים.

עוד נקבע במסגרת תיקון מס' 8, כי בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23 לא ניתן יהיה לשנות את מרבית הוראות התיקון לחוק, אלא ברוב של 70 חברי כנסת.

המשנה לנשיאה (בדימוס) מלצר סבר, בדעת יחיד, כי שינוי הכללים החוקתיים ביחס לאופן הרכבת הממשלה ולהבעת אי-אמון בה לאחר הבחירות ובטרם הורכבה הממשלה, עולה כדי שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק. לגישתו, הפרקטיקה החוקתית הקיימת מצביעה על כך ששינויים משטריים משמעותיים חוקקו באופן פרוספקטיבי והוחלו רק ביחס לכנסת הבאה, וחריגה מפרקטיקה זו עשויה להוות "שימוש לרעה בסמכות המכוננת".

עם זאת, סבר כי הוצג על-ידי משיבי המדינה צידוק חלקי להחלת הוראות תיקון מס' 8 באופן רטרואקטיבי, ולפיכך יש לדחות את העתירות. זאת, לגישתו, בכפוף "להתראת בטלות מרוככת" לפיה אם יערכו בעתיד שינויים משטריים משמעותיים, כמו אלה שעמדו לפנינו בעתירות, אשר יוחלו באופן מיידי.