בית המשפט המחוזי הפך היום (שני) את החלטת בית משפט השלום וקבע כי אדוארד קאצ'ורה, החשוד ברצח ליטל יעל מלניק בת ה-17, יישאר במעצר. בכך, הפך המחוזי את החלטתה של שופטת השלום בחיפה, שהורתה על שחרור החשוד ברצח למעצר בית. 

שופט בית המשפט המחוזי רון שפירא החליט לקבל את הערעור שהוגש ולהפוך את ההחלטה לאור הראיות שהובאו בידי המכון לרפואה משפטית ועדותו של החשוד.

"ניתן ללמוד על מסוכנות בדרכה גבוהה", אמר ביחס לחשוד. "מעבר לכך שמדובר באדם בוגר המודע למצבה של הקטינה שנותנת בו אמון ומשתפת עמו פעולה באירוע המוביל למוות, לא ניתן להתעלם מאמירתו בחקירה כי חלק ממניעיו לעבודה בבית החולים הפסיכיאטרי היה כדי ליצור קשר מסוג זה שהוביל לאירוע ההמתה".

"כנראה שבאמת יש ניסים בחנוכה", אמרה האחות רות בבית המשפט. "השופט הזה שינה את כל התמונה. הוא הסכים עם מה שאנחנו צועקים לאורך כל הדרך - שהבן אדם הזה חולני, שהוא התחיל לעבוד בבית החולים הזה בשביל המטרות האלה, בשביל לנצל ילדות".

כאמור, המחוזי קיבל את ערעור המשטרה ובכך הפך את החלטת שופטת בית המשפט השלום בחיפה, טל תדמור-זמיר, אשר הורתה מוקדם יותר על שחרורו של החשוד ברצח למעצר בית, בטענה כי "בחלוף הזמן, ולאחר שהוארך מעצרו של החשוד 13 פעמים, משתנה האיזון המצדיק לגבי הצורך בהארכת מעצרו. מה גם שלא מצאתי ראיה חד משמעית שקושרת אותו לרצח".

היא ציינה כי גם חוות הדעת של המכון לרפואה משפטית שהונחה בפניה אינה חורצת חד משמעית, ומכאן גם עמדת הפרקליטות המבקשת מעת לעת הבהרות כדי להשלים את החקירה.

לדבריה, "פניות המשטרה להאריך את מעצרו פעם נוספת, תוך שהיא מציגה שאלות שיש לתהות על קנקנן אינן חדשות. מה גם שגרסתו של החשוד אינה משתנה. ועדיין, קיימת בעיה בשאלת ההבהרות - היא הנמצאת בלבה של המחלוקת. לאור כך, מצאתי שלא להיעתר לבקשה ואני מורה על שחרורו של החשוד".

עו"ד בוריס שרמן, שמייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את קאצ'ורה: "מדובר במקרה קשה ואנו מבינים את המצוקה הגדולה של המשפחה. יחד עם זאת, אדוארד טען לכל אורך הדרך כי לא גרם למותה של יעל ולא סיכן אותה. אנו מברכים על החלטת בית המשפט, שלאחר כמעט 60 ימי מעצר הורה על השחרור".

משפחת מלניק אמרה בתגובה להחלטת בית המשפט: "זה יום שחור לפרקליטות, הסיוט של חיינו התגשם. תוצאה של מחדל מתמשך של הפרקליטות בטיפול בתיק הזה, גרירת רגליים, פחד מאדם שלקח חיים של ילדה בת 17. לפני חודש וחצי נרצחה ליטל יעל שלנו, היום הפרקליטות רצחה  אותה בפעם השניה, רצחה את הנשמה שלנו. אנחנו לא נוותר ונלחם כדי שההחלטה ההזויה הזאת תשתנה. תעזרו לנו".

יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה: "טירוף מערכות - נערה צעירה מתה והחשוד העיקרי ברצח שלה חופשי ומאושר. על שתי עובדות אין מחלוקת - ליטל יעל מלניק מתה מוות אכזרי והחשוד העיקרי במעשה הוא אותו אדם ששוחרר היום. יתכבדו כל הנוגעים בדבר - משטרה, פרקליטות ובית משפט - להסביר לציבור כולו ולמשפחה האבלה בפרט כיצד דבר שכזה קורה במדינת ישראל".