המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט ניל הנדל, שעמד בראש ההרכב של בג"ץ, דחה בשבוע שעבר את עתירת התאחדות בוני הארץ, שהוגשה בניסיון למנוע מתאגידים סיניים להשתתף במכרזים.

הקבלנים עתרו לאחר שרשות התחרות דחתה את בקשתם לכלול את הסינים ברשימת קבוצות הריכוז והתאגידים הריאליים המהותיים.
מטרתם הייתה כאמור להגביל את האפשרות כי תאגידים סיניים ישתתפו במכרזים מכוח חוק הריכוזיות. מדובר בין השאר במכרזי בנייה גדולים ובפרויקטים של תשתיות כמו הרכבת הקלה. ההתאחדות טענה כי הסינים דוחקים את רגלי החברות הישראליות וכי יש לתת עדיפות לקבלנים מקומיים.

עו"ד אילן בומבך, שמייצג עשרות תאגידים סיניים, חלקם בבעלות ממשלת סין וחלקם פרטיים, טען בתגובה כי חוק הריכוזיות לא נועד לטפל במקרים כאלה, ומה שרלוונטי זה דיני המכרזים.

לדבריו, בזכות התעריפים התחרותיים הציבור יוצא נשכר מירידת המחירים, ואם עתירת הקבלנים תתקבל עלולות להיות לכך השלכות כלכליות ומדיניות.

"הניסיון להגביל את התאגידים הסיניים אינו חוקי ולא מתיישב עם שום אמת מידה מוסרית, וזאת לאחר שהממשלה עודדה את הסינים להשקיע בישראל", אמר בומבך.

בתגובה לפניית "מעריב" מסר הפרקליט כי "אני מברך על פסק הדין שקיבל את טענותינו ודחה את העתירה. היכללות ברשימות של קבוצות ריכוז ותאגידים ריאליים עלולה הייתה להטיל מגבלות משמעותיות על אפשרותם של תאגידים אלה בין השאר להשתתף במכרזים לביצוע פרויקטים במיליארדי שקלים".

עוד הוסיף בומבך כי "פסק הדין הוא חדשני במובן זה שהוא מבהיר את היקפו ותכליתו של חוק הריכוזיות. עוד עלה מההחלטה כי בית המשפט דחה את הטענה שלפיה ממשלת סין שולטת באותם תאגידים".