"אני מקווה מאוד שנתניהו לא יחתום על עסקת טיעון": המגעים בין הצדדים - היועמ"ש ופרקליטות המדינה מחד, והסניגוריה של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מאידך - ממשיכים להתבשל, אך נדמה שככל שהעיסוק הציבורי בעניין גובר, כך ההחלטה נעשית קשה יותר והצדדים מקשיחים עמדות. הפרשן המשפטי ד"ר חיים שיין הסביר את עמדתו בנושא הבוקר (רביעי) בראיון לגדי נס ברדיו צפון 104.5fm.

"אף אחד לא באמת יודע מה קורה בחדרי חדרים", אמר שיין בפתח דבריו על העסקה המתהווה. "הלחץ על מנדבליט מצד הפרקליטות הוא לחץ קשה. ברור שעסקת טיעון כפי שהיא מסתמנת לא כוללת עבירה של שוחד, ואם אין עבירת שוחד ברור מאוד שהפרקליטות ומערכת אכיפת החוק הצליחו בביצוע של הפיכת שלטונית", טען עוד. "אני מניח שהפרקליטים ילחצו לא להגיע לעסקת טיעון, וגם אחרי מנדלבליט אפשר יהיה להגיע לעסקת טיעון. אני מקווה שלא יגיעו".

כשנשאל מדוע לדעתו לא צריך להגיע לעסקת טיעון במשפט נתניהו, השיב הפרשן המשפטי: "הסיבה היא שנתניהו הוא האיש היחיד שאני מכיר שיש לו את תעצומות הנפש והמנהיגות להתמודד מול מערכת כל כך רקובה, כפי שמתגלה על מערכת אכיפת החוק בישראל. זה עלול להיות בכייה לדורות. אם נתניהו לא יתמודד, כל ראש ממשלה שיעמוד או כל שר שלא ימצא חן בעיניי האוליגרכיה המשפטית, הם ימצאו דרך להעביר אותו".

"מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל נמצאת באחד המקומות הנמוכים שלה", המשיך שיין. "זה צריך להטריד כל אזרח. אני יודע שהרבה מהאזרחים מוטרדים, וזאת הסיבה שהם תרמו כסף לקמפיין. לא שנתניהו צריך את הכסף, זה ביטוי לדאגה שלהם, ואני מודאג. 40 שנה חינכתי סטודנטים לחבק את החוק, ואני מרגיש רגע צורך להתנצל כי מה שקורה כל יום מטריד וחמור".

נתניהו ומנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו ומנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"צריך לחשוף את ערוותה של המערכת"

מה המניעים האמיתיים להתערבותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, במגעים להסדר טיעון עם נתניהו? שיין טען: "אהרן ברק אמר פעם שלמערכת המשפט אין חרב וארנק, יש לה רק את אמון הציבור. הוא מבין שאמון הציבור הוא בשפל, ולכן הוא נזעק להגן עליה. אי אפשר למרוח דברים. הדרך לברר את הדברים היא לא עסקת טיעון, אלא לחשוף את ערוותה של המערכת, ולתקן".

"הדבר הזה יקרה בתנאי אחד", המשיך, "שברשימת הליכוד יהיו אנשים בעלי יכולות אינטלקטואליות ברמה גבוהה, שיהיו מסוגלים להתמודד עם אהרן ברק וחסידיו. הרפורמה הזו לא יכולה להיות בססמאות, היא צריכה להיות בהעמדה בנתיב רעיוני. צריך אנשים שמכירים את המטריה, ולהתמודד בהיבט הרעיוני. מקווה שבכנסת הבאה ברשימת הליכוד יהיו אנשים איכותיים".

אהרן ברק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אהרן ברק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"התיקים האלו היו כדי להזיז את נתניהו מהשילטון", טען, "זה היה המסר, המגמה והרצון. כל עניין הקלון בא לממש את התקווה הראשונית שלהם. זה שקוף לגמרי שלא מעניינת אותם האמת. כל בר דעת שהיה בתוך המשפט מבין שזאת תפירת תיקים. בתי מלאכה בסין היו מתביישים ברמה כל כך חובבנית של תפירה".

על פרשת ריגול המשטרה אחר טלפונים אזרחיים, לכאורה, ללא צו בית משפט, אמר שיין: "הדברים האלו מאוד מדאיגים, מקווה שהאמת תתברר. החשש שלי הוא שגם את העניין הזה ימרחו. אם יתברר שהמשטרה עוקבת אחרי אזרחים, מדובר בסיטואציה מאוד קשה וחמורה, שמזכירה משטרים אפלים ביותר. אני מצפה שהכנסת וכל הגופים יבדקו לעומק, ולא ימרחו כמו שהם מרחו את 'המימד החמישי'".