היועצת המשפטית לממשלה החדשה, עורכת הדין גלי בהרב-מיארה, נכנסה לתפקידה היום (שלישי) בטקס שהתקיים במרכז שלוה בירושלים. בהרב-מיארה צפויה לכהן בתפקיד שש שנים והיא האישה הראשונה שנכנסת לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה.

שר המשפטים גדעון סער נשא דברים בפתח הטקס, ואמר כי "זה יום של התחלה חדשה למוסד המפואר של היועץ המשפטי לממשלה, במובן של שינוי ובמובן של תיקון. את מה שצריך לתקן נעשה כולנו ביחד, באחריות ובשיקול דעת מתוך הבנה של הפיקדון שמונח אצלנו".

"לתפקיד נכנסת היום אשת מקצוע מובהקת, אתם מכירים אותה, עם וותק של עשרות שנים בשירות הציבורי ובייצוג המדינה בערכאות", המשיך סער. "מודה לך גלי שהסכמת לקבל את התפקיד שהוא לדעתי הקשה ביותר בשירות הציבורי שלנו. הממשלה הצביעה פה אחד ויש בכך ערך".

לאחר מכן התייחס למשילות והמאבק בפשיעה, ואמר כי "התקדמנו במאבק בפשיעה במגזר הערבי בחודשים האחרונים, בקדום חקיקה ובאכיפה, אבל עיקר הדרך עוד לפנינו וזו המערכה החשובה ביותר היום, המערכה על המשילות ושלטון החוק בכל חלקי המדינה".

שר המשפטים גדעון סער (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
שר המשפטים גדעון סער (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"הורדת העומס במערכת המשפט - יעד מערכתי שכולם צריכים להירתם אליו", המשיך סער. "חייבים לשנות את המצב שהליכים נמשכים שנים על גבי שנים. חוויית השירות של האזרח, אם היא לא טובה, זו הפגיעה הכי קשה באמון הציבור". עוד אמר, כי "המשפט הפלילי נועד להתמודד עם סטיות קשות מהנורמות החברתיות, לא עם דברים קלילים וסטיות קלילות. הזמן השיפוטי היקר צריך להיות מוקצה לעיקר ועם ענישה אפקטיבית ומרתיעה".

בהמשך התייחס השר לפרשת פגסוס ואמר כי "החובה העליונה של כל רשות מסמכויות המדינה היא להפעיל את סמכויותיה בהתאם לחוק ובגדרי החוק. השמירה על זכויות האזרח בהליכי חקירה היא חובתן של רשויות החקירה והתביעה".

לסיום אמר כי הוא "מאחל הצלחה רבה ליועצת המשפטית לממשלה".

לאחר מכן נשא דברים פרקליט המדינה, עורך הדין עמית איסמן: "תפקיד היועמ"ש הוא אחד הקשים בשירות הציבורי אם לא הקשה שבהם. היועצים נדרשים להחלטות קשות, חלקן בין אפשרות גרועה לגרועה מאוד", אמר איסמן. "חשוב להיעזר בשני כלים: המצפן המראה לנו מה היא הדרך הנכונה גם כאשר תנאי השטח קשים והקולות בעם רבים, והמצפון", הוסיף.

"גלי כידוע לנו אינה זרה למשרד המשפטים", המשיך איסמן. "התחלת את דרכך ב-1983 וטיפסת בסולם הדרגות עד שב-2006 התמנית לפרקליטת המחוז. אני והפרקליטות כולה נעמוד לצידך. הצלחתך הצלחתנו, והצלחת כולנו היא הצלחת שלטון החוק והדמוקרטיה"".

"הטענות נגד המשטרה - מהנושאים הראשונים בהם אטפל" 

הבאה לשאת דברים הייתה היועמ"שית הנכנסת, עורכת הדין גלי בהרב מיארה: "היום אני שבה לשירות הציבורי תוך הבנה של כובד האחריות. שבה אל ביתי המקצועי בו שירתתי למעלה מ-30 שנים, אמרה בפתח דבריה. "בשנים האחרונות עבדתי בשוק הפרטי וחוויתי את השירות הציבורי מזווית אחרת. תפיסת עולמי נשענת על שני יסודות: שלטון החוק ואמון הציבור. אני מתכוונת לשים את נושא אמון הציבור בראש סדר העדיפויות. הימים האחרונים מראים ירידה מדאיגה, ולא נכון לייחס אותה רק לאירועים חיצוניים. צריך לבחון את עצמנו בלי לחשוש מביקורת. אמון הציבור משמעו שהציבור יאמין שאנחנו מסוגלים לקחת אחריות על טעויות", הוסיפה.

היועמ"שית הטריה התייחסה לסערת פגסוס והאזנות הסתר לכאורה של המשטרה, ואמרה כי "מטבע הדברים אחד הנושאים הראשונים בהם אתעסק יהיה הטענות נגד משטרת ישראל. הטיפול בנושא זה יהיה לאור העקרונות עליהם עמדתי". עוד אמרה, כי "תפקידנו להקנות לרשות המבצעת את הכלים כדי לבצע את תפקידה. חובתן של רשויות השלטון לפעול בהתאם לדין, זו הערובה לשמירה על גבולות הדמוקרטיה.
עצמאותם של היועץ המשפטי לממשלה והמערכת אין משמעותם חסינות מביקורת. אני מאמינה בניהול נכון שמביא לתוצאות מקצועיות ומפחית תקלות, הון אנושי פשוטו כמשמעו". לסיום הודתה ליועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלבליט "על עמידתו האיתנה בתקופה מורכבת ביותר".

אתמול אישרה הממשלה פה אחד את מינויה של בהרב־מיארה במסגרת ישיבה מיוחדת. בהרב־מיארה, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, תמונה ביוזמת שר המשפטים גדעון סער.

בהרב־מיארה עבדה 30 שנה בפרקליטות האזרחית במחוז תל אביב והמרכז. ב־2008 מונתה לתפקיד פרקליטת מחוז תל אביב – אזרחי, וקודם לכן הקימה וניהלה את המחלקה המנהלית בפרקליטות. ב־2016 פרשה מהפרקליטות וכיום היא משמשת כיועצת במשרד עורכי הדין הפרטי דוד תדמור ושות'.