בית משפט השלום בפתח תקווה האריך היום (חמישי) בחמישה ימים את מעצרן של אורלי דוידוביץ' ובתה דניאל ליבוביץ', שתי הגננות החשודות בהתעללות בילדי מעון בשכונת כפר גנים ג' בעיר. נציג המשטרה בדיון הציג בפני השופטת דורית נוי סבן את התשתית הראייתית נגד השתיים, אשר התחזקה לאור בחינת הראיות המצויות כעת בידי החוקרים.

עו"ד קובי סודרי, המייצג את דוידוביץ, אמר במהלך הדיון כי בדרכו לבית המשפט עבר בסמוך למשמר מחאה של ההורים, אשר חלקם קיללו וגידפו אותו, ואף השליכו לעברו שלטים. "נעשה ניסיון לפגוע בי", ציין, "ורק התערבות משמר בתי המשפט מנעה פגיעה פיזית בי". עו"ד שאדי סרוג'י, המייצג את ליבוביץ' התריע: "אני לא רוצה לחשוב מה יכול היה לקרות".

ההתעללות במעון בפתח תקווה: ההורים מפגינים סמוך לבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
ההתעללות במעון בפתח תקווה: ההורים מפגינים סמוך לבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

נציג המשטרה ציין: "מראשית הטיפול בפרשה בוצעו פעולות חקירה משמעותיות, כאשר מאז הארכת המעצר הקודמת נחשפו עשרות מקרי אלימות חמורים חדשים. ישנו תיעוד חדש, הקושר את השתיים לכך, לצד עדויות נוספות המצביעות על התנהגות דומה - הזנחה ואלימות - גם שנים קודם לכן".

השופטת ציינה בתגובה כי במהלך הדיון הקודם היתה התנהגות ראויה בבית המשפט, בעוד שהבוקר אירע מקרה לא מתאים. "אני מבקשת שהאש לא תופנה לעבר עורכי הדין", אמרה. שלי וקנין, נציגת ההורים, השיבה: "אני מבקשת שלא יווצר מצב שבו ההורים יוצגו כאלימים כי זו לא דרכנו".

לדבריו, מדובר ב-15 קורבנות, חלקם משנים קודמות. "מדובר בעבירות חמורות של התעללות חמורה בקטין חסר ישע על ידי אחראי, ועבירות נלוות", הסביר, "מדובר בארבע מצלמות, כאשר נותרו לנו עוד עשרה ימים לצפייה בהקלטות, וזאת כשהחשודות נתונות במעצר. עד כה נצפו 75 מקרי התעללות וטרם סיימנו את הצפייה בחומרים. ההורים סיפרו על טיפולים נפשיים שהילדים עוברים". בהמשך הציג בפני בית המשפט סרטון נוסף: "בנימה אישית, לא יכולתי להמשיך ולצפות לאחר התיעוד הזה".

עו"ד סודרי: "ציינת בפני בית המשפט שמדובר בעשרות מקרים. בכמה אורלי מעורבת?".
נציג המשטרה: "באופן פעיל בעשרה. היא נחקרה בשבת על אירועים נוספים מעבר לסרטון הטרמפולינה". 
עו"ד סודרי: "האם היא טענה שהשתמשה בכוח לא כדי להתעלל, אלא בשל מגבלות רפואיות שיש לה". 
נציג המשטרה: "כן". 
עו"ד סודרי: "האם הטחתם בה את החשדות החדשים? לטענתך, נחשפתם לאירועים שחקרתם אותה בגינם. היא קשרה את עצמה אליהם והיא משתפת פעולה, אז למה לא לחקור?".
נציג המשטרה: "אנחנו מנהלים את החקירה לפי סדר פעולות ונחקור אותה כשנחליט. יש תיעוד של עשרות מקרים נוספים אשר היא היתה עדה להם".

עורך הדין סודרי מחה במהלך הדיון על כך שנעשה שימוש והפצה, לכאורה, של סרטון מחומר החקירה.

עו"ד סרוג'י: "תאשר לי שביצעתם פעולות ונותרו ימים בודדים לצפייה". 
נציג המשטרה: " מעבר לצפייה בחומרים צפויות עוד פעולות חקירה רבות. אני מאמין שבתוך כשלושה ימים נצליח לסיים את כל הצפייה, אבל יש תלונות נוספות". 

השופטת מתחה ביקורת על הבקשה להאריך את מעצרן בעשרה ימים נוספים

ההתעללות במעון בפתח תקווה: ההורים הגיעו לבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
ההתעללות במעון בפתח תקווה: ההורים הגיעו לבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

עו"ד סרוג'י: "מרשתי לקחה אחריות על חלק מהאירועים והודתה בהם ונתנה הסבר. תאשר לי". 
נציג המשטרה: " על חלק. יש כ-75 אירועים שתועדו מהמצלמות, ועוד אירועים משנים קודמות".
עו"ד סרוג'י: "מדוע לא חקרתם אותה מאז החקירה הקודמת?".
נציג המשטרה: "גם לנחקרות קשה לצפות באירועים, ולכן החלטנו להביא אותן לחקירה על יתר האירועים".
עו"ד סרוג'י: "כמה פעולות חקירה נדרשות". 
נציג המשטרה: "שבע".

בהמשך הדיון, נציגת ההורים שלי וקנין טענה כי "נעשו ניסיונות מצידה של אורלי לבקש מידע מההורים על החקירה". השופטת השיבה: "זה לא אמור לעלות כאן, עליכם לפנות למשטרה".

עו"ד שאדי: "האם אתה מתכוון לערוך עימות בין החשודות".
נציג המשטרה: "ייתכן. ישנם תיעודים בהם נראית החשודה דניאל כשהוא מכה את הפעוטות, מושכת בשערות, מטלטלת, מטיחה, מאכילה בכפית ובקערה אחת את כל הילדים ובכך מסכנת אותם בתקופת נגיף הקןרונה. אנחנו מבקשים להאריך את מעצרן של החשודות נוכח היקף האירועים המשכיות וחומרתם. אנחנו נמצאים ביישורת האחרונה ומלווים בפרקליטה".

עו"ד סרוג'י: "כשאני מתייחס לחשודה ליבוביץ', ליבי ליבי עם ההורים של הפעוטות. אין ספק שמיוחסים למרשתי מעשים חמורים מאוד. בית המשפט חייב לפקח על החקירה. הצפייה בסרטונים יכלה להסתיים בתוך יומיים, ואם יש עדים נוספים אז צריך למצות את החקירה, וניתן לסיים אותה ולהטיח בפני החשודה. אני מבקש שבית משפט יורה על שחרור או יקצר את ימי המעצר".השופטת: "אני רואה את חומר החקירה שמונח בפניי וכולל חשדות חמורים. עסקינן ברצף מקרים שבו החשודה דוידוביץ, בעלת הגן שבידיה הפקידו ההורים את הפעוטות, אני מציינת כי החשדות התחזקו. האירועים נוספים מחזקים את החשד נגד שתיהן באותה מידה וזאת בשל סבר האירועים. לא מצאתי לנכון לעשות הפרדה ביניהן. אני נעתרת לבקשה חלקית ומאריכה את המעצר עד ליום שני".