כשעתיים לאחר ההצבעה בכנסת: בג"ץ הוציא הבוקר (שלישי) צו על תנאי המורה למדינה להסביר מדוע "חוק דרעי" יחול רק מהכנסת הבאה, ומדוע מינויו סביר. לא מדובר בצו ביניים, כך שדרעי יוכל להתמנות לשר, אך מינויו יעמוד למבחן בג"ץ. הדיון בעתירות נגד המינוי נקבע ל-5 בינואר בהרכב מורחב של 11 שופטים.

הכנסת אישרה: דרעי יוכל לכהן כשר, ניתן יהיה למנות שר נוסף במשרד הביטחון

עורכת הדין דפנה הולץ לכנר, המייצגת את העותרים נגד חוק דרעי, אמרה כי "העותרים מביעים סיפוק רב מהחלטת בית המשפט העליון, אשר מעבירה את הנטל לחברי הממשלה להסביר מדוע לא יבוטל החוק. בנוסף חשוב להבהיר כי בית המשפט קובע שבשלב זה הוא לא מוציא צו ביניים לעכב את הרכבת הממשלה, אך חזקה על המשיבים שהם מבינים את משמעות הדבר במובן זה שהחוק תלוי על בלימה, כך שאולי יחליטו בעצמם שלא להשביע את ח"כ דרעי לשר במעמד הרכבת הממשלה".

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד השינויים בחוק יסוד: הממשלה, שנועדו להכשיר את כהונתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר. בעתירתה טענה התנועה כי "התיקון הוא תיקון חוקתי שנתקבל תוך שימוש לרעה בסמכות המכוננת, הפוגע בשיטת המשטר הישראלית, באשר הוא נועד לפגוע בטוהר המידות ובסטנדרט הערכי שנקבע במסגרת הלכת 'דרעי-פנחסי'; והכל על רקע שיקולים פרסונליים אסורים, צרכי שעה קואליציוניים, ובאמצעות הוראות הנעדרות כל תכלית ראויה עצמאית מהקשר פוליטי חולף - ולפיכך אין מקומו בין הנורמות החוקתיות במדינת ישראל".

כזכור, מוקדם יותר אישרה מליאת הכנסת את הצעת חוק יסוד: הממשלה, הידוע בכינויו "חוק דרעי-סמוטריץ'" בקריאה שנייה ושלישית. מדובר בהצעה שתאפשר לדרעי להתמנות לתפקיד שר, למרות הרשעתו בעבירות מס וכך גם את המינוי של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לתפקיד שר במשרד הביטחון, נוסף לשר הביטחון עצמו, וזאת כולל סמכויות הנוגעות להתיישבות ביהודה ושומרון.