בצל הסערה והביקורות בעקבות הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין, חברת הכנסת טלי גוטליב פנתה לשר בבקשה להשתמש בקובלנה נגד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. ינון מגל וחיים לוינסון דנו שוחחו היום (שני) על הנושא ב-103FM עם השופט בדימוס דוד חשין שכיהן כשופט בית המשפט העליון, אשר התייחס לדברים.

על רקע העימות סביב הרפורמה המשפטית: האמון במערכת המשפט בשפל

"ערכי היסוד של המדינה הם בראש ובראשונה מה שהוכרז על כך במגילת העצמאות, כולל הסעיף של שוויון למי שאינם יהודים וכו'", הדגיש חשין בפתח השיחה. "ערכי היסוד של המדינה באופן מוצק יותר ומבוסס יותר של חקיקה ישראלית זה היות המדינה מדינה יהודית ודמוקרטית. זה מופיע לנו בתיקון חוק היסוד לכבוד האדם וחירותו, כמו גם תיקון חוק יסוד חופש העיסוק, שם נאמר שהחוק הזה נועד לעגן בחוק יסוד את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות".

עוד טען חשין כי "זה הרעיון, כך שהיום אין מחלוקת, לא יכולה להיות מחלוקת, מהם ערכי היסוד של מדינת ישראל. בפסק הדין קול העם אמר הנשיא אגרנט ז"ל, ואנחנו מדברים על חופש הביטוי, שלמרות שמגילת העצמאות איננה בגדר חוקה עדיין היא משקפת את חזון העם, את האני מאמין שלו, ובית המשפט ישים את ההוראות האלה כנר לרגליו".

לאור אמירותיו תהה לוינסון מדוע לדעתו רצונו של יריב לחזור למצב לפני 95' סותר את ערכי מגילת העצמאות. השופט בדימוס הסביר: "זה סותר משום שהמשמעות של דמוקרטיה כפי שאמרו רבים וטובים זה לא רק שלטון הרוב, זה שלטון הרוב תוך קיבוץ זכויות המיעוט. שלטון של שלוש זרועות שלטון והפרדת רשויות".

"איפה אנחנו הולכים להיות לא דמוקרטיה?", שאל מגל, וחשין השיב: "בכך שאנחנו קודם כל קובעים שאפשר יהיה להתגבר על פסיקה של בית המשפט העליון בפסקת התגברות. היא לא קיימת באף מקום בעולם. בקנדה יש אבל זה בסיטואציה לגמרי אחרת, זה לא עוסק באפשרות לפגוע בזכויות יסוד. איפה בחוקה האמריקאית יש אפשרות לעשות פסקת התגברות? איפה זה מתקיים במדינות אחרות? אני טוען שפסקת התגברות היא במהותה מנוגדת לרעיון של עליונות בית המשפט בתחומים, בוודאי החוקתיים, שהם תחום סמכותו".

אמירותיו של מי שכיהן בעבר בפועל כשופט בבית המשפט העליון הובילו לדין ודברים באולפן, יחד עם הבאת דוגמאות מהמשפט האמריקאי, עד שלבסוף ביקש מגל תשובה ברורה לשאלה האם פסקת התגברות, גם אם היא ב־70, נוגדת את רוח מגילת העצמאות.

השופט בדימוס סיכם: "תרשה לי לומר לך, במקרים שזה יהיה כך, ולא יהיה פתח מילוט באמצעות הפרשנות הקיימת - זה לא הכמות קובעת, אלא האיכות".

 סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM