בג"ץ החליט היום (שני) על דחיית עתירת החייל, שסרב להסתפר, ועקב כך הוכנס למאסר צבאי ממושך, אותו הוא מרצה גם כעת. בהודעת בג"ץ נמסר: "ככל שמותר לצה"ל לקבוע את כללי ההופעה של חיילים מזה ושל חיילות מזה, ופשיטא בעיניי כי הסמכות והרשות בעניין זה מסורה לו, הרי שתוכנם של כללי ההופעה שנקבעו הוא נושא שהיקף ההתערבות השיפוטית בו מוגבל מאד, כפי שכבר נפסק בעבר".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כזכור, בתחילת החודש התקיים דיון בבג"ץ בעקבות עתירה שהגיש א', עתודאי שאמור לשרת כלוחם בסטי"ל, ודרש באמצעות פרקליטתו עו"ד יעל תותחני, המתמחה בין היתר בדיני צבא, כי יש לתקן את הוראות קבע אכ"א בענייני תספורת, תסרוקת וגילוח מבוטל.

א', גבר סיסג'נדר שונה מגדרית - גבר השלם עם מינו הביולוגי, אך מראהו החיצוני הוא מראה נשי, דורש להשוות את ההוראות המשוות את זכויותיהם של כל משרתי צה"ל, ללא הבדל מין ומגדר. הדיון נידון בהרכב של שלושה שופטים: ענת ברון, רות רונן ועופר גרוסקופף. במסגרת העתירה, התבקש בג"ץ לחייב את הצבא לאפשר לגבר לשרת עם שיער ארוך.

א' טוען לאפליה לעומת חיילים טרנסג'נדרים, המורשים שלא להסתפר - גם אם מבחינה ביולוגית הם גברים. לדבריו, על פי פקודות הצבא, אם א' היה מצהיר כי הוא טרנסג'נדר – היה מורשה להשאיר את שיערו הארוך.

על אף האמור לעיל, הדגישו שופטי בג"ץ בפסק דינם, כי העותר "אינו מבקש להתחמק מחובה צבאית כגימיק", אלא שיערו הארוך בעל משמעות רבה עבורו כפי ששיערו של שמשון הגיבור היווה את מקור כוחו. לכו המליצה השופטת רות רונן, כי הגיעה העת שצה"ל יבחן האם השתנו הנורמות החברתיות המקובלות באופן המחייב את שינוי הוראות צה"ל. השופטת רונן מנתה מספר דוגמאות לא מעטות לנכונות צה"ל לבוא לקראת החייל ולשנות מהוראותיו עבורו: חיילות טבעוניות אשר אינן חובשות כומתות צמר; חיילים דתיים אשר אינם מגלחים את פאות הלחיים; תפירת חליפה לפי מידה לחיילים טרנסג'נדרים ועוד. 

השופט גרוסקופף הצטרף לעמדת השופטת רונן והמליץ לצה"ל להקים וועדת חריגים מתאימה, אשר תתן פטור לחיילים כדוגמת העותר, תוך התחשבות בתפיסות עולם אישיות ייחודיות של החייל.