הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה שניים מסעיפי הרפורמה במערכת המשפט, לרבות שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעה מבג"ץ להתערב בחוקי יסוד. עורך הדין ציון אמיר התייחס לאישור החוקים בתוכניתם של אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM ואמר כי "מדובר ביום חג שבו 'כנסת ישראל' התכנסה והחליטה לתקן".

שני הסעיפים בחוק הראשון של הרפורמה המשפטית אושרו במליאה

"זה ממש לא יום יגון ולא יום בו הדמוקרטיה התרסקה", אמר אמיר בפתח הראיון. "בהרבה מאוד מובנים אני חושב שאפשר לומר שמדובר ביום חג שבו המוסד החשוב הזה שנקרא 'כנסת ישראל' התכנסה והחליטה לעשות מעשה, לתקן, לשנות ולאתגר את החברה הישראלית בתיקונים שינויים שכולם סבורים שצריכים להתקיים במידה כזאת או אחרת. גם אומר שהשופט אהרן ברק אמר שמערכת המשפט היא כמו נשר בשמיים, כל הזמן צריך להיות בתנועה ולזוז ולנוע, אז אני חושב שזה יום חג".

עוד אמר עורך הדין, כי "ב־13 ביוני 2021 הושבעה ממשלה של בנט־לפיד, אנשים רבים, מיליונים, הסתובבו עם בטן כואבת, עם תחושת מועקה, הלכו לישון עם מחנק וקמו עם קושי בבוקר, ואני לא אפליג עד תקופת ההתנתקות. ובכל זאת, נוהלה אופוזיציה אחראית שלא ביקשה לרסק את ישראל. אני חושב שאף אחד לא ראה את המיליונים האלה יוצאים לרחובות, מסכנים את מעמדה של ישראל בעולם ומפעילים כל מיני גורמים מחו"ל מדינאים המחו"ל, ממשלות מחו"ל, כל מיני קבוצות שרוצות להוציא כסף מהארץ. לחבל, להרוס ולהשמיד רק בגלל שמישהו רוצה להחליף או לבטל את שיטת הסניור ולהחליף את הרכב הועדה לבחירת שופטים".

בתגובה לדברים, טען ורטהיים כי מדובר ב"מהפכה משטרית" שעלולה להפוך את מדינת ישראל לדיקטטורה. "קודם כל, את המושגים של דיקטטורה אני מציע להוציא מתוך הלקסיקון ומתוך השיח הציבורי, כי זה א', לא נכון, ב' זה מבלבל את אלה שפחות בקיעים בתורת המדינה ומה זו דיקטטורה. דיקטטורה למשל זה סטאלין, זה מוסוליני, זה היטלר, אז אני חושב שאפשר למצוא כמה הבחנות בין יריב לוין לבין כל היתר ולבין ממשלת ישראל הנוכחית", אמר עו"ד אמיר.

בהמשך פנה למגיש, ואמר: "אני מסכים איתך בדבר אחד - שצריכים להתקיים איזונים ובלמים בין שלושת הרשויות, שאף אחת לא תהיה חזקה מדי ותדרוס את יתר הרשויות האחרות. רציתי לשמוע מה אתה חושב על רשות השופטת שבמהלך שנים לקחה לעצמה סמכויות אדירות שהגיעו לשיא השיאים ברצון ומכונות לבטל חוקי יסוד שהם המקבילה, על פי התפיסה המשפטית הרווחת בעשורים האחרונים, כחוקה. הם הסכימו וקבעו שיש להם סמכות לבטל חוקה, את חוקי היסוד, האם זה לא נראה בעיניך פגיעה קשה והשגת גבול חמורה בסמכותה ובמעמדה של רשות או מבצעת או מחוקקת".

לאחר מכן ביקש להבהיר את השינוי הרצוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים: "יש חלוקה שווה של תשעת חברי ועדה - שלושה עליונים, שלושה מהרשות המבצעת, שלושה מהרשות המחוקקת ובתוכה יהיה גם ראש ועדת חוקה, שר המשפטים יהיה משלושת השרים ברשות המבצעת, נשיא של העליון יהיה תמיד בין שלושת העליונים והשניים הנוספים יהיו שופטים בדימוס שיהיו מינויים של השר. זה יהיה בהסכמה ובאישור של הנשיא או הנשיאה. אני מוכן לדון למשל אם כל שלושת חברי הכנסת ייבחרו בוועדה, למשל יכולה להיות אפשרות שנמצא איזו הסכמה, או בהצבעה חשאית בכנסת או בוועדה מוועדות הכנסת, או אולי אפילו בהסכמה של ראש הקואליציה וראש האופוזיציה לזהותם של שלושת חברי הכנסת. אפשר למצוא איזו דרך אולי לאזן את כוחו של שר המשפטים בוועדה".

לסיום אמר: "הכוח הוא של הריבון, אנחנו בעד זכויות של המיעוט אבל אנחנו לא רוצים לבטל את זכויות הרוב והריבון. אם הריבון הזה הוא מנוול אני מחליף אותו בבחירות".

סייעה בעריכת הכתבה: נויה חסון, 103FM