פחות משבוע חלף מאז סיום מבצע מגן וחץ ברצועת עזה - ובמערכת הביטחון יש שביעות רצון מניהולו ומתוצאותיו. עם זאת, במערכת הביטחון מסתייגים מאמירות מופרזות על שינוי משוואות לכאורה במאזן ההרתעה מול הרצועה, אשר נשמעו בשבוע החולף גם מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ראש אגף מבצעים: "יכול להיות שיהיה מבצע נוסף, לא קונים פה שקט לעולמי עד"

 נציב קבילות החיילים לשעבר, אלוף (מיל') יצחק בריק שוחח הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM והצטרף לדברים שנאמרו במערכת הביטחון: "ההפצצות של חיל האוויר בסבבים מול עזה הן ריטואל החוזר על עצמו שנים רבות ואינו מביא לידי שום ההרתעה של האוייב. ההפך הוא הנכון. הזמן בין סבב לסבב הולך ומתקצר. זה שחיל האוויר מצליח לפגוע במנהיגי הטרור כפי שקרה בצורה מצוינת בסבב האחרון מול ג'יהאד, אין זה עוצר את שיגור הרקטות בקצבים של מאות רקטות ליום  מתל אביב דרומה. צריך להבין שרובם של בונקרי התחמושת והרקטות של חמאס וג'יהאד, טמונים עמוק באדמה מתחת לריכוזי אוכלוסיה צפופה, מתחת לבתי חולים, מסגדים ובתי ספר במרכז עזה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"הפצצות שמטיל חיל האוויר על עזה, מוטלות על אזורים שהם לא תיפגע אוכלוסיה ועל אזורים שבהם אין מתחבאים מנהיגים של ג'יהאד, חמאס ולוחמים. באזורים אלה אין אמצעי ייצור רקטות וריכוזי רקטות ולכן התוצאה היא כל כך עלובה. שנים שאין לאל ידו של חיל האוויר לפגוע בטרוריסטים המתחבאים עמוק באדמה. גם להתקפות הממוקדות האלה אין השפעה ממשית על יכולותיהם ג'יהאד וחמאס לשגר רקטות לעבר ישראל. חיל האוויר גם לא הצליח להוריד את קצב שיגור הרקטות מעזה לעבר ישראל. דוגמה "שומר החומות" וגם לאחרונה. שים לב, במשך 10 ימים ב'שומר החומות', יורים החמאס והג'יהאד 400 רקטות מדי יום. חיל האוויר עם כל עוצמתו, על מטרה קטנה שלא מסכנת אותו. לא מצליח לעצור את קצב הרקטות ולו ברקטה אחת", ציין

לדבריו, "יש כאן הצלחה מצוינת של חיל האוויר עם מודיעין לעילא ועילא, כל הכבוד, אבל זה לא מה שגורם להרתעה. הג'יהאד זה אידיאולגיה. זה מוטיבציה אין סופית. הם אלופים בסבלנות. הם חוזרים וממשיכים. חמאס ישב בצד והוא מתעצם. הוא יגיע הרבה יותר מוכן. היום הם בונים את עצמם. אתה לא יכול לצאת מתוך הנחה שעוד ועוד עשרות פעמים שהוא לא יצטרף. זה יכול להיות אסון לאומי. משום שכשהוא יצטרף זו מסה הרבה יותר כבדה שיכולה לגרום גם למלחמה אזורית: התפוצצות בתוך ישראל, עם מהומות גדולות, התפוצצות בתוך יהודה ושומרון, עם אלפי אנשי תנזים שמתרוצצים ויורים לכל עבר, עם חמאס בדרום לבנון כפי שקרה לפני מספר חודשים ואז הם יובילו את חזבאללה פנימה".

עימותים בג'נין (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)
עימותים בג'נין (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)

"כלומר מלחמה אזורית שאליה לא התכוננו לפני כן. כשאנחנו מדברים על ניצחון והרגנו מספר מנהיגים, הם במשך שישה ימים משתקים חצי מדינה מתל אביב ודרומה, הם פוגעים לנו בכלכלה, בצורה מאד קשה, חוסר ימי עבודה, חוסר יצור, מיליארדי דולרים הולכים לנו באובדן כלכלי וגם באובדן פצצות יקרות שחיל האוויר זורק וכיפת ברזל שלא מביאה להפסקת האש והם ממשיכים לירות", הדגיש.

בנוסף טען כי "הפעם עזבו את אזור עוטף עזה קרוב ל-5,000 אזרחים שלא רצו להישאר בגיהינום הזה. אתה מסתכל על אשקלון זה עשרות אלפים שעזבו את האזור. במלחמת לבנון השניה עזבו מאות אלפים את הצפון למרכז. במלחמה הגדולה הבאה, יפלו 3,000 טילים ורקטות, לא כמו הקסאם קטנים כאלה, יהיו ביניהם עם עוצמה אדירה, למרחקים של מאות ק"מ ומאות ק"ג, של רש"ט (ראש נפץ של טיל), שיעשו לנו שמות בחשמל, במים, ישתקו לנו את המדינה ולא יהיה לאן לברוח".

בסיום, אמר אלוף (מיל') בריק כי  ישראל לא התכוננה למלחמה הגדולה האמיתית. "חיל האוויר היה מצוין נגד מטוסים אבל חיל האוויר בטל בששים נגד טילים. היה צריך עוד אמצעים לקיים מלחמה גדולה. למשל טילי קרקע קרקע. היום יש טילים ניידים על משגרים. חיל האוויר לא מסוגל לעצור בעזה, אז הוא יעצור את כל המזרח התיכון שירה עלינו? היה צריך חיל טילים ק"ק (קרקע-קרקע) שיורה בתוך דקות ספורות במשגר אויב".

"זאת אומרת שהיינו יכולים לתת תושבות הרבה יותר טובות והיה גם כסף לזה. טייסת אחת של F-35 עולה לנו 2.5 מיליארד דולר. הפוטנציאל קיים. מלחמות לא פורצות רק כשרוצים אלא גם כשאף לא התכוון. מתחיל סבב מול ג'יהאד וחמאס מצטרף ומגיע כבר לנתניה עם טילים הרבה יותר גדולים ואז מתחילות מהומות ביהודה ושומרון כמו ב"שומר החומות", העריך.