בישראל, שנערכת גם לפעילות רחוקה אפשרית באיראן, איחרו מאוד בהזמנת המתדלקים שיחליפו את מטוסי התדלוק הראם הקשישים, בני ה-60 של חיל האוויר. החל מתחילת שנת 2025 יגיעו המטוס הראשון ובדרג של זמנים יגיעו עוד שלושה נוספים. הקונגרס האמריקאי אישר עקרונית לישראל רכישת ארבעה מטוסים נוספים במידה ותהיה מעוניינת בכך.

מטוס התדלוק kc-46a הוצג בתערוכה האווירית בפריז שננעלת היום (ראשון) ובתוך המטוס שוחחנו עם קפטן פיט קלי, טייס מטוס התדלוק של בואינג, שסיפר על המטוס: ״מדובר במטוס המתקדם בעולם בתחומו ועד עכשיו נמסרו לחיל האוויר האמריקאי 69 מטוסים מתוך כמות אדירה של 169 מטוסים שהוזמנו. שני מטוסי תדלוק נמסרו כבר לחיל האוויר היפני". קפטן קלי הוסיף כי חיל האוויר האמריקאי כבר הפעיל את המטוסים החדשים במספר זירות בעולם.

קפטן פיט קלי (צילום: יח''צ בואינג)
קפטן פיט קלי (צילום: יח''צ בואינג)

כזכור, בישראל התעכבו מאוד בהזמנת המטוסים, כאשר שימוש במתדלקים הוא תנאי מחייב למשל לתקיפת מטוסי קרב ישראלים באיראן בשל המרחק העצום שיש לעבור המחייב שימוש במתדלקים. בביקורות שהוטחה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנים האחרונות, צוינה העובדה שלא קידם את עסקת המטוסים מול ארצות הברית בזמן כהונתו כראש ממשלה, כאשר נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ החליט לצאת מהסכם הגרעין, מה שהוביל בדיעבד להתקדמות חסרת תקדים של איראן בתוכנית הגרעין ודווקא באותן שנים ישראל הקטינה באופן משמעותי את המכונות והאימונים שלה לאפשרות של תקיפה באיראן.

מטוס התדלוק kc-46a (צילום: יח''צ בואינג)
מטוס התדלוק kc-46a (צילום: יח''צ בואינג)

בישראל ביקשו לקדם בתור את ההזמנה הישראלית של המטוסים על מנת לקבל אותם מוקדם יותר, אבל הממשל האמריקאי לא היה מוכן לחרוג מהפרוטוקול והמטוס הראשון יגיע כאמור בשנת 2025. האמריקאים הסבירו את הסירוב לקיצור בכך שמדובר בנהלי עבודה מחייבים ולא ניתן לשנות את סדר ההזמנות, אבל בישראל בדרגים הבכירים היו גם מי שסברו כי לממשל האמריקאי שאינו תומך בתקיפה באיראן בשלב הזה לא היה אינטרס לקדם את היכולת הישראלית, כאשר בממשל ביידן יש גם מי שחושש מפעולות עצמאיות וללא תיאום בנוגע לתקיפה באיראן.  

הסבירות לפעולה ישראלית באיראן ללא מטוסי התדלוק החדשים היא קלושה מאוד ולכן הגעתם לישראל תהיה בבחינת עליית מדרגה ביכולות של ישראל לפעול מול איראן ולא רק בהכרח בסוגיית תקיפת אתרי הגרעין, שהיא פעולה מורכבת מאוד שהסבירות שישראל תבצע אותה ללא ארה"ב היא נמוכה מאוד, עם או בלי מטוסי התדלוק החדשים. מטוס התובלה הגדול מסוגל לטוס 24 שעות רצוף.

המטוס הראשון שתקבל ישראל ינחת בבסיס נבטים עוד כשנתיים לאחר שיטוס ישירות ממפעלי החברה בסיאטל. בחודשיים האחרונים כאמור הקונגרס האמריקאי אישר לישראל אישור עקרוני להכפיל את העסקה לרכישת שמונה מטוסים במידה ובחיל האוויר ובצה״ל יהיו מעוניינים בכך.

מבחינת חיל האוויר המשימה הראשונה של המטוס היא תדלוק אבל הוא גם יכול לשמש למגוון משימות נוספות. המטוס יכול להטיס כ-110 לוחמים וכן יכול לתפקד כבית חולים מטוס לפינוי פצועים, כאשר בציוד שמותאם למטוס יש מקום ל-22 מיטות בהן ניתן לפנות פצועים.

התנאים במטוס יאפשרו לפנות פצועים מכמעט כל אזור בעולם ולהטיס אותם לישראל, ולכן סביר להניח כי בעת אסון בעולם שבו יוחלט על שיגור משלחת ישראלית בהובלת פיקוד העורף הוא ישמש את המשלחת. המטוס גם מותאם לניהול משימות מבצעיות מהאוויר, מחפ״ק אווירי של מבצעים ועד יכולות לאיסוף מודיעין, המטוס יכול לשאת מטענים במשקל כולל של מאות טונות, בהם גם כלי רכב מבצעיים וציוד לחימה ויכולות התדלוק הגבוהות שלו מאפשרות תדלוק מהיר מאוד של מטוסי הקרב.