עו"ד אלירן בקל, נציג מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי, העיד היום (רביעי) בוועדת החקירה לאסון מירון, והתייחס לטענות כלפי המשטרה באשר לתפקודה ואישור האירוע שהוביל לאסון.

מנדלבליט חושף: זו הסיבה לעצירת החקירה הפלילית של אסון מירון
המפכ"ל בוועדה לחקירת אסון מירון: "איש לא העלה אפשרות להגביל קהל"

"אין בחומר הראיות דרכי פעולה חלופיות או פעולות חלופיות שהוגשו לאישורו", אמר בקל בפתח דבריו, "אין טענה שהתוכנית חרגה ממתווה העבר. יש עמדה עקרונית מגורמי המקצוע במחוז צפון לדורותיהם, לפיה מניעת גישה מהציבור להר – עלולה לגרום להפרות סדר במוקדים רבים יותר. בנסיבות שהיו באותה העת, הגבלת הקהל לא הייתה תורמת לסדר הציבורי אלא פוגעת בו".

"לפי מכתב האזהרה, המפכ"ל, שבאותה העת כיהן שלושה חודשים בתפקידו, צריך להעלות בעצמו תוכנית מבצעית מא' ועד ת' שלא נוסתה מעולם – בניגוד לעשרות שנים של פעולת משטרה", הוסיף, "הטלת אחריות על המפכ"ל תפגע בתפקיד הזה. יש להטיל אחריות על מפכ"ל כאשר יש חריגה מהסבירות המבצעית".

קובי שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)
קובי שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)

"המשטרה לדורותיה הייתה מעדיפה שלא יתקיימו הפגנות המוניות, מצעדים בערים ואירועים דתיים המוניים. גם לצבא אין עניין בביקור יהודים בקבר יוסף. האירועים הללו הם בעלי מימד של סכנה, שכאשר כל אחד ממנו מסתיים, מפקד האירוע נושם לרווחה. המשטרה והצבא הם לא אלה שקובעים האם יהיו אירועים כאלה או לא, אלא החלטות מדיניות", ציין בקל.

לאחר מכן, אמר נציג המפכ"ל: "אם שבתאי היה חושב שיש סכנות באירוע מירון מעבר לסכנות הרגילות, שהתוכנית בלתי אפשרית, הוא (שבתאי) היה עושה ככל יכולתו על מנת שהאירוע לא יתקיים".

לסיום טען כי "כאשר ממשלת ישראל מודיעה באופן פומבי שמירון יתקיים באופן מלא ומאות אלפי המאמינים מוזמנים להגיע, למשטרה כמעט אין יכולת לפעול אחרת. פעולה שאינה עולה בקנה אחד עם הכרזת הממשלה, תפגע בלגיטימיות של הממשלה. האם למפכ"ל יש לגיטימציה לעשות "אובר רולינג" על הממשלה? לעמדתנו לא. אנחנו מדינה שיש לה משטרה – לא משטרה שיש לה מדינה".