ממה לאחר פרוץ המלחמה מונה תא"ל (מיל’) גל הירש על ידי הממשלה לתפקיד מתאם השבויים והנעדרים, אך משפחות החטופים החלו לחבור אחת לשנייה עוד לפני שפעלה הממשלה וכיום הן מתפעלות מטה נרחב בלב תל אביב ששולח את מסריו ופעולותיו לכל פינה בעולם, כשברור ש"אם העולם ישתוק מול פשעי מלחמה שכאלו, גורל אזרחיו יהיה כגורלנו".

הבשורה הנוראה מכל: עיתונאית מעריב שי רגב נרצחה במתקפת הטרור
לאחר הפעילות האווירית והימית: צה"ל נערך "לפעולת יבשה משמעותית"

מעבר לגדר נמצאים עתה שורדי שואה שזקוקים לתרופות, פעוטות שזקוקים לאוכל, ילדים, נשים, גברים, חיילים וחיילות. אזרחים ואזרחיות חפים מפשע וחסרי ישע שמשפחותיהם דורשות את שחרורם עכשיו.

“כשנכנסתי לפייסבוק ביום שבת, ראיתי מאות תמונות של נעדרים עם מספר טלפון", מתארת עו"ד טל שם טוב, שבן משפחתה, עומר שם טוב, נחטף לעזה. “במשך 20 שעות רצוף, משבת ועד יום ראשון בערב, יצרתי קשר טלפוני עם כל אחד שמצאתי. דיברתי עם המשפחות כדי להגיד להן שאני רוצה שכולנו נהיה באותה קבוצת וואטסאפ ושנעדכן אחד את השני בכל מידע שיתגלה.

היו בוואטסאפ 700 משפחות, והן התחילו להעביר את הטלפון שלי מאחד לשני. בסוף התהליך הזה היו בקבוצה כמעט 1,000 קרובי משפחה. תוך כדי כך התחילו להתפרסם תמונות ואנשים התחילו להתקשר אליי, לספר לי סיפורי זוועה ולשלוח הקלטות. הבנתי שעם אף לא אחד דיברו ואמרתי לדודי, בן זוגי, שאנחנו חייבים להקים מטה".

מסיבת העיתונאים של הורי הנעדרים (צילום :אבשלום ששוני)

עו"ד דודי זלמנוביץ’, בן זוגה של טל, תרם את משרדיו וגייס גורמים בכירים. כך הוקם מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים בן רגע, בהובלת המשפחות ובכירים לשעבר ממערכת הביטחון, המשפט והדיפלומטיה. בין המומחים שפועלים במטה ניתן לציין את דוד מידן ואורי סלונים, לשעבר מתאמי מערך השבויים והנעדרים, שמשון ליבמן, ששימש כראש המטה לשחרור גלעד שליט, והשר וראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי.

דודי זלמנוביץ' (צילום: אלוני מור)
דודי זלמנוביץ' (צילום: אלוני מור)

לצדם פועל צוות משפטי המסייע בהיבטים משפטיים שונים, על מנת להגדיר את פעולות חמאס כפשע מלחמה וכפשע נגד האנושות. את הצוות מובילים המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד רז ניזרי, ופרקליט המדינה לשעבר דן אלדד. גם משפחותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, אשר נפלו ב"צוק איתן" חברו למטה.

“גורלנו נקשר", מסרה אמו של הדר, ד"ר לאה גולדין, “ומשפחת גולדין כאן עבורכם להוביל ולתמוך כדי להשיב את כל יקירינו הביתה. כולם, החיים ואלה שאינם. חיילים ואזרחים, ילדים וקשישים. אנחנו כאן עם ניסיון של תשע שנים, כדי שהפעם לא ניכשל. השבת יקירינו תהיה ניצחון למדינת ישראל. ננצח יחד, בזכות תמיכה ציבורית אדירה - מכל עם ישראל וידידינו בעולם הגדול".

בשישי האחרון הפגיש המטה לראשונה את משפחות החטופים עם צוות המטה. מאות נכחו במקום. הקהל הופתע כאשר הירש הגיע גם הוא לאירוע באופן לא מתוכנן. הוא עלה לבמה והדגיש שוב את מאמצי הצוות שלו באיסוף המודיעין. באופן טבעי האירוע עורר רגשות רבים ומורכבים, ולאחר שנשמעו קריאות זעם מהקהל, עלה לבמה רונן צור, ממקימי המטה, וקרא לקהל הכועס: "תכעסו כמה שאתם רוצים. אנחנו איתכם, וגם אנחנו כועסים. מאוד. אבל עכשיו אנחנו חייבים להיות ביחד כדי לנצח". דבריו התקבלו במחיאות כפיים.

“כפות בטנדר"

בבניין המפואר בתל אביב, כשעשרות מתנדבים מתגודדים בכל פינה, הדריכות והדחיפות מרחפות מעל לכל צלצול טלפון, מעל לכל שיחת מסדרון. תוך דקות אחדות מבינים כי כמעט לכל אחד כאן יש סיפור אישי שקושר אותו ללב העשייה וללב הטרגדיה.

“קמנו בשבת בבוקר לאזעקות וגילינו שהילדה שלי ניצלה מהמסיבה", משתף זלמנוביץ’. “היא הצליחה להימלט, אבל לצערנו הכדורים פגעו בחברים שלה. לאחר מכן גילינו שעומר שם טוב, בן משפחתנו, אותר כחטוף בעזה, הוא תועד כפות בטנדר. היוזמה התחילה מהמשפחות. מרבית האנשים פה, למעט המומחים שגייסנו, הם בני משפחות", הוא מסביר.

עומר שם טוב (צילום: באדיבות המשפחה)
עומר שם טוב (צילום: באדיבות המשפחה)

שם טוב: “הילדים שלי גדלו יחד עם עומר. ביום שישי הם היו אצל הגרוש שלי ועומר היה שם עם כל המשפחה. אחר כך הוא היה במסיבה גם עם עוד שני חברים מהרצליה, אח ואחות. שלושתם נעדרים. בבוקר הוא התקשר להורים שלו ואמר שיש שם בלגן והם בדרך לרכב על מנת לצאת משם. ואז נותק הקשר". 

זלמנוביץ’: “פנינו לחברות הסלולר ואיכנו את הנייד שלו. במפת האיכון רואים בדיוק איפה הוא היה לאחרונה ביחס לגדר". 
על פי המפה זה נראה באופן ברור שעומר נמצא מעבר לגדר בתוך שטח עזה. 

זלמנוביץ’: “כמי שמכיר את עזה טוב, אף אחד לא יוצא לטיול של אחר הצהריים בנקודה הזאת. וזה לא רחוק בכלל מהמסיבה ברעים". 

שם טוב: “הוא גם הצליח לשלוח למשפחה מיקום ואז אחותו ניסתה שוב לצלצל אליו והוא כבר לא ענה". 

הצלחתם לאתר פרטים נוספים לגבי מה שקרה לפני שהוא נלקח? 

שם טוב: “בשבת אחר הצהריים שידרו בטלוויזיה סרטון מהטלגרם, ורואים בו את עומר צועד מהר. ראינו אותו, את איתי ומאיה (חבריו מהרצליה), הולכים לכיוון הרכב. כל כך שמחנו לראות שהוא חי. אבל אז, בשעות הערב הבת שלי פתאום התחילה לצרוח בבית. היא ראתה סרטון של עומר ואיתי שוכבים בתוך טנדר כפותים.

היא זיהתה אותו מיד, כי היא ידעה מה הוא לבש, הם הרי היו יחד בארוחת הערב. והיא גם ראתה את הקעקוע שלו. היא ממש צרחה: ‘אמא, זה עומר, זה עומר. אלה הבגדים שהוא לבש, זה הקעקוע שלו’. היא כל כך צרחה שהשכנים שאלו מה קורה. הילדים שלי מפורקים".

זלמנוביץ’: “אנחנו מניחים שהוא ברח, וכנראה, על פי מה שאני יודע מהבת שלי, התחילו לירות בכולם. וכנראה, מי שהמחבלים תפסו בחיים הם העבירו דרך הפרצות בגדר". 

שם טוב: “אני שמחה שלפחות ראיתי סרטון שלו חי. בטח כשאת רואה את ממדי האסון ומבינה כמה הרוגים יש. ועומר חי. ראינו אותו חי. אבל אי אפשר לתאר מה עובר על אמא של עומר, אי אפשר לתאר מה עובר על אמא כשהיא רואה את הבן שלה ככה". 

מה עשיתם כשראיתם את הסרטון? 

שם טוב: "עוד התלבטתי מה לעשות, הרי איך אפשר לשלוח את זה להורים שלו. אבל לקח בדיוק דקה והם קיבלו את זה ממקום אחר. היום הילדים ישר שולחים. הסרטון הוא ממש שניות, אבל רואים את עומר ואיתי בתוך הטנדר". 

מאיפה הגיע הסרטון? 

שם טוב: “יש קבוצה בטלגרם שנקראת GAZA NOW והם מעלים שם סרטונים. אני לא מציעה לשום בן אנוש להיכנס לקבוצה. התקשורת הישראלית לא תפרסם את זה כי אי אפשר, אבל הילדים שלנו חשופים לזה ורואים את זה וזה מזעזע".

זלמנוביץ’: “אנחנו רוצים לעזור למשפחות בניהול המשא ומתן לשחרור שלהם. אנחנו לא הולכים להתחרות במדינה. הכוונה היא לרכז את כל היכולות. לכן נפגשנו ביום שלישי עם הנשיא הרצוג וביקשנו שגם גל הירש יגיע". 

אבל טרם שמענו הצהרה ברורה מראש ממשלת ישראל בכל הנוגע לסוגיית החטופים.

זלמנוביץ’: “זה אחד הדברים שעלו בפגישה". 

בפגישה בבית הנשיא הודיע הירש לנוכחים כי המוקד למתן מענה למשפחות החל לפעול והבהיר כי נושא החטופים והשבויים נמצא “על השולחן" וכי “מיטב המוחות עובדים כל העת על מנת להחזיר את החטופים". הנשיא הרצוג סיכם: “אנו במלחמה ויש לקחת זאת בחשבון, אך נושא השבויים והחטופים נמצא בראש סדר העדיפויות וכך הוא צריך להיות". יומיים לאחר מכן יצאה הודעה רשמית ממשרד ראש הממשלה, בשם הירש, לפיה המאמצים המרכזיים כרגע מופנים לגיבוש תמונת מצב, איסוף מודיעין ומאמץ סיוע למשפחות.

“הנשיא התבטא בצורה ברורה", אומר יוסי לובטון, מנכ"ל קבוצת הפרסום פובליסיס, המלווה את המטה בהתנדבות בכל הנוגע לפעילותו התקשורתית. “אני מקווה שהפעילות שנעשה בימים הקרובים תגרום לציבור הישראלי להבין שאין לנו ברירה אלא לפעול, ומהר, על מנת להחזיר את החטופים הביתה.

יוסי לובטון (צילום: אלוני מור)
יוסי לובטון (צילום: אלוני מור)

הזמן לא פועל לטובתם וננסה לעשות את זה בדרך הכי אפקטיבית שאפשר. אנחנו עובדים עכשיו על יצירת קמפיינים שמיועדים גם לתוך ישראל וגם לזירה הבינלאומית, כשהמטרה היא לדרוש את שחרור האזרחים ולהחזיר אותם כמה שיותר מהר, בלי תנאים. החזקת אזרחים חטופים מנוגדת לחוק הבינלאומי והיא פשע נגד האנושות".

“זה פוגרום"

במטה המאבק פועלים מלבד המשפחות גם אלפי מתנדבים. המטה הציג לפני ימים ספורים את דרישותיו והצהיר כי “החזקת בני הערובה החטופים, ובהם תינוקות, ילדים, נשים, פצועים וקשישים הינה פשע מלחמה ופשע נגד האנושות. אנו דורשים שחרור מיידי של כלל בני הערובה החטופים - האזרחים והחיילים כאחד, שהחזקתם מנוגדת לדין הבינלאומי".

כמו כן קרא המטה להתערבותם וסיועם של ראשי ומנהיגי המדינות השכנות והאזור כולו לטובת שחרורם המיידי של בני הערובה החטופים. זלמנוביץ’: “במטה פועלים צוותים שונים ובכל צוות מומחים ואנשי משפחה. מהניסיון שלי, נכון לתת למשפחות לעבוד בזה".

מחוץ לחדר הישיבות נמצאת מרב מור רביב מרעות, עמה נפגשנו בשבוע שעבר בחמ"ל הנעדרים בלהב 433. עתה, משהחלה להתבהר תמונת מצב משפחתה, היא מתנדבת במטה החטופים.

מרב מור רביב (צילום: אלוני מור)
מרב מור רביב (צילום: אלוני מור)

“אני הנציגה כאן של משפחות החטופים מניר עוז", היא אומרת ומוסיפה כי טרם קיבלה הודעה רשמית, אך היא יודעת כבר כי אחד מבני המשפחה, רועי מונדר ז"ל, נרצח. “מישהו מהקיבוץ ראה את רועי ירוי על הדשא של הקיבוץ. אבל רק ביום שלישי התבררו לנו הפרטים, כי רק אז הניצולים ששרדו הצליחו לדבר על מה שקרה. אני מההתחלה הנחתי שהמשפחה לא ביחד, משום שהם לא גרים ביחד ולכן זה לא הגיוני שעל הבוקר הם יהיו באותו ממ"ד".

אברהם מונדר (צילום: באדיבות המשפחה)
אברהם מונדר (צילום: באדיבות המשפחה)

ועל כך שהארבעה הנוספים חטופים קיבלת הודעה? 

“לא קיבלתי שום הודעה, אבל נאמר לנו על ידי הניצולים שנכנסו לממ"ד שלהם לאחר הפינוי שהוא היה ריק ונקי מדם. גם הקלנועית לא הייתה. אמרתי איך דוד שלי הלך. הרי הוא הולך עם מקל, הוא בן 78, בקושי רואה, הוא אדם חולה שזקוק לתרופות ופוסט־טראומטי. אבל כנראה שלקחו אותם עם הקלנועית".

ראית תיעוד? 

“לא ראינו אצלנו שום דבר. אני יודעת ששרפו את הבית שלהם. בזזו כרטיסי אשראי, דרכונים, תעודות זהות. המחבלים לקחו הכל. מה שקרה ביישובים הוא קטסטרופה. אני מרגישה שמה שעשו לנו, היינו מדקלמים בבית הספר בימי השואה. זה בדיוק אותו הדבר, זה פוגרום. לירות במשפחות שלמות, להוציא את האבא להורג לעיני הילדים שלו, לשרוף את הבית, לבזוז. זה אחד לאחד, זה פשוט שואה".

קרן מונדר ובנה אוהד בן התשע (צילום: באדיבות המשפחה)
קרן מונדר ובנה אוהד בן התשע (צילום: באדיבות המשפחה)

כמה משפחות חטופים יש מניר עוז? 

“הקמנו קבוצה של משפחות חטופי ונעדרי ניר עוז שמונה בני משפחה של 80 נעדרים, מגיל 8 חודשים ועד גיל 85. התחלנו לעבוד על רשימה, פתחנו גוגל דוקס וכל אחד הוסיף את הפרטים של בני המשפחה שלו, תמונה וטלפון".

רותי מונדר (צילום: באדיבות המשפחה)
רותי מונדר (צילום: באדיבות המשפחה)

פרופיל החטופים מעלה חששות נוספים. 

“אותי מטריד נושא התרופות. העברנו רשימת תרופות לצלב האדום דרך משרד החוץ".

לאחר שהמשפחות איגדו את ההיסטוריה הרפואית של קרוביהם, מסר המטה כי “בקרב בני הערובה החטופים נמצאים חולים כרוניים, פצועים וקשישים הזקוקים לתרופות וסיוע רפואי על בסיס קבוע. אנחנו דורשים להורות מיידית על פתיחת מסדרון הומניטרי לאספקת תרופות וציוד נדרש. כמו כן אנו דורשים שכל בני הערובה החטופים ייבדקו על ידי רופא".