11 לוחמים נפצעו באורח קל עד בינוני מפגיעת טיל נ"ט שנחת אתמול בבית הלל. אל"מ במיל' קובי מרום, מומחה לביטחון לאומי ולזירה הצפונית, התייחס לכך הבוקר (שני) בתוכניתם של ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM והביע את דעתו גם על המערכה שמתרחשת בדרום הארץ.

לאחר 59 ימים: הוכרז מותו של יונתן סמרנו שנחטף מהמסיבה ברעים
במקום בו הגיהנום הופך לגן עדן מבינים: אי אפשר לנצח אותנו | בן כספית

"אני חושב שהאירוע החמור בבית הלל רק הוכיח למי מאיתנו שלא הבינו שהמציאות של חיזבאללה על כמה ק"מ מהגבול היא בלתי נסבלת", אמר מרום. "אני חושב שישראל עושה טעות אסטרטגית קשה בזירה הצפונית. יש כאן אתגר עצום בביטחון הלאומי ואנחנו מתנהלים כאילו ה-7 באוקטובר לא היה. יש פה ארגון טרור שפתח במלחמה נגדנו בחזית הצפונית ואנחנו במשך שבועות עם דירקטיבה זהירה מדי שמכילה ורק מגיבה ונגררת, בקושי מגיבים. זה מצב שלא ייתכן".

"סיירתי שלשום בגבול הצפון, הצבא פגע בעמדות לאורך קו הגבול, אותן עמדות רדואן שהיו עשרות מטרים מבתי מטולה וזרעית, אבל במרחב הזה של 4-2 ק"מ מהגבול יש מאות מטרות חיזבאללה, וצה"ל צריך לגרום לחיזבאללה לשלם מחיר עבור העובדה שהוא פתח נגד מדינת ישראל ואנחנו בסוג של כללי משחק של לפני המלחמה - מגיבים, מכילים, מעת לעת גם יוזמים, ממש לא מספיק. בעיניי, ככל שנעמיק את התגובה, גובה התגובות של חיזבאללה ירד כי הוא יבין שהוא משלם מחיר", הוסיף.

אולי 1701 זו המטרה. זאת אומרת, להרחיק בלי להיכנס בכל הכוח לעוד זירה.
"1701 זו פלטפורמה מאוד בעייתית בלשון המעטה. זה בעצם מנגנון שנכשל לחלוטין כי בעשור האחרון הוא אפשר לחיזבאללה להתחמש באין מפריע למספרים אסטרונומיים של איום על מדינת ישראל והוא גם נכשל במניעת הגעת אנשי רדואן, ערב המלחמה, עשרות מטרים, שזה היה תפקידו, תוך הפרה בוטה של ההסכם. מי שחושב שהספרדים הנחמדים שנמצאים מול מטולה או הצרפתים, הם יהיו אלה שידאגו לביטחוננו - טעות מרה".

עוד ציין: "לא ייתכן שהקבינט, חודשיים אחרי המלחמה, עוד לא הגדיר מה מטרות המלחמה בצפון. אני חושב שמטרת המינימום האסטרטגית היא סילוק חיזבאללה מצפון לליטני, הקבינט צריך לומר את זה לאנשים. הבעיה היותר גדולה היא שהאמריקאים מתנגדים לכל מהלך ישראלי שיכול להדליק פה את האזור, אני מבין את האינטרס שלהם, אבל בעיניי צריך לשבת מיד לשיח אינטימי עם האמריקאים שלא קורה עדיין כדי להגיד להם 'רבותיי, יש לנו פה אתגר של 70 אלף איש אנחנו צריכים להבטיח את ביטחונם, זה לא יקרה בלי לחימה'".

"אני חושב שכרגע צריך להגביר את התקיפות בקו המגע באותה מלחמת התשה ולהיות ערוכים אחרי המאמץ העיקרי בעזה, בעוד כמה שבועות, להיות על הגבול מוכנים למהלך מוגבל שיבהיר לחיזבאללה שישראל הפעם נחושה ליצור ביטחון אמיתי", אמר מרום.

בהמשך התייחס למערכה הקרקעית בדרום, והדגיש: "אני חושב שאנחנו בשלב מאוד קריטי של מהלך קרקעי משמעותי. אני חושב שסינוואר טועה בהבנת החברה הישראלית, הוא לא האמין שאורך הנשימה שלנו הוא כזה, שהמחירים שאנחנו מוכנים לשלם עבור הביטחון שלנו הם כאלה גבוהים ונלחמים בנחישות, וגם בעיניי, רכבת ההרים הרגשית שהוא העביר אותנו בשבוע ההפוגה, של עלבון וכעס, יצרה נחישות בחברה הישראלית שחייבים להשמיד אותו".

תקיפת תשתית צבאית של ארגון הטרור חיזבאללה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"האם חמאס יושמד בשלושה שבועות של המאמץ בדרום? להערכתי, לא, אבל תהיה פגיעה קשה", ציין. "זה ייקח חודשים ארוכים, המאמץ על ההנהגה הוא ברור, אבל אני חושב שאחרי המאמץ של שלושת השבועות הקרובים, המשימה העיקרית תהיה ליצור תנאים לעסקת שבויים גדולה. זה ייצור דילמה ומחירים מאוד כבדים בחברה הישראלית אבל עבור אלה שהפקרנו אותם ב-7 באוקטובר, אנחנו צריכים להסתכל למציאות ולשלם מחירים כבדים".

כשאנחנו רואים את היחסים בין ראש הממשלה לשר ביטחון שהם יחסים עקומים, איזה סיכוי יש לנו בכלל לנצח פה?
"חברה שמבינה שחוסן לאומי ואמון של הציבור בהנהגה הם תנאי לניצחון במלחמה הזאת לא יכולה לראות אחרי חודשיים את ראש הממשלה ואת שר הביטחון מדווחים בנפרד בהפרש של כמה דקות או את ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, אחרי חודשיים, מבקש, מתחנן בפני ראש הממשלה 'תתייחסו אלינו'. זה בלתי נסבל. זו ממשלה שלא מבינה את סדר העדיפויות שלה. היינו צריכים לחבק את האנשים האלה בחום ולתת להם הכל כי בתיהם נשרפו ואנשים נחטפו ואנחנו צריכים לשקם אותם. במקום זה אחרי חודשיים, ראש המועצה עומד בפני ראש הממשלה ומתחנן על נפשו. זה בלתי נסבל, זה פוגע באמון ובחוסן שלנו. אני רוצה לקוות אחרי חודשיים שהממשלה והעומד בראשה יתעשתו ויבינו מה סדר העדיפויות שלנו בימים לא פשוטים אלה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm