ישראל התמסרה לתחושת הביטחון הכוזבת שהעניק לה המכשול הפיזי והמתוחכם שנבנה בגבול רצועת עזה, והכישלון הזה עומד בלב המחדל שהתגלה בטבח בדרום. כך עולה מסרט של ה"וושינגטון פוסט" ותוכנית התחקירים האמריקנית החשובה "פרונטליין" ושודר במלואו הלילה.

הפסגה בורשה: קטאר העבירה לישראל מסר מחמאס, ראש המוסד לא נשאר חייב | דיווח
"מבוכה מודיעינית": איך הצליח מוחמד דף לעבוד על ישראל?

"המכשול בגבול עזה כונה 'חומת ברזל', אבל ברגע האמת התברר שהוא שברירי – וחמור מכך, העניק לישראל תחושת ביטחון כוזבת", נכתב ב"וושינגטון פוסט" בעקבות מסקנות התחקיר המעמיק שערכו יוצרי הסרט, שכלל שיחות עם גורמים רבים בישראל ובארצות הברית. עוד הוסיפו כי "ההסתמכות על המבנה הפיזי של המכשול ועל כלי המעקב המתוחכמים ששולבו בו בסופו של דבר עיוורו את ישראל מלראות את הנקודות הפגיעות שלה, ולכן מקבלי ההחלטות לא ראו גם את תכניות התקיפה המדוקדקות שהוכנו בצד השני".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

טנדרים של חמאס עוברים לצד גדרות קיבוץ בארי (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

הסרט, בשם "כישלון בגדר", ששודר הלילה (בין שלישי לרביעי) ברשת הטלוויזיה הציבורית האמריקנית PBS, מתבסס על שורה של ראיונות עם ניצולים, חיילים, אנשי צוות רופאי ומומחי ביטחון ומהווה הרחבה לשורה של תחקירים שהתפרסמו בתקשורת האמריקנית והעולמית במהלך חודש נובמבר שבחנו את קריסת הגדר בגבול עזה. לאחר שניתחו מאות סרטונים, תמונות והקלטות מיום הטבח, מחברי התחקיר הגדירו את האירוע כ"כישלון קטסטרופלי".

"זאת היה טעות לתת למנהיגים שלנו הבטחות גורפות לגבי אי-חדירות המכשול", אמר בתחקיר אל"מ במיל' דני טירזה, לשעבר ראש מינהלת גדר ההפרדה והוסיף: "באמת חשבנו שאנחנו בונים תשתית טובה מאוד שתחזור להציל חיים של ישראלים רבים. זה לא עבד".

ישראל לנדר, תושב כפר עזה בן 65, אמר בתחקיר כי התושבים סמכו על הביטחון ששידרה מערכת הביטחון וההנהגה הפוליטית: "הם אמרו לנו שבנו חומה גדולה", אמר, "שמענו את הטענות על האופי הנועז של הצבא ועל העוצמה הטכנולוגית שלנו. האמנו שזה יכול להגן עלינו". דובר צה"ל באנגלית סא"ל פיטר לרנר, הוסיף: "יגיע הזמן שבו צה"ל יבצע את חשבון הנפש הנדרש", אמר בכאב.

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]