על רקע יומה ה-80 של המלחמה, התראיין היום (שני) טל לב רם, הכתב והפרשן הצבאי של 'מעריב' ושדרן 103fm בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ברדיו 103fm והביא פרטים נוספים על המתרחש בשטח ולהפצצות האוויריות על הרצועה.

"באורך של 45 ק"מ": מה אפשר לספר על רשת המנהרות של חיזבאללה?
"סיום המלחמה מוקדם מהצפוי": המשמעויות הדרמטיות של ההצעה המצרית

"התקיפות מהאוויר גם באזור אל־בורייג' שראינו, גם באזור אל־מועזי, אולי זה כבר האיתות לקראת צעד נוסף, במקביל לאותה פעולה מרכזית בחאן יונס שכבר מכוונת יותר למחנות הפליטים של המרכז", אמר. "נראה שאנחנו נמצאים בשלב הריכוך מהאוויר, לפחות לגבי עוצמת התקיפות שאנחנו שומעים הבוקר באל־בורייג' ואתמול בלילה באל־מועזי". 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד הוסיף: "אני חושב ש'שומר החומות' כצומת משמעותי מאוד לתחקיר לאחר המלחמה הזאת, זה לא רק שההפעלה של אותה תוכנית 'מכת ברק' (הפצצת המטרו) לקחה מאיתנו נשק אסטרטגי שתוכנן למלחמה בהיקפים משמעותיים הרבה יותר לפגיעה באויב ואז לייצר תנופה להתקפה, זה צד אחד של הדבר הזה. הצד השני לצערי גרם לתחושת הצלחה גבוהה מדי ב'שומר החומות' במידת הנזק שגרמת לחמאס, עד כדי כך שקצינים בכירים בצבא העלו להמר או להעריך שבמידה רבה חמאס ישנה את התפיסות האסטרטגיות ההגנתיות שלו, יפחד להיכנס למנהרות שבהן יראה מלכודת מוות.

"המשמעות היא שגם כשצה"ל יותר מוכן מאשר 'צוק איתן', לדעתי או להערכתי נוצרים צווארי בקבוק. אתה לא יכול לטפל בהכול כל הזמן. אתה תצטרך לקבל סדרי עדיפויות וגם לזכור שחמאס מנהל עכשיו מלחמת גרילה, וככל שאתה פועל עם יותר כוחות ויותר אוגדות, אתה אמנם מגיע ליותר דברים, אבל אתה גם מייצר יותר מקומות לטעויות, לנקודות תורפה. לכן המעבר לשיטת פעולה אחרת היא לא רק אילוצים, אלא גם ניסיון לבחון את התפיסות המבצעיות שהתנהלו עד עכשיו, האם הן מתאימות לשיטת הלחימה הזאת שמנהל עכשיו חמאס בשטח". 

כשנשאל האם קיים קשר בין חזרת ההתקפות הכבדות מהאוויר למחאה הציבורית שהייתה, השיב: "אני לא חושב שיש קשר למחאה ציבורית. אני חושב שיש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון. קודם כל, כשאתה נכנס ליעד, לפני שאתה פועל בו, אז אתה באמת צריך לייצר ריכוך מאוד משמעותי מהאוויר". 

"אתה מנהל פה מלחמה שמעצם נקודת הפתיחה שבה, היא לא מלחמה שאתה יכול לנהל כל הזמן בכל הכוח, כלומר, יש לך אילוצים", הסביר. "עצרת רגע לשחרר מעל 100 חטופים? ברור שחמאס ניצל את הזמן הזה גם כדי להתכונן ולהניח מטעני חבלה. 2. אתה מנהל מלחמה של 3 חודשים, אתה מסתכל עם עיניים צפונה, האמריקנים פתחו את המחסנים שלהם בצורה חסרת תקדים, אבל אם מישהו חושב שבמלחמה מהסוג הזה אתה גם יכול לנהל אותה ללא כלכלת חימושים, אז הוא לא זוכר מה היה במלחמת לבנון השנייה". 

עוד התייחס לתקרית עם הרוגים בציר האספקה: "זו נקודה מאוד חשובה לניתוח והבנת התורפות. איפשהו, ב־10 ימים האחרונים,  גם האירוע שקרה לנו האסון בסג'עייה ואחרי זה רצף אירועים טקטיים לא טובים, מספר נפגעים גדול, זה בדיוק מה שגרילה מחפשת. היא לא יכולה באמת לייצר ניצחון בכמויות, במסה, שם בסופו של דבר, אוגדה שמסתערת על חאן יונס, היא תשיג את ההישגים המבצעיים. בעזרת הפגיעות הללו, היא מנסה לייצר את הסדקים בתחושת הביטחון, בתחושה של דשדוש בציבור, והתנעת הוויכוחים הציבוריים בתוך ישראל, לשם בדיוק גרילה, ובטח חמאס, מכוון את החץ שלו".

כמו שאמרתי לפני שלושה שבועות על החגיגות המוגזמות באולפנים שהיו בחלק מהמקומות... מצד שני, צריך להיזהר גם עם הפסימיות יתר. לגבי הצירים, אני מאוד מוטרד מהמגננים הלוגיסטיים בתוך הרצועה. איפה שאתה רואה התרופפות משמעת מבצעית, אז זה בדרך כלל שם. חמאס הוא אויב שלומד, וראיתם את פגיעת הקורנט בבית לאהיא, הרבה אחרי שהיא הייתה כבר תחת שליטה מבצעית. בדיוק את הדברים הללו, הוא מחפש, ומחפש לנצל אותם בפגיעה". 

"באחד המקומות, בצפון הרצועה, בלילה, וגם בצורה אקראית, אבל אולי גם בזכות עירנות של הכוחות, זיהו שני חשודים", סיפר. "ביצעו ירי לעבר מבנה בעזרת חיל האוויר, וכשהגיעו בבוקר לאותם מחבלי נוחבה, מצאו שם שני הרוגים ופיר סמוך. מה מתברר? אותם מחבלי נוחבה החזיקו תוכנית מבצעית לתקוף מגנן, תוך שהם מנהלים יומן תצפית, מתי החיילים מתקלחים בו. האויב שלך מחפש את נקודות התורפה והנושא של המגננים והצירים הלוגיסטיים היא נקודה שצה"ל חייב ללמוד ממנה, כי את זה בדיוק חמאס מחפש". 

על השאלה לגבי לוח הזמנים המלחמתי, השיב: "ברור שחלק מהנושא ההומניטרי מעכב את המהלך ההתקפי. אני מניח שחלק מההומניטרי מגיע לחמאס, אני מניח שחלק מהדלק מגיע לחמאס. היינו רוצים אולי לראות את האוכלוסייה יותר כועסת וזועמת על השלטון של חמאס, והמאמץ ההומניטרי וההרחבה הצפויה לו בימים הקרובים, בוודאי גם מייצרת תורפות מבצעיות בשטח".

"מצד שני, דיברנו על סוף דצמבר כסוף הפעולה העצימה של צה"ל והנה אנחנו מתקרבים וכרגע נראה שהאמריקנים לפחות לא לוחצים עליך 'תפסיק עכשיו את הפעולה העצימה'. גם מבחינה מבצעית, כשצה"ל מסתכל על השטח, הוא מסתכל נדמה לי על חאן יונס והוא מסתכל על מחנות המרכז כשלבים שהוא רוצה לסיים במאמץ מרכזי, חזק מאוד בדרום הרצועה, רפיח כנראה בשלב הבא. אבל אם אני צריך להעריך, אני מסתכל בערך על בין אמצע ינואר, אולי אפילו סוף ינואר, שיכול להיות מאוד שאמנם יהיה רידוד בכמות האוגדות שפועלת בתוך השטח אבל המהלך בחאן יונס לא ייפסק, הוא יימשך". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm