הכניסה האחרונה של צה"ל למחנות הפליטים במרכז הרצועה, במסגרתה חיל האוויר תקף מטרות רבות ולטענת מקורות בעזה נהרגו בהן עשרות בני אדם, מהווה העמקה נוספת של המלחמה לאזורים חדשים במלחמה בדרום.

שמעתם על כלכלת חימושים? זאת הדילמה שעומדת בפני ישראל
האסון היה יכול להימנע: הקצין הבכיר טען בזמן אמת - המסיבה ברעים מסוכנת

הזירה החדשה מורכבת מארבעה מחנות פליטים מרכזיים: נוסיראת, אל-מועזי, אל בורייג׳ ודיר אל בלח. ככלל מדובר באזורים עניים מאוד ובעלי אופי כפרי יותר בהשוואה לצפון הרצועה או למרכז ח'אן יונס, גם אם בחלקם הבנייה צפופה מאוד (אך לא גבוהה כמו במרכז העיר עזה). במקומות הללו צה״ל עוד לא נכנס קרקעית באופן משמעותי ועוד צפויה שם לחימה קשה.

המחנות במרכז הרצועה נחשבים לאזורים שהשפיעו בעיקר על השטח בעוטף עזה המכונה לעיתים בצבא ״יישובי הפרסה״, ובהם נירים, כיסופים ועין השלושה. מבחינת חמאס האזורים הללו מהווים קשר קריטי בין הפעילות בצפון הרצועה לפעילות בחאן יונס ובדרומה. 

הלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

ההערכה היא שכל גדוד של חמאס פועל בשטחים הללו באופן עצמאי יחסית, וניתן להסתכל על המערכה שתתפתח מולם כמערכה מפורקת: ישנה בתיאוריה שיטה היררכית של חמאס באזור זה, אולם הלחימה של כל גדוד חמאס היא עצמאית ובכל זירה הקרב יתנהל באופן שונה.

הכניסה של צה״ל לתוך השטחים הללו מלמדת שבמקביל למאמץ המרכזי בחאן יונס, לאחר ההתרעננות של הכוחות שפעלו בצפון הרצועה הכוחות יתמקדו בהשגת שליטה מבצעית במחנות המרכז. הכוחות בימים אלה עדיין פועלים בדרג׳ תופאח, השכונה האחרונה בצפון הרצועה שעדיין לא נמצאת בשליטה מבצעית מלאה של צה״ל, אולם ההערכה היא שהשליטה הזו תושג בתוך ימים. בשלב שלאחר מכן הצבא יתמקד בבניית אזור החיץ לאורך הגדר, בהמשך טיהור השטח בצפון הרצועה וכן בלחימה מרכזית ובאזור חאן יונס ובמחנות המרכז.

המעבר משלב ב' של המלחמה לשלב ג', שמוגדר פחות עצים וממוקד יותר בפשיטות, ייערך לאחר השלמת ההשתלטות בצפון הרצועה ובמקביל להמשך העמקת ההתקדמות בחאן יונס ובמחנות המרכז. בתרחיש זה הפעילות ברפיח, העיר הדרומית ביותר ברצועה, תישאר להמשך המלחמה.

מבחינה מבצעית, הפעילות המתמשכת הנוכחית של צה״ל עם כוחות נרחבים מאוד בתוך הרצועה גם חושפת את הלוחמים לפגיעות של לוחמת הגרילה של חמאס. כך שמעבר לפעילות שמוגדרת כ"שלב ג'" עשויה להיות בעלת יתרונות מבצעיים. הגרילה מחפשת את הסדקים בחברה הישראלית, מנסה ליצור בציבור תחושה של דשדוש ולפגוע בהרגשת ההצלחה מפעילות צה״ל. 

כשם שצריך להיזהר מאופטימיות היתר שנוצרה בתחילת התמרון עם ההתקדמות המהירה יחסית של הכוחות, כך צריך להיזהר מפסימיות בנוגע למצב ההתקדמות. המלחמה בעזה היא קשה וארוכה והיא גובה מחירים קשים מאוד, אבל ההתקדמות של צה״ל היא עקבית.