מלחמת חרבות ברזל: הרמטכ"ל הרצי הלוי החליט על צוות של בכירי צבא לשעבר שיחקרו את מחדלי שבעה באוקטובר, ההכנות לתמרון והלחימה ברצועה. בין הבכירים: הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, והאלופים במיל' יואב הר אבן ואהרון (זאבי) פרקש.

90 יום לאחר הטבח: שלושה שנחשבו כנעדרים - חטופים בעזה
המחבלים נכנעים בעיצומו של הקרב ומעידים: מפקדים חוסלו במנהרות | תיעוד

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל טרם התחיל בתהליך התחקור. במטכ״ל מגבשים את תכנון תהליך התחקירים, בתוך כך בחירת ראשי צוותי התחקור. לכשהדברים יסוכמו, הם יפורסמו לציבור".

שאול מופז (צילום: רוני שוצר, פלאש 90)
שאול מופז (צילום: רוני שוצר, פלאש 90)

בתוך כך, על פי התכנית המסתמנת שהוצגה הערב (חמישי) לקבינט, ישראל תשאיר בידיה את האחריות הביטחונית על הנעשה ברצועת עזה ובכל מקרה יישמר לה חופש פעולה צבאי מלא, אולם ברמה האזרחית ישראל תהיה אחראית על הנעשה ברצועה ולא תהיה נוכחות אזרחית בשטחה לאחר שיושגו מטרות המלחמה. מי שייקח את האחריות ברצועה, לפי הצעת מערכת הביטחון, הם גורמים פלשתיניים מקומיים שיפעלו בשיתוף עם כוחות בינלאומיים במסגרת כוח משימה שיוקם וייפעל בהובלת ארצות הברית ובשיתוף מדינות מערב אירופה ושורה של מדינות ערביות מתונות.

העקרונות המרכזיים שסביבם התגבשה התכנית הם שהתכלית המדינית ליום שאחרי המלחמה היא שחמאס לא ישלוט בעזה, ישראל לא תשלוט שם אזרחית ושהגורמים הפלשתיניים שינהלו בפועל את הפן האזרחי של החיים ברצועה לא יהיו עוינים את ישראל ולא יוכלו לפעול נגדה.

הגורמים במערכת הביטחון שמגבשים את ההצעה בימים אלה עושים זאת תוך קשר עם הבית הלבן, משרד ההגנה ומחלקת המדינה, והם ממשיכים לעשות זאת גם כעת. לפי שעה נראה שההצעה שתובא לדיונים בקבינט בשבועות הקרובים תעמוד על ארבעה "קודקודים":

1. ישראל תהיה אחראית לספק מידע שמטרתו להכווין את הפעולות האזרחיות של כוח המשימה הרב-לאומי הייעודי שיוקם לצורך שיקום הרצועה, ובשל הצורך הביטחוני ישראל תבצע בידוק של כל סחורה שנכנסת לשטחה.

2. הכוח הרב-לאומי יובל על ידי ארצות הברית בשותפות עם מדינות מערב אירופה ועם מדינות המפרץ מתונות החברות בהסכמי אברהם. הכוח ייקח אחריות על שיקום עזה בהיבט הכלכלי והפיזי ויהיה הכתובת הראשית עבור כל הגורמים הבינלאומיים שיהיו מעוניינים לסייע בשיקום הרצועה מההרס האדיר שנוצר בה במהלך המלחמה.

3. מצרים תהווה גשר הכניסה האזרחי לרצועה ותשמש כמעין "טרמינל ראשי". ההערכה היא ששיתוף הפעולה עם המצרים יהיה משמעותי ומרכזי בכל פתרון. בכל הנוגע לציר פילדלפי ולקו הגבול בין הרצועה לסיני, נראה שהכוונה היא שתתקיים פעולה לביצוע "בידוד אפקטיבי" של הגבול על ידי שימוש באמצעים טכנולוגיים מעל ומתחת לקרקע. למעשה מדובר על שליטה משותפת ישראלית-מצרית במעבר שדרכו ייכנסו סחורות לרצועה, ובירושלים ובקהיר יעבדו יחד על הקמתו.

4. הגורם הפלסטיני השולט בשטח ייבנה על בסיס המנגנון האדמיניסטרטיבי הקיים בעזה. ברצועה יש כ-30 אלף איש שהם המנגנון האדמיניסטרטיבי בפועל עשרות שנים. ההערכה היא שאחוז מסוים מאוכלוסייה זו עדיין מזוהה עם חמאס, אולם שרובם אינם עוינים וקשורים לוועדות מקומיות שנמצאות בערים מטעם התושבים. הוועדות יתפקדו כ"נקודות ממשק" לכוח הרב-לאומי וחבריהן צפויים להיות מאושרים על ידי ישראל באמצעות השב"כ ומתאם הפעולות בשטחים. בידי ישראל ישנו כבר כעת מיפוי של החמולות המקומיות והשלטון ברצועה, והוא צפוי להוות בסיס למציאות ביום שאחרי.