בארה"ב ובישראל גוברת הדאגה מפני היכולת של איראן לפתח טילים מתקדמים, וזאת על רקע סדרת התקיפות השבוע בעיראק, סוריה ופקיסטן, בהן עשתה טהרן שימוש בטיל הבליסטי החדש "חייבר", המסוגל להגיע לכ-2,000 ק"מ. כך דווח היום (חמישי) ב"ניו יורק טיימס".

כולל נורמליזציה עם סעודיה ובלי מדינה פלסטינית: היוזמה הערבית להפסקת המלחמה

מארק אספר, שתפקד כמזכיר ההגנה של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, אמר ל-CNN כי "עלינו להיפגש עם הדמוקרטיות המערביות ומדינות ערב, ולהבין מהן התכניות להתמודדות עם איראן כדי לעצור את התקיפות האלה".

ההחלטה להשתמש בטיל "חייבר" השבוע בסוריה, למרות שטיל פחות מתוחכם היה משיג תוצאות דומות במקרה הזה, נתפסת כסימן לכך שאיראן הייתה מעוניינת להפגין את כוחה ולהעביר מסר למערב. 

צבא איראן (צילום: Iranian Army/WANA )
צבא איראן (צילום: Iranian Army/WANA )

"זה היה די מעניין לראות שנעשה שימוש במערכת הזו", אמר פביאן הינץ, מומחה לטילים ולמזה"ת במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בלונדון. "השאלה היא האם ייתכן שהם ביצעו את הירי כדי לבדוק את אחד הטילים המתקדמים ביותר שלהם בתנאי לחימה, או להעביר מסר לישראל, ואולי אף לעשות של שניהם". 

בסך הכל, לאיראן יש יותר מ-3,000 טילים בליסטיים בארסנל שלה, והיא מוסיפה להגדיל את מאגר טילי השיוט שלה, על פי הערכות הצבא האמריקאי. בשנה שעברה, היא תכננה להוציא 41% מתקציב הצבא על פיתוח וייצור נשק, כך לפי מרכז האמירויות למדיניות שבסיסו באבו דאבי.

בשבועות האחרונים מתריעים גורמי מודיעין בארה"ב כי איראן ורוסיה מתקרבות להסכם חדש שירחיב את אספקת המל"טים האיראנים למוסקבה, ויכלול גם העברת טילים בליסטיים לכוחות הרוסים הנלחמים באוקראינה. 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן אבראהים ראיסי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן אבראהים ראיסי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA)

התפתחות זו עשויה להביא להכרעה בשדה הקרב באוקראינה, שם עברו הרוסים בשבועות האחרונים לאסטרטגיה שתכליתה היא לנסות להכריע את מערכות ההגנה האווירית שסופקו על ידי המערב לקייב. 

לדברי הינץ, קשה לדעת אילו טילים בדיוק העבירה איראן לבעלי בריתה. מה שידוע הוא שהחות'ים הציגו את טיל ה"חייבר", או לפחות העתק מדויק שלו.