תמרון ראשון מסוגו בעולם שנעשה בצורה סימולטנית מעל ומתחת לקרקע: אוגדה 98 מבצעת תמרון ומעל הקרקע ומתחתיו, ומעמיקה את ההישגים בשדה הקרב. מתחילת הפעולה בחאן יונס עברו כבר כמעט חודשיים והאוגדה מתקרבת לשלב הכרעת הגדודים של ח'אן יונס והחטיבה.

ישראל הסכימה לעסקת חטופים חדשה: פרטים חדשים על שחרור המחבלים
בכיר ישראלי: "קרובים מאי פעם למלחמה עם לבנון"

למידה תוך כדי תנועה, הבנת התורפות של האויב והשתנות תוך כדי תנועה על מנת להיות יותר אפקטיבי. בתחילת המערכה צה״ל היה תחת תפיסה של לא להיכנס לתת קרקע והיום אנחנו מתמרנים מתחתיו ורק לפני יומיים היינו במגע מול אויב והצלחנו לתפוס מחבלים שהיה להם קשר ישיר למתקפת השבעה באוקטובר. היום כבר מתמרנים מהר יותר כך למשך רק אתמול בלילה תמרנו סדר גדול של ק״מ מתחת לקרקע. בצבא מציינים כי קצב ההתקדמות במנהרות מהיר הרבה יותר ממה שהיה בהתחלה וכעת אף מהיר יותר מקצב ההתקדמות מעל הקרקע במחנה הפליטים. המשמעות מבחינת הצבא שכוח גדול יחסית נע בתוך התת קרקע ומגיע למתחמי האויב מתחת לקרקע. 

אוגדה 98 בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)
אוגדה 98 בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

אוגדה 98 בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)
אוגדה 98 בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

גם בימים האחרונים כוחות צה״ל הגיעו למתחמי אויב בהם מפקדות, מרחבי לחימה ועוד יעדים צבאיים. מנהרות טקטיות לצד מנהרות הגזע הגדודיות והפלוגתיות שמהם יוצאים לסניפים הטקטיים ללחימה. בנוסף לכך יש את המנהרות האסטרטגיות של המפקדים הבכירים שמהם פועלים הבכירים ביותר שם ההערכה ששם ההנהגה הבכירה משם הם מנהלים את הלחימה אבל הערכה שהבכירים נמצאים בתנועה כל הזמן.

בצה״ל סבורים כי בתוך המנהרות, חמאס לא נערך לכך שצה״ל יכנס באופן משמעותי ללחימה בתוך המנהרות. כאשר גם בצה״ל שינו באופן מהותי את התפיסה המבצעית, כאשר בתחילת המלחמה ביקשו בצה״ל להימנע ככל הניתן מכניסה של כוחות לתוך המנהרות. התת קרקע בחאן יונס מאופיין ברוחב גדול של המנהרות, נמצאו מחוץ למנהרות רכבי באגי קטנים לבן אדם או שניים, שעל פי הערכות שימשו לתנועה בתוך המנהרות.

בתוך המנהרות עצמן לא נמצאו כלי רכב אבל הייתה גם מנהרה אסטרטגית שהרוחב שלה מאפשר מעבר רכבים (לא נחשפו לכך עדויות), כפי שנחשף גם במנהרה שנחשפה בצפון הרצועה סמוך לג׳בליה רוב המנהרות צרות ונמוכות יותר. אולמות שהייה גדולים. המנהרות האסטרטגיות יותר הם במרכז העיר חאן יונס בדרך כלל נמצא באזור של מתחם לחימה, כמו מסגד, בתי חולים ובתי ספר. על מנת להיות חסין ממתקפות. מרכזי פיקוד ושליטה. 

אוגדה 98 נלחמת בעזה (צילום: דובר צה''ל)
אוגדה 98 נלחמת בעזה (צילום: דובר צה''ל)

לוחי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

גם מתחת לבתי קברות יש מתחמים גדולים מתחת לתת קרקע. כך למשל בבני סוהילה מתחת לבית הקברות היה המתחם התת קרקעי המפקדה של הגדוד. פירים שיוצאים מאזור בית הקברות. מפקדת הגדוד הזו הובילה למפקדה התת קרקעית של סינוואר. תמונת המודיעין  השתפרה בימים האחרונים כתוצאה מהפעולה במערב חאן יונס. במהלך הפעולה בחאן יונס היו מאות עצורים. בצה״ל סבורים כי על מנת להיות אפקטיביים בדרך הפעולה אל מול המטרות של המלחמה צריך לפעול גם בצרון תת קרקעי. ההחלטה לפעול בתווך התת קרקעי תלויה במאפיין של פירי המנהרות ומה החשיבות שלו. 

בצבא אומרים כי שחרור החטופים היא מטרה עליונה ולכן מובן מאליו שזו המחויבות של הצבא גם כאשר באופי הפעולה הזו יש סיכון לוחמים. נעשות פעולות משמעותיות מאוד על מנת לנסות ולהשיב את החטופים הביתה אומרים בצבא וסבורים כי המשך הפעולה בחאן יכול להביא להישגים גם בסוגיה הזו, למרות שבשלב הזה נזהרים בצבא מוודאות כי חטופים ובכירי חמאס עדיים נמצאים במבוך המנהרות של חאן יונס.

לוחמי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בכל מקרה סוגיית החטופים משפיעה על אופן הפעלות הכוח בשטח. האוגדה מפעילה עוצמות צבאיות גדולות מאוד אבל מחויבת לקחת בחשבון גם את האפשרות שחטופים נמצאים במנהרות ומכאן שכחלק מהשקולים הללו גם פועלים הכוחות המיוחדים במנהרות. בצבא מציינים גם בחאן יונס כי פעולת האויב היא מתוך מתחמי לחימה אזרחים. בתי ספר, בית קברות, בתי חולים. אין כמעט בית בחאן יונס שאין בו נשק, פירי המנהרות בכל מקום וגם אזרחים בחאן יונס מבינים היטב כי הם חיים במרחב שבמשך שנים הוכן כמרחב לחימה. מתוך מחנה הפליטים יצאו בימים האחרונים כמאה אלף אזרחים ועל פי הערכת הצבא נותרו עדיין סדר גודל של 20-30 אלף איש. 

מהלכים מרכזיים אוגדה 98 בלחימה על חאן יונס: שלב ראשון תמרון להכרעת הגדוד הצפוני, שלב שני - העברת משקל הפעולה לדרום חאן יונס, והשלב שלישי- העברת המשקל מערבה למחנה הפליטים. בצבא אומרים כי חיסול או מעצר שלושת בכירי החמאס ברצועה לא יוביל להכרעה סופית של חמאס. התמרון עכשיו בחאן יונס משפיע על סוגיות המשא ומתן. במהלך הפעולה הושמדו מוצבים של חמאס בהם גם אתרי ייצור גדולים.

הגדוד הדרומי עדיין מתפקד חלקית ואל מול הגדוד המערבי יש מורכבות בשל האזור האזרחי המוגן. כשירות גודדי חמאס מערבי ודרומי ברמה בינונית, הדרומי סבורים בצבא על סף הכרעה. עד כה התגלו 400 פירים והושמדו - 145. כמו כן, 3,320 מטרות הושמדו בגזרת ח'אן יונס ו-1,050 מחבלים חוסלו. בנוסף, 1,720 מחבלים הרוגים נוספים נמצאים בתת-קרקע וכשני שליש מפעילי הגדודים של חמאס חוסלו, סדר גודל של כ-3,000. בצה״ל מעריכים כי בכל הפעולה נהרגו כ-10,000 מחבלים, קצת פחות משליש בחאן יונס שם בהערכת צה״ל בתחילת המערכה, לחמאס היו כ-4500 מחבלי במרחב זה. כמו כן, במערב ההומניטרי עברו כ-105 אלף בני אדם, מהם נעצרו 339. בצה"ל גם אומרים כי היה מקרה של מחבל מתאבד במחנה הפליטים עם חגורת נפץ שיורט לפני שהיגע שהגיע לכוחות.

התמרון התת קרקעי בלילה האחרון היה כקילומטר, לקח זמן, אומרים בצבא עד שהתפתחה היכולת הזו לאחר שלבשל למידה פיתוח טכניקות ללחימה המשלבת למעלה ולמטה. הצבא מאמין שמגיעים להישגים בנושא החטופים ובמטרות המלחמה. בצה״ל אומרים שכבר היום יש שליטה מבצעית טובה באזור חאן יונס שלב הטיהור ייקח עוד זמן רב. 

בצה״ל אומרים כי צריך להמשיך ולפגוע במרכז המסה של מרכיבים שונים שהם חשובים בהכרעה. תשתיות התעצמות, מנהיגות, פיקוד ושליטה וגם חיסול של מחבלים שהוא אינו תנאי היחיד. בצבא אומרים עוד כי כבר עכשיו יש הרבה מאוד הישגים שפוגעים ביכולת המבצעית של חמאס שפוגע באפקטיביות הצבאית של חמאס, מנגד סוגיית החטופים מוסיפה מורכבות גדולה. ברמה הערכית אומרים בצבא אנחנו עושים הכל על מנת להביא אותם. גם פעולה צבאית שנכשלת בעניין הזה היא פעולה ערכית ברור שזה הופך את הלחימה למורכבת יותר אבל זה כחלק מתנאי הפתיחה של המלחמה הזו, לצד הפעולות שאנו עושים כל הזמן על מנת לפגוע ביכולות האויב. מתחים שצריך לנהל בעוצמות התמרון כאשר יש אתה נלחם מול חמאס בסביבה שעשויים להיות בה חטופים.