רשת הטרור של איראן ברחבי המזרח התיכון ממשיכה להתעצם - מחמאס ברצועת עזה, דרך חיזבאללה בלבנון ובעיראק ועד המורדים החות'ים בתימן. האירוע האחרון בו נהרגו שלושה חיילים אמריקנים בתקיפת כלי טיס בלתי מאויש בבסיס בירדן העלו לכותרות שוב את ארגוני הטרור הפועלים בשירות המשטר בטהרן.

לסוגיה הפלסטינית יש תהודה עמוקה ברחבי המזרח התיכון כולו, וזאת ניתן לראות באופן מובהק לאחר המלחמה שפרצה בישראל ב-7 באוקטובר. עם זאת, איראן השאירה את חמאס לבדו מול הזעם של ישראל, ובכך מסתכנת איראן בפירוק הברית הצבאית שבנתה מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, כאשר נכנסה שוב למסלול התנגשות עם המערב.

החות'ים

המורדים החות'ים השולטים בחלקים נרחבים בתימן הודיעו על כניסה למערכה ב-31 באוקטובר, כאשר החלו לשגר מזל"טים וטילים בליסטיים לעבר ישראל, הממוקמת במרחק של יותר מ-1,500 ק"מ מתימן. בחודש נובמבר האחרון הרחיבו החות'ים את פעולות הטרור והחלו לתקוף ספינות מסחר השטות בים אדום מול חופי תימן, בעיקר ספינות שהיו מיועדות להגיע לישראל. לאחר שארה"ב ובריטניה החליטו לפתוח במתקפה נגד המורדים, הכריזו החות'ים כי יפגעו גם בספינות אמריקניות ובריטיות כנקמה על התקיפות האוויריות. התקיפות של החות'ים שיבשו בצורה רחבה את הסחר הבינלאומי בין אירופה לאסיה, מה שהוביל חלק מחברות הספנות לחשוב מסלול מחדש.

ארה"ב מאמינה שמשמרות המהפכה של איראן סייעו לחות'ים בביצוע התקיפות על ספינות הסחר באזור, כשאיראן מצדה ממשיכה להכחיש כל מעורבות. מוקדם יותר החודש, מקורות המעורים בפרטים מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי מפקדים בכירים במשמרות המהפכה ובחיזבאללה נמצאים על הקרקע בתימן ומסייעים לפקח על התקיפות כנגד ספינות הסחר. בעקבות כך, ארה"ב הודיעה כי היא מחזירה את החות'ים לרשימה השחורה של ארגוני הטרור כתגובה.

החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)
החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)

החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)
החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)

חיזבאללה

ארגון הטרור השיעי-לבנוני קיבל בעשרות השנים האחרונות חימוש רב מהרפובליקה האסלאמית, ומשתמש בו כנגד מטרות ישראליות מאז בוקר ה-8 באוקטובר, כשהחליט לפתוח במלחת התשה נגד ישראל בגבולה הצפוני. חיזבאללה הוקם ב-1982 על ידי משמרות המהפכה של איראן, ומשמש דוגמא לארגון הפועל בשירות טהרן ברחבי המזרח התיכון, וכשותף לאידיאולוגיה האסלאמית השיעית של איראן. 

הפגנת תמיכה בחיזבאללה (צילום: REUTERS/Hassan Abdallah)
הפגנת תמיכה בחיזבאללה (צילום: REUTERS/Hassan Abdallah)

גדודי אל-אשתר

גדודי אל-אשתר הוא ארגון טרור שיעי שבסיסו בבחריין אשר נתמך על ידי איראן והוגדר כארגון טרור על ידי מספר מדינות, בהן ארה"ב, קנדה מצרים וסעודיה. פעילי הארגון פועלים בעיקר בניסיון להפיל את שלטון הח'ליפה במדינה המפרצית הקטנה, ולספח את שטחה לטריטוריה של איראן.

חטיבת פאטמיון

מיליציה סוריה שנוסדה בשנת 2014, כתוצאה מעלייתה של המדינה האסלאמית ונחשבת לנאמנה לשלטון אסד. בין פעיליה ניתן למצוא בעיקר מוסלמים שיעים ופרסים ממוצא "הזארה". על פי הדיווחים, פעיליה נעים בעיקר בין גילי שנות ה-20 וה-30, כשמדובר בצעירים שגויסו בעקבות בעיות כלכליות קשות ומאפליה של מעמדם כמהגרים. על פי ארגון "Human Rights Watch", ממשלת איראן הציעה תשלום והגנה משפטית לפעילים ששרתו בארגון. על פי דיווחים שונים בארגון פועלים בין 20 אלף ל-50 אלף לוחמים.

גדודי חיזבאללה

גדודי חיזבאללה או 'כתאאב חיזבאללה', הוא ארגון שנוסד בשנת 2007 לאחר הפלישה של ארה"ב לעיראק ונחשב לאחד מארגוני הטרור החמושים ביותר שפועלים בשירות איראן. מדובר בקבוצת גג של מיליציות שיעיות.

לאחר הקמתו, קיבל הארגון מוניטין רב בשם התקפותיו הקטלניות נגד מטרות צבאיות ודיפלומטיות בסוף העשור הראשון של שנות ה-2000, תוך שימוש במגוון אמצעי לחימה כמו צלפים, רקטות ופצצות שונות. בשנת 2009 ארה"ב הכניסה את הארגון לרשימה השחורה של ארגוני הטרור.  לקבוצה אידיאולוגיה שיעית הרואה בגבולות שבין עיראק, סוריה ולבנון כדבר זמני בלבד, ורואה בחיילים האמריקנים על אדמת עיראק ככובש זר ופועל לגרשם.

הארגון פעל לצד מיליציות שיעיות שונות שפעלו נגד מורדים סונים, בעיקר בזמן מלחמת האזרחים בסוריה, ומאז ממשיכה לפעול במדינתו של אסד. לארגון יש אלפי לוחמים וארסנל של כלי טיס בלי מאוישים, רקטות וטילים בליסטיים.