מלחמת חרבות ברזל: יאיר אנסבכר, יועץ במערכת הביטחון ומומחה צבאי, פרש את משנתו היום (רביעי) בשיחה ל'מעריב' על התנהלות ישראל במהלך המלחמה.

משא ומתן מדיני או מלחמה כוללת? החזית הצפונית מתקרבת לנקודת האל חזור
נאום ה"עיזים" של בן גביר: "אם לא נחסל את החמאס, אין לממשלה זכות קיום"

בפתח השיחה אמר: "יש גישה ישראלית מאוד מעוותת שחושבת שבגלל שישראל 'נדפקה' וכי המלחמה התחילה במתפקת פתע אסטרטגית מצד חמאס - כנגד כל האזהרות שלנו, אז צריך לעשות הכל כדי להמשיך להידפק ולא מבינים שמדובר בעתיד של כל אזרחי ישראל".

"המלחמה היא על עצם קיום העם ישראלי בארץ ובעולם", הסביר. "ישנם כמה רבדים שמתנגשים - הרובד הרגשי והאנושי הוא הראשון. חמאס יודע כמה אנו רגישים לחיי האדם".

"הרובד השני שאנו חייבים להשתמש בו הוא הרובד האסטרטגי הרציונלי. באמצעותו אנחנו חייבים להבין שחמאס בעצם לקח כבני ערובה את כל מדינת ישראל ושלמעשה מה שעשו הקמפיינרים כמו רונן צור וחבריו, זה להעלות את הסוגייה הזו מנקודה צבאית טקטית למדרגה גיאו אסטרטגית - אירוע ששווה בחשיבות שלו לגורל המדינה וכל המלחמה".

לאחר מכן אמר: "בהפסקת האש הראשונה, הצליח החמאס בעשרת ימי הפסקת האש לעצור את גלגל המלחמה הישראלי - המומנטום שלנו נעצר. עברנו ללחימה מסוג אחר בצפון הרצועה - גרילה אורבנית. הדבר העניק לחמאס פיצוי על כניסת הפתע לרצועת עזה".

פעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 7 בח'אן יונס (צילום :דובר צה"ל)

"גם הלחימה התת קרקעית וגם הצורה שבה חמאס נלחם נועדה למטרה אחת - ברגע שישראל מתחילה בתמרון, מסתובב שעון חול לרעתה, ומתחיל חוסר הלגיטימציה להגן על עצמה. הגינוי הבינלאומי ילך ויחריף עד כדי סנקציות - על כך חמאס בונה כדי להביא אותנו למצב של כישלון, כי לא הגענו למטרת הלחימה המרכזית - השמדת חמאס", הסביר.

"העניין הזה מעניק לאויבים באזור ובעולם את הלגיטימציה להמשיך במאבק להשמדתנו, קצת כמו כרישים שטועמים דם", המשיך. "ההתייחסות לסיפור העזתי ולעסקת השבויים היא התייחסות אסטרטגית קיומית ולא כמערכה, שלצערי עדיין חלקים ניכרים מהמצמרת הביטחונית מתייחסים אליה ככה, טעות אסטרטגית מאין כמוה.

בעניין העסקה המדוברת בימים אלה אמר: "לעשות עסקה תוך כדי המלחמה בתיווך קאטרי זה כמו לעשות עסקה עם היטלר בתיווך של אייכמן. קטאר זה מי שבנה, תיווך, מימן ונתן את האידיאולוגיה לחמאס - מהגרועים שבאויבינו. לכן, כל עסקה היא מראשיתה גרועה. אנו גם מעניקים לחמאס הרבה קרדיט וכבוד כפרטנר שאפשר לעשות איתו עסקאות".

"חלק מהדרישות של חמאס יהיו מספר ימים רב כדי לאתר את החטופים", הזהיר. "ברוב חוצפתם, הם מבקשים שישראל לא תצפה בהם עם הרחפנים שלה. עסקה שכוללת שחרור רוצחים ומחבלים היא גרועה כפי שלמדנו מעסקת שליט. הגישה לנו היא מנותקת, תלושה ומטורפת. עסקה תיחשב כניצחון מבחינתם".

"תחקרתי איש נוח'בה ב-08 באוקטובר, ושאלתי אותו: 'מה עכשיו?', והוא ענה לי בקלילות, 'אנחנו נשיג עסקה'. שאלתי אותו, 'באמת נראה לך? תסתכל סביבך כל רמת הנזק, ישראל בחיים לא תסכים', והוא עדיין ענה, 'כן'.

בסוף הראיון הביע את דעתו כיצד ישראל צריכה להשיב את החטופים הישראלים המוחזקים ברצועה: "רק באמצעות פעילות מבצעית נחרצת שכוללת גם מבצעים מיוחדים שישראל לא מוציאה לפועל מתוך חשש פוליטי שיאשימו אותה בכישלון. תמרון עצים כמה שיותר נרחב, לחץ ישיר על קטאר ולהחזיר אותה למרכז הכוונת, אפשר לפגוע בקטאר -היא מדינת אויב".

"נורא ואיום שאנחנו נמצאים בסטטוס שיש לקטאר מעין חסינות. גם הנושא של לחץ על אסירים פלסטינים היא נקודה רגישה - אנחנו לא עושים שום דבר בקשר לזה, יכולנו להשתמש בהם כמנוף לחץ".