ממדי ההרס ברצועה: עיתון "הטלגרף" הבריטי פרסם אתמול (שישי) צילומי לווין מארבעה מקומות באזור גבול ישראל-עזה, וזאת לאחר שישראל הואשמה ביצירת "אזור חיץ" שישמש כרצועת ביטחון של קילומטר. בתמונות הלווין שנותחו, מוצגים יותר מאלף מבנים שנהרסו ברצועה ומתמקדים בבית חאנון, שג'אעיה, אל-בורייג, ח'אן יונס.

בעזה התחילו לחגוג את הפסקת האש, אבל אז האו״ם חשף את ממדי ההרס
שטחים חקלאיים נפגעו, בתי קברות הוחרבו: היקף ההרס הבלתי נתפס בעזה

לפי המגזין, גורמים ישראלים רשמיים אמרו לכתבים "שלא לציטוט" כי הצבא בוחן יצירת אזור ביטחון חדש כדי למנוע תקיפות חדשות. לפי המגזין הדיווחים ברשתות התקשורת בארץ מסבירים שההריסה תשפיע על כל הבניינים במרחק כקילומטר מהרצועה, והמבנים היחיד שלא יהרסו יהיו מבנים השייכים לאו"ם או שנבנו מכספי האיחוד האירופי. עוד לפי המגזין, ההרס באזור בחלק מאזורי הגבול המתוארים כ"חיץ", הגיע ל-75 עד 100 אחוזים.

הם ציינו כי במחקר של פרופסור עדי בן נון מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ישנה הערכה שנהרסו 1,072 מתוך 2,824 מהמבנים הנמצאים ב"אזור החיץ" - כק"מ אחד מהגבול או פחות. עוד לפי מחקרו, רוב המבנים נחשבו כמבני מגורים.

ירי לעבר כוחות צק"ח 5 מבית הספר של אונר"א במרחב בית חאנון (צילום :דובר צה"ל)

בית חאנון

בצילומי הלוויון מבית חאנון שבצפון הרצועה, שהייתה מהנקודות הראשונות אליה הצבא הגיע בכניסה הקרקעית, ניתן לראות חריצים של טנקים על הקרקע, תלים, ולהערכת המגזין הבריטי - הרס של כ-150 מבנים בסמוך לאזור "החיץ", ובתים מסביב שניזוקו. ליד המבנים ההרוסים, ממוקם בית ספר של אונר"א. ה"טלגרף" ממשיך ומתאר כי האזור היה מפורסם במטעים ובחקלאות שלו, אך כעת האזור הושמד על ידי דחפור צה"לי, כדבריהם, כדי לחצוב דרך חדשה שתאפשר לכלי הצבא לנוע לאחר הכניסה הקרקעית.

תמונת לוויין: הרס רב בבית חאנון  (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
תמונת לוויין: הרס רב בבית חאנון (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

לפי הארגון Human Rights Watch, השינוי באזור ובחקלאות מחמיר את המחסור במזון ברצועה ויש לו "השפעה ארוכת טווח". עוד תיארו כי במקומות מסוימים ניתן לראות סימני עקבות של דחפורים שבהם אדמה פונתה ונערמה לתל, ולדבריהם, "כמעט כל סימן של ירוק נעלם". מצה"ל נאמר ל"טלגרף": הרס מבנים באזור נעשה כדי לפנות את המנהרות של חמאס ותשתיות צבאיות נוספות.

שג'אעיה

בשאג'עיה, האזור ובו היו מחבלים ומבני חמאס רבים וששוכן בקרבת קיבוץ נחל עוז ובו נהרגו לוחמי גולני, נראה כי מאות בתים נהרסו. זאת לאחר שבדצמבר צה"ל הודיע שהוא השתלט על המקום, לאחר שנמצאו בו פתחי מנהרות בבתי מגורים, מרפאות ובתי ספר. צילומי הלווין מראים על הרס של מסגד באזור ושל גבעת עלי מונטר (שעל שמה נקרא המסגד). בסרטונים שפורסמו ברשתות על ידי תושבי עזה, הגבעה מתוארת כ"המקום הכי גבוה ברצועה, שממנו אפשר לראות את כל העיר". בקרבת הגבעה, שגובהה כ-90 מטר ומשמשת כעמדת תצפית, רואים הריסות של תחנת דלק ומדרום לה - אזור הרוס לאחר שנתקף אווירית, שבעבר היו בו מבנים ולוחות סולריים, כיוון שהיה אמור לשמש כאזור ייצור לחברות מקומיות ברצועה.

ההרס ברצועה לאחר תקיפת צה''ל (צילום:  REUTERS/Mutasem Murtaja)
ההרס ברצועה לאחר תקיפת צה''ל (צילום: REUTERS/Mutasem Murtaja)

אל-בורייג

באל-בורייג, מזרח עזה, בתוך מה שכונה על ידי המגזין "אזור החיץ" היה מפעל שפכים חדש שמומן על ידי גרמניה ב-85 מיליון אירו, וכלל מפעל סלולרי לייצר חשמל, ומעבד מים ששימש כמיליון איש מהרצועה מאז שהוקם ב-2021. עם זאת, האו"ם אמר כי ששת מתקני טיהור המים ברצועה לא מסוגלים לפעול געת בעקבות מחסור בדלק וחשמל. הפאנלים הסולריים בסמוך למפעל נהרסו, ובקרבת מקום נוצרו שלושה מכתשים גדולים, בנוסף לחריצי הטנקים והדחפורים. העיתון מתאר כי גם מסביב למפעל מבנים בודדים יחד עם מקום מגורים הכולל 29 מבנים נהרסו, ובהם גם מסגד, מתקן רפואי, מגרש כדורגל. מדרום למפעל תמונת הלווין מציגה דרך עפר חדשה שמובילה לשטחי הארץ.

ההרס באל-בורייג (צילום: מחמוד חמס, AFP/gettyimages)
ההרס באל-בורייג (צילום: מחמוד חמס, AFP/gettyimages)

עם זאת נזכיר כי בשכונה הסמוכה לאזור, כ-600 מטרים מהגבול, נפלו 21 חיילי צנחנים בקריסת בניין לאחר שצה"ל מילכד אותו וחמאס ירה לעברו RPG. באשר למשימה של החיילים טרם האסון אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, כי הרס המבנים נועד לספק את "התנאים הביטחוניים הדרושים כדי לאפשר לתושבי הדרום לחזור לביתיהם".

עזתים שנמלטו מבתיהם, במחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז הרצועה (צילום: רויטרס)
עזתים שנמלטו מבתיהם, במחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז הרצועה (צילום: רויטרס)

ח'אן יונס

בתמונות הלווין ב"אזור החיץ" הסמוך לח'אן יונס, הממוקם סמוך לקיבוץ ניר עוז, נראה שהשטח כולו הושמד. במגזין מתארים גם את הביקור שלהם באזור, ובו הגיעו באמצעות "דרך עפר חדשה" לבית ספר המשמש כיום כבסיס צה"לי. בית הספר שנמצא באזור החיץ הוא הבניין היחיד שעומד. שאר המבנים, כמו וילות שהיו שייכות ל"אליטה" בעזה - נהרסו. לפי הצבא, במבנים אלו היו פרי מנהרות - בבית או בשטחם. במגזין הזכירו מחקר אקדמאי שנערך ובו נאמר כי 67% מהמבנים, שהם 704 מתוך 1,048 - נהרסו ב"אזור החיץ" הכולל כקילומטר מהרצועה - רק בח'אן יונס.

ההרס בעזה, ח'אן יונס (צילום:  Ahmad Hasaballah/Getty Images)
ההרס בעזה, ח'אן יונס (צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)

בתמונות הלווין ניתן לראות שרוב המבנים שהושמדו היו בשכונת ח'וזאעה, ובה ניתן לראות קו גס של הריסה בכיוון אזורי המגורים, ונראה שגם במסגד אל-טאקווה סמוך. באזור ההרוס נמצא גם בית ספר של האו"ם, שהותקף גם ב"צוק איתן". כשנה לאחר המבצע, הוקם מחדש במימון של מלאלה יוספזאי - כלת פרס נובל לשלום. כיום, הוא שוב נהרס כליל. שאר הבניינים ההרוסים להערכת המגזין כוללים מסגדים, מתקנים רפואיים, חנויות צעצועים. אחת מהחנויות תיעדה ברשתות החברתיות את מראה החנות לאחר ההפצצות, בו ניתן לראות שהדלתות והחלונות נשברו. דרומית לשם בצילומי הלווין רואים אזור שבו גודלו חממות ופרדסים ובהם עגבניות, מלפפונים ופלפלים. נראה כי אלו לא שרדו את ההריסות. נזכיר כי בשבת השחורה שוגרו מהאזור רקטות של חמאס לעבר שטח ישראל.

נסיגה מח'אן יונס לרפיח (צילום:  Atia Mohammed/Flash90)
נסיגה מח'אן יונס לרפיח (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

בתגובה לעיתון, שר הכלכלה מהליכוד ניר ברקת אמר לעיתון: "לדעתי האישית, אמרתי בממשלה שצריכים להחזיר את אזרחי הדרום במהירות, כיוון שהסיבה שהם הועברו מבתיהם היא בגלל חשש ואיום מפלישה. אבל כעת בדרום זה כמעט ולא רלוונטי ולכן אנשים צריכים לחזור ולגור בו מהר ככל האפשר". עוד אמר לעיתון כי "יותר מ-50% חזרו באופן עצמאי כי הבינו שלשבת בבתי מלון זה לא כיף, ואנחנו רוצים לוודא שהשאר יחזרו גם כן".

ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתגובה לכתבה אמר צה"ל ל"טלגרף" כי פעולותיו בעזה "מתבססות על צורך צבאי ובהתאם לחוק הבינלאומי", והוסיף כי חמאס "הטמיע את נכסיו הצבאיים שלא כדין באזורים אזרחיים מאוכלסים בצפיפות".

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מאתר ומשמיד תשתיות טרור הנמצאות בין היתר בתוך מבנים בשטחים אלו. במקרים מסוימים, שכונות שלמות ברצועת עזה הופכות למתחמי לחימה שמנוצלים למארבים, פיקוד, מרכזי שליטה ומחסני נשק, מנהרות לחימה, עמדות תצפית, עמדות ירי, בתים ממולכדים והצבת חומרי נפץ ברחובות".

ההרס בעזה, אל בורייג' (צילום: MAHMUD HAMS/AFP via Getty Images)
ההרס בעזה, אל בורייג' (צילום: MAHMUD HAMS/AFP via Getty Images)

אלינסט מזרח תיכון בשם יו לובט שהתראיין לעיתון אמר: "בכירים ישראלים טוענים באופן קבוע שאלו מעשים זמניים, אבל לישראל יש היסטוריה של שימוש באירועים כאלה כדי ליצור עובדות בשטח", וציין את אזור יהודה ושומרון.