בלעדי ל"מעריב": הרשויות המקומיות חשפו את האוכלוסייה המוחלשת לירי טילים במקרה של התרחבות המלחמה, ואלו מפילות את האחריות על הממשלה • האגודה לזכויות האזרח פנתה לעיריית ראשון לציון בדרישה לפנות את המקלטים שהוסבו למחסנים ולבתי כנסת בשכונת רמת אליהו.

"יש כיפת ברזל": בג"ץ דחה את העתירה למיגון דרום תל אביב | פרסום ראשון
חומה ומחדל: מי שנסוג ומפנה את מטולה ייסוג גם מעפולה | גנור

בשכונות ותיקות רבות ברחבי הארץ אוחזת דאגה הולכת וגוברת בקרב דיירים המתגוררים במבנים משנות ה־50 וה־60, שעלולים להיות בסכנת חיים כתוצאה מפגיעת טילים במקרה של התרחבות המלחמה. לדוגמה "מתחם הרמה" בגני תקווה, הכולל 17 בניינים ו־408 דירות, שהפך אחרי שנים של הזנחה לתמונת מראה עגומה ליחס כלפי קשישים ומעוטי יכולת בישראל.

התושבים מנסים למשוך את תשומת לבה של ראש העירייה זה חודשים, אך טוענים כי היא אינה קשובה לחששותיהם. יוכבד בת 75, מספרת: "עם השנים כבר מאוד קשה לי ללכת ולרדת מהדירה, אני מתגוררת בקומה הרביעית ולעתים אני פשוט נאלצת להישאר בדירה ימים שלמים, בוודאי בעת אזעקות".

יאיר דיקמן, מהנדס מבנים ומ"מ יו"ר אגף המבנים באיגוד מהנדסי בינוי ותשתיות, טוען: "גם תמ"א 38/1 אינה מהווה פתרון מספק משום שהמבנה הבסיסי והרכיבים הפנימיים נשארים ישנים. יש להעדיף את מסלול ההריסה והשיקום המלא (תמ"א 38/2) או פינוי בינוי שתקדם העירייה".

אף שהפכה לעיר המטווחת ביותר בגוש דן מאז פרוץ המלחמה, עיריית ראשון לציון נמנעת מלפנות מקלטים ציבוריים לטובת תושבי העיר ומותירה אותם ללא מיגון מפני ירי טילים.

כך עולה מתלונות שהעבירו לאחרונה תושבי שכונת רמת אליהו בעיר לאגודה לזכויות האזרח. ברמת אליהו 17 מקלטים, שבעה מתוכם לא עומדים בתקנות פיקוד העורף. בתיעוד שמציגה האגודה והגיע לידי "מעריב", נחשף כי מקלטים אלו משמשים באופן פיראטי בין היתר לאחסון ציוד, ריהוט וחפצים גדולים, לפעילויות פנאי וחלקם הוסבו לבתי כנסת, כך שתושבי השכונה מתקשים ונרתעים מלעשות בהם שימוש כמרחב מוגן.

בחלק מהמקלטים הוצבו מצלמות אבטחה ואזעקות, וחלק גדול מהם מלוכלכים ולא מתוחזקים כנדרש על פי הנחיות פיקוד העורף. על פי הסכם שעליו מחתימה העירייה את המשתמשים, הם מחויבים לפנות את הציוד במקלט באופן מיידי בעת קיום צורך ביטחוני, אך במבחן התוצאה העירייה אינה דורשת זאת ולכן קיבלה פנייה מהאגודה לזכויות האזרח בשם התושבים.

"העירייה מותירה את התושבים המתגוררים במבנים ישנים ללא גישה נאותה למיגון כלשהו, חלקם הגדול של הדיירים קשי יום, חלקם מבוגרים ואנשים עם מוגבלויות", אומרים באגודה ודורשים מהעירייה לפנות את המקלטים ולפרסם לתושבים את פריסתם.

מעיריית גני תקווה לא נמסרה תגובה לדברים ובעיריית ראשון לציון דוחים בתוקף את טענות האגודה לזכויות האזרח: "כל המקלטים, כולל הדו־תכליתיים, עברו ביקורת ונמצאו ברמת כשירות גבוהה. רכשנו מספר ממ"דים שחלקם יוצבו גם ברמת אליהו ובנוסף, מתחילת הלחימה פתחנו מוסדות ציבור רבים שיש בהם מקלטים. השכונה בתהליך פינוי בינוי, אך פנייה שלנו למשרד הפנים בבקשה לאפשר מימון הלוואה לדיירים שמעוניינים למגן את ביתם לא נענתה עד היום. זה חייב להיות פרויקט לאומי ולא מקומי".