הכביש שסלל צה"ל וחוצה את רצועת עזה לשני מתחמים נפרדים מעורר תשומת לב גוברת בעולם – וגורמים רבים כבר העלו חשש שישראל קובעת עובדות בלתי הפיכות בשטח הרצועה.

"רעידת אדמה, אבקש ממנה הבהרות": בן גביר והיועמ"שית בהתנגשות
"מזכיר את חיסול אל-עארורי": דיווח על סיכול ממוקד בלב דמשק | צפו בתיעוד

ה"וול סטריט ז'ורנל" פרסם הבוקר (רביעי) כתבה נרחבת על "כביש חוצה עזה", ובה תיאר את הדרך שסלל צה"ל לרוחבה של הרצועה כ"אחד מהמאמצים ההנדסיים שישראל מבצעת על מנת לשנות את הטופוגרפיה של הרצועה ולאפשר לצה"ל חופש תנועה ואחיזה בשטח". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

השמדת מנהרת חמאס בח'אן יונס (צילום :דובר צה"ל)

בניית הכביש מצרפת לפרויקט הנדסי משמעותי נוסף שישראל מבצעת בתוך שטח הרצועה, והוא יצירת "אזור החיץ": רצועה סטרילית בצידה העזתי של גדר הגדול שמטרתה לעצב את המציאות הביטחונית מול עוטף עזה גם ביום שאחרי המלחמה. לטענת העיתון בכירים אמריקאים הזהירו את ישראל שוב ושוב מפני שינוי גבולות עזה או חלוקת שטחה וכבר הביעו בפומבי התנגדות ליצירת אזור חיץ.

"הייתי קוראת לכביש שחוצה את הרצועה למתחם דרומי ומתחם צפוי 'פתרון זמני לטווח ארוך", אמרה לעיתון אל"מ (במיל') מירי איזין. על פי תצלומי לווין עדכניים שסופקו לעיתון על ידי חברת "מקסאר טכנולוגיות" האמריקנית, הכביש – שחלקים ממנו נחשפו לאחרונה בערוץ 14 – נראה כדרך עפר רחבה, המתפתלת לרוחב הרצועה מדרום לעיר עזה דרך אזורים דלילי אוכלוסייה באופן יחסי. פריצת ובניית הדרך לוותה במבצע הנדסי משמעותי, במסגרתו הורמו בשני הצדדים סוללות עפר גדולות.

יעקב נגל, ראש המל"ל לשעבר, אמר לעיתון כי הכביש ייצור הפרדה ברורה בין צפון רצועת עזה לשאר החלקים. הוא אמר שזה לא סביר שחומה כלשהי תוקם לצד הכביש, אבל הוסיף שיכולים להיות בו נקודות חצייה שונות צפון-דרום שיהיו מאוישות. "אני חושב שזו בעיקר סמליות כדי להבדיל בין הצפון לדרום", אמר נגל.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

אתמול אמר בשיחה עם "מעריב" אור פיאלקוב, חוקר מלחמות ישראל וטרור העוקב מקרוב אחר התקדמות המלחמה ברצועה באמצעים של מודיעין גלוי, כי מדובר במכשול משמעותי שמבתר למעשה את רצועת עזה לשני חלקים. "ישראל בונה חיץ בין העיר עזה ובין יתר חלקי הרצועה שמדרומה", אמר, "אז אפשר להגיד 'ברוכים הבאים למציאות שבה קיימיים שני מתחמים נפרדים במקום רצועת עזה: צפון הרצועה ודרום הרצועה'. הכביש מוקף בחומות עפר ושני הצדדים שלו יש כבר עבודות להקמה של מחסומים, שמטרתם לנהל את ההפרדה של העיר מדרום הרצועה".

לדעת פיאלקוב, ייתכן שישראל תחליט בהמשך לסלול מתחמים דומים נוספים ברצועת עזה, כחלק מעיצוב מדיניות היום שאחרי המלחמה בדרום. "לדעתי ישראל צריכה להקים מחסום דומה גם דרומית לחאן יונס", אמר, "כדי שאם החמאס יבריח שוב אמצעי לחימה דרך רפיח, הם לא יזלגו לכל הרצועה אלא יישארו רק בגזרת רפיח. כך חמאס ברצועה לא יוכל להתחמש כפי שהוא התחמש בעשורים האחרונים".