המגעים לעסקה לשחרור חטופים: המדינות המתווכות לחצו בשבוע האחרון על חמאס בניסיון להגיע להפסקת אש ברצועת עזה לפני תחילתו של חודש הרמדאן. עם זאת, ארגון הטרור הצהיר כי "המשלחת עזבה את מצרים כדי לקיים התייעצויות.  נמשכים המאמצים והמשא ומתן לעצירת הלחימה וחזרתם של תושבי צפון הרצועה לבתיהם". בתוך כך, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (חמישי) כי מאחורי הקלעים התגלו מחלוקות בין מנהיג חמאס יחיא סינוואר וראש הלשכה המדינית אסמאעיל הנייה.

גורמים המעורים בפרטים מסרו כי חילוקי הדעות הגיעו לאחר שסינוואר דבק בעמדתו לדרוש מישראל ויתורים גדולים יותר מצדה. עוד הוסיפו הגורמים כי הנייה היה מוכן להסתפק בהפסקת אש של שישה שבועות, ללא התחייבות מצד ישראל להפסיק את המלחמה, כי חשב שיהיה אפשר לנצל את ימי ההפוגה כדי להגיע להפסקת אש מלאה ולנסיגה של צה"ל מהרצועה כולה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפגנה לשחרור החטופים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
הפגנה לשחרור החטופים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

סינוואר, שהיה מנותק מהשיחות על לאחרונה, מאמין כי ידו של חמאס כרגע על העליונה. גורמים מצריים אמרו כי סינוואר חושב שהמחלוקות הפנימיות בישראל, כולל סדקים בממשלתו של ראש הממשלה נתניהו והשלטון האמריקני הגובר על ישראל, עשויים להקל על מצבם של התושבים העזתים. בנוסף, גורמים ישראלים שצוטטו בעיתון אמרו כי סינוואר מעוניין להבעיר את האזור, בעיקר בשטחי יהודה ושומרון בזמן חודש הרמדאן, ולכן מעכב את העסקה.

ערוץ אל-קהירה המצרי דיווח כי המגעים לעסקה לשחרור חטופים יתחדשו בשבוע הבא. גורם מצרי בכיר חשף כי ההתייעצויות בין כל הצדדים נמשכות על מנת להביא להפוגה לפני חודש הרמדאן, כשבמקביל, קהיר ממשיכה ללחוץ על ישראל להגביר באופן מידי את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. עיתון אל-אח'באר הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי לא נרשמה התקדמות בשיחות בקהיר, למרות הניסיונות של מצרים וקטאר לשכנע את ישראל לשלוח משלחת לקהיר.

גורמים ישראלים ששוחחו עם העיתון האמריקני הבהירו כי ישראל שוקלת לאפשר סיוע ישיר לצפון רצועת עזה. במידה וישראל לא תספק את הסיוע, צה"ל עדיין יהיה אחראי על אבטחתו. ישראל בוחנת בשלב זה באילו מסלולים תוכל להעביר את הסיוע על מנת למנוע מחמאס להשתלט עליו, אמר גורם נוסף המעורה בפרטים. על פי הדיווח ישראל שוקלת גם הקמת נתיב ימי מקפריסין לעזה, שדרכו תעביר סיוע הומניטרי לעזתים.