אילן לוטן, בכיר שב"כ לשעבר, התראיין היום (שלישי) בתוכניתם של ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM, והתייחס להמשך המלחמה בעזה וחיסולו של מרואן עיסא.

המודיעין האמריקאי: שרידותו של נתניהו כראש ממשלה בסכנה
"סינוואר יכול לישון בשקט במנהרות": הסיבות שלחמאס אין אינטרס ללכת לעסקה

"חשוב להזכיר שהבוקר הזה עלול היה להיפתח בכותרות הרבה יותר קשות, שמרואן עיסא היה הופך לכותרת משנה, לולא אותו סיכול של מחבל שהיה כבר בדרכו לפיגוע במרכז הארץ", אמר לוטן בפתח דבריו, "נותן רק הצצה למה שתקורה ברחבי יו"ש כבר תקופה ארוכה. לשמחתנו ומזלנו הפיגוע הזה סוכל כמו עוד מאות פיגועים אחרים. בהנחה ואכן הוא חוסל, ויכול להיות שייקח עוד הרבה זמן שנדע אם הוא חוסל או לא, אני לא חושב שזה ישפיע על הלחימה ברמה הטקטית ברצועת עזה".

"מרואן היה בעצם האסטרטג שהוביל את הדירקטיבה הצבאית של חמאס", הוסיף, "בראייה קדימה הוא היה אמור לעסוק בשיקום או בנייה מחדש של היכולות הצבאיות של החמאס, לכן יש פה חיסול מאוד משמעותי. דבר נוסף, אותו לחץ שכל הזמן מדברים עליו, על יחיא סינוואר, אז סינוואר מבין שגם עמוק מתחת לאדמה, גם הטיל הבא ששמו רשום עליו בדרכו אליו. מאז שבעה באוקטובר אני מאוד נזהר בהערכות שלי לגבי מה הולך בין שתי האוזניים של סינוואר או מוחמד דף".

מרואן עיסא (צילום: רשתות ערביות)
מרואן עיסא (צילום: רשתות ערביות)

לאחר מכן נשאל לוטן לאן המערכה הולכת כשראש הממשלה אומר 'ניצחון מוחלט', והשיב: "אני לא יודע מה זו ההגדרה של ניצחון מוחלט, האם זה אומר עד אחרון החמאסניקים מת? אני לא מעריך שזה אפשרי. אם שמנו לב לדקויות באמירות האחרונות לשר הביטחון, שהוא דיבר על זה ואמר בפירוש, יהיה טרור, יישארו פעילי חמאס, אבל הוא מדבר על פירוק המסגרות, הירי תלול מסלול - זה משהו הרבה יותר ריאלי. ניצחון מוחלט זו סיסמה שטוב לכתוב אותה על כובע. זה שאתה רוצה להילחם גם ברעיון, אתה צריך לייצר רעיון חלופי. אני לא רואה מצב שיונות השלום עפות מעל רצועת עזה בלי שתופסים אותן כדי לאכול אותן. אני לא יודע מה זה ניצחון מוחלט".

כמו כן, התייחס לרציף הימי של ארה"ב ברצועת עזה: "השאלה המרכזית היא האם יבנו רציף, יביאו סחורות, ברגע שזה ינחת על החוף - מי מקבל את זה? מי אחראי לחלק את זה בצורה מסודרת? להביא את הציוד זה אנחנו רואים שעושים כל יום, השאלה בסוף שהציוד נוחת, מי מקבל אותו? מי מחלק אותו לתושבים? יש שתי קצוות שלטעמי רובם המוחלט של תושבי מדינת ישראל, כולל בממשלת ישראל, לא מסכימים, שחמאס ישלוט ולהחזיר את המנהל האזרחי לשלוט ברצועת עזה. יש לזה משמעויות אדירות, אני לא רואה סיטואציה שישראל שולטת אזרחית ברצועת עזה. רק תחשוב על שיקום הרצועה, עלות של מיליארדים של דולרים, אני לא רואה שישראל עושה את זה, ואני מקווה שלא".

לסיום הבהיר לוטן כי "אני לא רואה מצב שאנחנו מצליחים לפרק סופית את החמאס בלי להיכנס, לכבוש ולטהר את רפיח. אני לא רואה מצב כזה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM