למרבה הצער, עד ה-7 באוקטובר שימשה המשטרה לא אחת כשק החבטות של הציבור. התדמית שלה בעיני רבים הייתה שלילית, כבודה נרמס לא אחת, והמשימות שהוטלו על כתפיה, כמו ברישום הדוחות במסגרת המאבק בתחלואת הקורונה ואירועי שומר חומות, הסיתו אותה בעל כורחה ממשימותיה השוטפים וגרמו לחוסר אמון משווע לגבי יכולותיה. 

יבלע את הצפרדע? כך מנסה נתניהו לשכנע את בן גביר בסוגית גדעון סער | בלעדי
חיל האוויר הוביל למות חטופים? המחקר שבחמאס לא ירצו שתכירו

כזה גם היה מעמדו של המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי, מתנדנד ולא יציב, בעיקר נוכח האסרטיביות והדומיננטיות התקשורתית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלא אחת הביע דעתו על שבתאי, פעם לטובה ופעמים לרעה. בן גביר, לא בחל להעביר מסרים דרך התקשורת לפיהם הוא מורה או מנחה את הקצינים הבכירים לרבות המפכ"ל וכך נקלעה המשטרה לאירוע מביש במהלך הדחתו הפומבית של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמיחי אשד, קצין עתיר זכויות שפיקד על שניים מהמחוזות הגדולים של המשטרה מחוז מרכז ותל אביב ופרישתו הייתה יכולה לצלוח באקורדים צורמים הרבה פחות.

הכל היה נכון עד ל-6 באוקטובר, יממה לפני הטבח הנוראי ופשיטת מחבלים לתוך שטחי מדינת ישראל באירוע חמור וקשה, שתפס את המדינה כמעט כולה עם "המכנסיים למטה". ב-7 באוקטובר בוקר שמחת תורה היו אלו שוטרי משטרת ישראל, הראשונים להגיב, גיבורים של ממש שחירפו נפשם להציל חיים של אזרחים, תוך גילוי אומץ לב מרשים וחתירה למגע. 

באירוע הזה הציבור קיבל סטירת לחי מצלצלת ובאחת שינה את התייחסותו לשוטרים ולארגון המאחד את כחולי המדים. התדמית על המשטרה שינתה פאזה, ומזלזול והתעלמות פתאום זיהינו, גאווה והערכה.

נצ"מ אלי לוי, דובר משטרת ישראל שהתארח באולפן הפודקאסט של מעריב, ושוחח עמי ועם עורך מעריב גולן בר יוסף, מסכים עם התחושות והעובדות ואולם מציין: "הייתי מוכן לוותר על אירועי ה-7 באוקטובר, ועל ההרוגים ולהישאר עם ההתמודדות מול התדמית של המשטרה בעייני הציבור, זה שיהיה ברור. יחד עם זאת בהחלט היום הזה הוביל לתפנית קיצונית. האירוע הקשה הוביל לשינוי שאתה מדבר עליו ומשטרת ישראל הוכיחה את עצמה שהיא השכפ"ץ האנושי של מדינת ישראל. המשטרה איבדה 61 מלוחמיה ולמעלה מ-255 פצועים".

עד כדי כך קיצונית, שאפילו דפוס ההתנהגות בדוברות שינה פנים שכן אחרי שימוש בשחקנים וסלבים לקידום הגיוסים למשטרה, מישהו במערכת, עשה "אקזיט" יצירתי, "קטף" את גיבורי המלחמה מהמשטרה, שם אותם בחזית וקרא לגיוס שוטרים. התוצאות לא איחרו לבוא, מספר המתגייסים הכפיל ושילש את עצמו ורק לאחרונה נרשם שיא גיוסים עם למעלה מ-100 שוטרים חדשים שהתגייסו בתוך כ-12 שעות. למרות כל זאת, עדיין הציבור הרחב מתלונן כי הוא לא רואה משטרה בשטח, אלא בעיקר בתחנות המקומיות ובערים הגדולות. 

נצ"מ לוי, מתייחס לפניות ולבקשות להתגייס למשטרה ומציין כי במערכת נקלטו כ-20 אלף מבקשי שירות וזאת מבלי שהונמך רף הדרישות ומבהיר: "צריך לזכור כי שוטר שנקלט לא ישר נכנס לניידת ויוצא למשימות כי יש קורסי השמה וזה הליך של מספר חודשים. מעבר לכך חשוב לציין כי עדיין חסרים כ-2,000 שוטרים לתקינה המלאה וזה לא מעט. תחנות המשטרה מגיבות ואולם אם בכל משמרת מתקבלות מאות קריאות השוטר והקצין בקצה חייבים לעשות תיעדוף של האירועים ולהפנות את הכוחות לאירועים הקריטיים, אלו שיש בהם סיכון חיים או שיובילו למעצר חשוד על חם. הציבור חייב להבין את זה".

גולן בר יוסף ואלון חכמון מארחים את ניצב אלי לוי (צילום: מערכת מעריב)
גולן בר יוסף ואלון חכמון מארחים את ניצב אלי לוי (צילום: מערכת מעריב)

דובר המשטרה מתייחס לנסיבות שהובילו לתדמית השלילית על המשטרה לפני אירועי ה-7 באוקטובר וסבור כי גם לתקשורת יש חלק בכך. לדבריו ההתעסקות עם הפשיעה הגואה במגזר הערבי, בהחלט מהווה פקטור למדד אמון הציבור באותם ימים. "התקשורת לקחה את הפשיעה במגזר הערבי צעד אחד קדימה בסיקור. הסיקור הנרחב החל מיד אחרי שהחל השינוי הטכנולוגי, הצילום של כל האירועים", אמר.

על ההפגנות ובעיקר על השימוש בכוח מצד המפגינים מסביר נצ"מ לוי: "יש התייחסות שונה וגילוי רגישות כלפי משפחות החטופים וזו הנחיה מפורשת של המפכ"ל רנ"צ שבתאי, הוא הבהיר את זה מהרגע הראשון של המלחמה כשזיהה שההפגנות יחזרו. 'קולן של משפחות החטופים הוא קול קדוש' הוא אמר וביקש לגלות משנה רגישות".

המפכ"ל רגיש למשפחות ומה עם השוטרים בשטח? האם יש חובה לפזר באמצעים לפיזור הפגנות ושימוש במכת"זיות?
"כמו שאנחנו אתם ואני מקצועיים בתחום התקשורת, ישנם שוטרים וקצינים בשטח שזה התפקיד שלהם להחליט מתי נעשה שימוש באמצעים לפיזור ההפגנות וזה אחרי אין ספור פניות למפגינים ולמארגנים לפנות חסימות של צירי תנועה".

על החקירות במח"ש כלפי שוטרים, מציין נצ"מ לוי כי "אולי אני יכול להגיד דברים פה שקציני משטרה בכירים לא יכולים להגיד. להגיד שלא כאב לי מאוד שזימנו לחקירה לוחם, שחיסל מחבל בן 13 וחצי במזרח ירושלים שירה זיקוקים בכינון ישיר וסיכן את חיי הלוחמים והחיילים, כאב לי מאוד. ישנה חקירה ואנחנו במקרים כאלה זזים הצידה. חייבים להבין שאנחנו רוצים שיהיה גוף שיבקר וזו תפקידה של מח"ש".

דובר המשטרה מתייחס גם לנושא ההסתות ברשתות החברתיות וגל הצונאמי של הודעות הפייק ניוז המופצות ברשתות, איתן המשטרה נאלצת להתמודד. לוי מציין כי המשטרה "שותלת" תגובות בלא מעט קבוצות, מעבר לעובדה שיחידות מיוחדות מנטרות אירועים חריגים והסתות ופועלת באמצעות ועדה שהוקמה על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר והמפכ"ל, יחד עם הפרקליטות והשב"כ ונפתחות חקירות שבחלקן הלא מבוטל הובילו לכתבי אישום.

יעקב שבתאי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
יעקב שבתאי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

על הזליגה של אמצעי הלחימה והנשקים לידי ארגוני פשיעה ומשפחות פשע מסביר נצ"מ לוי, על המטרות של מדינות ערביות להפיץ נשקים ככל שיותר במדינה, על הרווחים הפוטנציאלים של הסוחרים שרוכשים נשקים בירדן ב-1,000 דולר ומוכרים בארץ ב-11 אלף דולר.

"למעלה מ-60 אלף פריטי אמל"ח במסגרת מבצע מסלול בטוח ירוק מתחילת המבצע", אמר, "אנחנו בהנחיית המפכ"ל עושים ככל שעל ידנו לתפוס נשקים ואולם לא משנה כמה נשקים שנתפוס אתם תמדדו אותנו בסופו של יום לפי מדד הנרצחים והקורבנות. ציינו 465 יעדים מארגוני פשיעה מסכסוכים מדממים , הכנסנו לא מעט ראשי ארגוני פשיעה לכלא וידענו שברגע שאתה עוצר את הראש קמים חיילים בניסיון לכבוש את הארגון והם מתעוררים בבקר מתוך מטרה לרצוח יריבים. צריך להבין שלמעלה מ-80% מהקורבנות הינם במסגרת היריבות בין הארגונים".

נצ"מ לוי מתקשה שלא להחמיא למפכ"ל המשטרה רנ"צ שבתאי ומוסיף: "שימו לב לנתון הבא, מאז יום כניסתו של המפכ"ל לתפקיד משטרת ישראל סיכלה למעלה מ-200 מעשי רצח. בשנה החולפת למעלה מ-77 מקרי רצח סוכלו. לפעמים אירוע רצח זה גם מספר נרצחים. כשהם יוצאים לרצוח הם רוצים לרצוח כמה שיותר".

לוחמי מג''ב ושוטרים (צילום: דוברות המשטרה)
לוחמי מג''ב ושוטרים (צילום: דוברות המשטרה)

האם ישנם ארגוני פשיעה יותר מתוחכמים מהמשטרה, התעוזה, כלי הנשק שיש להם?
נצ"מ לוי, מציין תפיסות גדולות של כלי נשק אולם מפנה הצעה . "רוצים נתונים תזמנו אותנו כמשטרה יחד עם משרד החינוך, משרד הבריאות, רשות המיסים, פרקליטות שניתן פה הסברים. אנחנו בשת"פ מלא עם אותם גופים ומנהלים שיחות ומפגשים ואולם אם רוצים לקיים דיון אי אפשר להפיל על כתפיה הצרות של משטרת ישראל את התחלואה הזאת של המגזר הערבי".

על העובדה שמאד אמצע ינואר אחרי תקופה של רגיעה חזרה ההתעסקות בפשיעה ומסביר: "כאיש תקשורת אני מבין שברגע שמושלך רימון בעיר מרכזית תקשורתית כמו תל אביב , ראשון לציון, פתח תקווה ונוספות זה זוכה לסיקור תקשורתי נרחב". כמשטרה הוא מציין על הפעלת סוכנים סמויים שמובילים להישגים מרשימים גם במסגרת ארגוני פשיעה יהודים . התמודדנו עם רצף של אירועים עם דמויות שזוכות להתייחסות תקשורתית".

נצ"מ לוי מאשים בעקיפין את התקשורת בהאדרת אותם ארגונים והפיכתם למרכזיים ומעביר מסר: "ישנם לא מעט ארגונים שקטים מתחת לרדאר שלא יצאו לתקשורת ומבצעים מעשי פשיעה חמורים ביותר ואנחנו עליהם. אנחנו ערים למציאות שיש זליגה של אמצעי לחימה מריכוזים צבאיים, וצה"ל יחד איתנו מטפלים בנושאים אלו".

איתמר בן גביר (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
איתמר בן גביר (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

על הדומיננטיות של השר איתמר בן גביר, נצ"מ לוי אמר: "אין חולק שהשר בן גביר הוא שר תקשורתי ואנחנו כמשטרה חייבים לשתף פעולה. אני לא מבין למה מנסים לעשות רעש ולתקוף מקרים שהשר בן גביר מגיע לאירועים גדולים, חשיפת ארגוני פשיעה או חפ"קים לרבות הר הבית. זה היה בעבר זה קרה כל הזמן ואין חדש. נהפוך הוא, נוכחותו של השר נותנת גיבוי לשוטרים".

"אני יכול להגיד לכם משוטרים בשטח שהם חיכו ליום הזה ששר ייתן גיבוי מלא לפעילות שלהם כל עוד היא במסגרת החוק ובמהלך לוחמה, כמו שקרה עם אותו לוחם שנחקר רק בשבוע שעבר במח"ש בעקבות חיסול המחבל הקטין. צריך לזכור שאי אפשר לקחת מהשר את ההישגים שלו, כיתות הכוננות שהוקמו, שכר השוטרים שעלה, הגיוס של השוטרים החדשים וכמובן העלייה בתפיסות כלי נשק לצד הפשיעה שעדיין גואה".

לסיום דובר המשטרה מתייחס למפכ"ל: "אדם שנתן את נשמתו למשטרת ישראל ומערכת הביטחון מגיל 18, זכה בעיטורי גבורה ורק להוקרה מהציבור. ממשלת ישראל החליטה על הארכת כהונתו בחצי שנה כי הבינו שבזמן מלחמה לא נכון להחליף מפכ"ל. אני ער לרכילויות אבל צריך להסתכל על ההישגים של האיש. מי הקים את היחידה הטקטית לפני כשבע שנים והיא שהצילה את האזרחים ב-7 באוקטובר".