בחברה לפיתוח קיסריה שיתפו פעולה עם שלוש חבורת טכנולוגיה מתקדמות בתחום הכטב"מים - High Lander, Cando ו-Sentrycs, וגיבשו במשותף פלטפורמה פורצת דרך, אשר תשולב ותיושם במוקד העיר החכמה בקיסריה.

"רציתי להתקשר אליכם": טראמפ חושף מדוע ישראל אינה מתנהלת נכון במלחמה
"לא כשיר להיות ראש חמולה": בן כספית זועם על נתניהו

במקביל, בתקדים רגולטורי אישרה רשות התעופה האזרחית להטיס במרחב האווירי של קיסריה רחפנים אוטונומיים, בהפעלה מקומית ממוקד העיר החכמה ממנו מנהלת החברה לפיתוח קיסריה את היישוב קיסריה, את פארק העסקים החכם, הנמל ומועדון הגולף.

באירוע השקת המיזם בקוקפיט המשוכלל שבמוקד העיר החכמה בפארק העסקים קיסריה, שנערך בהשתתפות מנהלים בכירים מהתעשייה הצבאית והאזרחית ואנשי מערכות ביטחון, התקיימה תצוגת התכלית של תפיסת ההפעלה עם מגוון היכולות המבצעיות, אשר ישולבו במערך הביטחון של קיסריה וישדרגו משמעותית את מגוון השירותים המוניציפליים, תוך הגברת השליטה והגנת המרחב הביטחוני של קיסריה ויישובי הסביבה.

שידרוג מוקד הניהול העירוני החכם של קיסריה מתבצע במקביל ובהתאמה להשלמת ההקמה של מתחם משרדים, שמקימה החברה לנכסי קיסריה על פני כ-23 דונם והוא כולל כ-45 אלף מ"ר משרדים בשלושה מבנים בני שש קומות, בו ישתלבו מטות של חברות בינלאומיות, מרכזי פיתוח ומשרדים של נותני שירותים מקצועיים ובעלי מקצועות חופשיים של החל מ-150 מ"ר.

מוקד הניהול החכם של קיסריה עכשיו גם מגדל פיקוח לרחפנים אוטונומיים (צילום: ליה להב אמיר)
מוקד הניהול החכם של קיסריה עכשיו גם מגדל פיקוח לרחפנים אוטונומיים (צילום: ליה להב אמיר)

באירוע ההשקה צויין על רקע אירועי מלחמת חרבות ברזל, כי שנים רבות הזהירה מערכת הביטחון מפני איום הרחפנים ומהסכנה שגורמי טרור עלולים לנצל את כלי הטיס הקלילים, הקטנים והנגישים שיכולים לשהות באוויר במשך שעתיים או שלוש ברצף, ואף לפעול באופן אוטומטי ללא מפעיל בשטח. "ככל שמתפתח התחום, כך גם גוברת הסכנה", התריעו משתתפים בכנס.

משתתפי האירוע נחשפו בין היתר להדגמות של סיורי גבול אוטומטיים וידניים של אתרים אסטרטגיים, למעקב אחר אובייקטים, לשיתוף וידאו עם הכוחות בשטח בזמן אמת, לזיהוי וניטרול בטוח של רחפנים בלתי מזוהים ועוד.

״אני גאה מאוד באירוע הזה. המטרות שלנו באירוע היו להדגים את טכנולוגיית האבטחה המתקדמת ביותר ובנוסף לייצר פורום שמחבר בין אנשי מפתח באקוסיסטם הרחפנים הישראלי יחד עם עיריות, ארגוני בטחון הציבור, ושירותי ביטחון מדיניים. השגנו את כל המטרות האלו ויותר״.

אמר אלון אבלסון, מנכ"ל חברת High Lander - ״ישראל ידועה כעומדת בחוד החנית בהתפתחות תחום התעופה העולמי הודות לסקטור טכנולוגי מתפתח ומשגשג, ומדיניות החשיבה העתידית של רשות החדשנות ורת"א. אירועים כאלו הם דרך מצוינת להדגים לקהל המקומי והבינלאומי את היישומים של טכנולוגיית הרחפנים בעולם האמיתי״.

אלון קלוס, סמנכ"ל תפעול ומייסד Cando Drones, סיפר עוד: "חמ"ל עירוני חכם, הוא נדבך חשוב מאין כמוהו בתשתית עירונית חכמה, במיוחד לאור מלחמת 'חרבות ברזל'. הרחפנים מסוגלים להעניק מידע מדויק, אמין ומיידי. המיידיות והגמישות בהפעלתם מאפשרת למקבלי ההחלטות ולצוותים התפעוליים לקבל מידע מלא ומנותח בזמן אמת. אנו מאמינים כי קאנדו תביא עמה בשורה של ממש לעיריות בעולם ובישראל".

מימין לשמאל מאיר אבידן אלון קלוס עמיר לזובר ואלון אבלסון בקוקפיט המשוכלל של החברה לפיתוח קיסריה (צילום: ליה להב אמיר)
מימין לשמאל מאיר אבידן אלון קלוס עמיר לזובר ואלון אבלסון בקוקפיט המשוכלל של החברה לפיתוח קיסריה (צילום: ליה להב אמיר)

מאיר אבידן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ושותפויות אסטרטגיות sentrycs הסביר, כי סנטריקס היא חברה שנותנת פתרון בטוח לזיהוי, אימות, מעקב והשתלטות על רחפנים לא מאושרים על ידי שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ובטוחה, ובשיתוף פעולה עם חברות נוספות יוצרת שמיים בטוחים מרחפנים עוינים.

מיקי קליגר, סיו"ר קרן אדמונד דה רוטשילד, סיכם: "ב-7 באוקטובר למדנו שנתונים ואפילו חוזי - לכשעצמם לא מספיקים. הדבר הקריטי הוא לעבד את המידע המגיע מהשטח ולהפעיל את המענה המיידי המתאים ביותר – ובזמן אמת. בקיסריה אנחנו מקפידים להיות בחזית הטכנולוגיה והרחפנים מעלים את רמת השירות והביטחון שאנחנו מעניקים ללקוחות שלנו – התושבים ומנהלי החברות בפארק, לגבהים חדשים".

מיכאל כרסנטי, מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, אמר עוד באירוע ההשקה: "שמירה על הביטחון, היום יותר מתמיד, היא מאבני היסוד בתפיסתנו. הרחפנים האוטונומיים הם נדבך חשוב בניהול החכם של החברה לפיתוח קיסריה ולמרות ההשקעה הגדולה, זה לא רק יעיל אלא גם כלכלי, שכן החיסכון מזיהוי והסרה מיידית של איום או תיקון תקלה, משמעותי לאורך זמן, הרבה יותר מעלות המערכת".

עמיר לזובר, מנהל אגף חדשנות וביטחון בחברה לפיתוח קיסריה, הוסיף כי "מוקד העיר החכמה שלנו – על מערך הרחפנים האוטונומיים שהוטמע בו, מהווה מכפיל כח לשירותי הביטחון בסביבה כולה. מערך הרחפנים האוטונומיים ישתלב בתוך מערכת שליטה ובקרה אנליטית חדשנית מבוססת בינה מלאכותית להבטחת תחושת ביטחון מקסימלית, לתקינות התשתיות ולשמירה על איכות חייהם ב'סטנדרט קיסריה'".