מלחמת חרבות ברזל: האלוף (מיל') דן הראל, לשעבר סגן הרמטכ"ל ואלוף פיקוד דרום שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ואודי סגל בתוכניתם ב-103FM ופרש את משנתו על התקדמות הלחימה ברצועת עזה והמטרות האסטרטגיות להמשך הדרך.

החקירות המצמררות: "מחבלי הנוח'בה הודו שהיו עושים זאת שוב" | בלעדי
בשיא המשבר: בכירים טורקיים העבירו מסר לישראל - רוצים לשדרג את היחסים | פרסום ראשון

בפתח הראיון אמר על החיסול בדמשק אתמול: "יכולת מבצעית ומודיעינית מאוד גבוהה של צה"ל. אני מקווה שמישהו חשב על האפקט האסטרטגי, אבל אין ספק שהאיש בן מוות. אני מקווה שלא יחליף אותו מישהו יותר טוב ממנו. יש כאן עניין אידיאולוגי וזה נושא מאוד מאוד כבד, אני לא חושב שהם יורתעו, יש להם מטרה אסטרטגית, הם פועלים לאור אידיאולוגיה מסוימת. כנראה זה יהיה מאבק ארוך מול איראן".

"הדבר העיקרי שמרתיע אותם כרגע מלפתוח במלחמה אזורית עם החיזבאללה ביוזמתם זה ארה"ב. אני מקווה שההרתעה הזו תחזיק ונמשיך לנהל באקסקלוסיביות מסוימת את הלחימה בעזה. מי שמצפה שאיראן תעשה פניית פרסה ותתחיל לשאוף לשלום עולמי, אני לא חושב שזה יקרה. צר לי לאכזב, לפחות לפי דעתי. יש לה שלוחים גם בעיראק, שירו את הטיל שיוט אתמול".

חיסול הבכיר האיראני מחמד רזא זאהדי. קרדיט: רשתות ערביות (צילום :רשתות ערביות)

"גם לבנון, מושקעת בזה, זה חלק מאסטרטגיה של יצירת ציר שרוצה להשיג שליטה במזרח התיכון בשלב הראשון ולאחר מכן להיות סוג של מעצמה תת יבשתית. הדבר הזה, זה לא מה שיעשה את ההבדל, ממשיכים בדרך הארוכה. יכול להיות שיהיו מטרות אחרות מאחורי העניין, יכול להיות שהוערך שהידע הזה מביא ידע ייחודי. אני מספיק ותיק במערכת הביטחון הישראלית כדי לדעת שחיסולים לעיתים נדירים משנים מצב אסטרטגי, הם ניצחון טקטי. הציבור הישראלי אוהב להתבשם בזה, אבל זה לא מה שיעשה את ההבדל", הסביר.

"אני לא חושב שהעניין של האיראנים יפגע במו"מ, השאלה היא מה אנחנו רוצים ומה אנחנו מוכנים לשלם", הדגיש. "כמו שאני מתרשם, יש לי סימן שאלה כמה הממשלה הזו באמת רוצה להחזיר את החטופים, היא לא מוכנה לשלם את המחירים שידרשו. לכן, בעניין הזה אני די פסימי".

"הקשר בין סינוואר לאיראן הוא לא מי יודע מה הדוק", הסביר. "גם הגעה לסינוואר והריגתו, אז יקום עוד יחיא אחר, הסוגייה היא מה אנחנו רוצים לעשות ברצועה. לא ברורה לי התכלית האסטרטגית, היא לא ברורה גם לצבא. הצבא מדשדש ברצועה, לא יודע מה רוצים ממנו בפן האסטרטגי, כתוצאה מזה שאין החלטה מה אנחנו רוצים שיהיה ברצועה ביום שאחרי. הצבא מסתובב בעיגולים, אנחנו רואים את החמאס משתקם בכל מקום שאנחנו לא נמצאים שם".

"כדי למוטט את החמאס, צריך להציב שלטון אחר במקומו. את ההחלטות האלה לוקחים לפני המלחמה או מיד עם פריצה, כדי שהצבא ידע לכוון את הפעולה המבצעית. צבא ללא תכלית, מדשדש, אני לא רואה איך אנחנו מגיעים, אמר ראש הממשלה שלשום 'כפסע מהניצחון המוחלט', מעבר לזה שלא ברור לי מה זה הניצחון המוחלט, כיבוש רפיח שבה משתמשים כספין?".

בסיום הראיון נשאל אם ישראל צריכה להודיע שהמלחמה הסתיימה, והשיב: "לא, יש גורמים פוליטיים שנמנעים ממצב שבו יגידו שהמלחמה נגמרה כי אז נצטרך להתפנות לדברים אחרים, והצבא מסתובב ברצועה, 200 אלף מפונים לא יודעים מה יהיה העתיד שלהם מחר בבוקר. כל הדברים האלה, הממשלה, האם היא תמשיך, בחירות, כל הדברים מחכים לרגע שהמלחמה תגמר, אפילו רפיח שמשתמשים בה כסוג של ספין ולא הולכים אליה, אז מחכים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm