סוכנות הידיעות "רויטרס" פירסמה הערב (חמישי) פרטים חדשים אודות החיסול האחרון של בכיר משמרות המהפכה, מוחמד רזא זהדי, ועל רגעי חייו האחרונים. 

ביום שני האחרון בהתקפה אווירית על מבנה השגרירות האיראנית חוסלו שבעה קצינים איראניים, ביניהם זהדי, המזוהה כאחד המפקדים הנועזים והבכירים ביותר במשמרות המהפכה. זהדי הגיע לסוריה כיממה אחת לפני התקיפה ושהה במתחם השגרירות יחד עם שני מפקדים בכירים נוספים, כך נמסר ממקור איראני. אותו מקור דיווח כי שלושת האנשים שהו בסוריה על מנת לדון בענייני לוגיסטיקה ותיאום מבצעיים. 

"מכינים את הקרקע לפיגוע גדול": כך תיראה התגובה האיראנית לחיסול בדמשק

גרגורי ברו, אנליסט בקבוצת 'ארואסיה' לייעוץ ומחקרי סיכון פוליטי בעולם, אמר כי לדעתו מדובר בתקרית "חסרת תקדים", והוסיף כי אין הוא יכול להזכיר מדינה אחרת שתקפה ישות דיפלומטית באותה הדרך כמו שעשתה ישראל.

"קציני משמרות המהפכה כנראה חשבו שהם בטוחים כל עוד הם נשארו במתחם הדיפלומטי. אני לא יכול לדמיין אף קצין ממשמרות המהפכה שמרגיש בטוח במיוחד כרגע", הוא טען.

שני גורמים איראניים אחרים ציינו כי טהרן לא תסטה מגישת ההימנעות מעימות ישיר עם ישראל שהיא אימצה מאז השבעה באוקטובר, ואחד מהם הבהיר: "טהרן תיאלץ להשיב בתגובה דרמטית כדי למנוע מישראל לחזור על התקפות כאלה או קיצוניות מהן, אם כי סף התגובה יהיה מוגבל ויכוון להרתעה".

ממקורות איראניים אחרים סוברים כי איראן תתאים את הטקטיקה שלה לאור התקיפה שחלה ביום שני ותחקור האם תכניותיו של זהדי הודלפו לישראל.

מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)
מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)

סנאם וקיל, סגן ראש התוכנית למזרח התיכון וצפון אמריקה, התייחסה לאירוע ואמרה: "התקיפה והחיסול של זהדי מבטאים את המטרה הרחבה יותר של ישראל, שהיא לנסות לדרדר את היכולות המבצעיות של ציר ההתנגדות האיראני בששת החודשים האחרונים".

כמוה, גם קאסם מוהבלי, מנכ''ל המזרח התיכון וצפון אפריקה במשרד החוץ האיראני לשעבר, כינה את התקיפה המדוברת כ"נקודת מפנה" בהתקפות ישראל נגד נוכחות איראן בסוריה. זאת ועוד, הדגיש כי "מלחמה ישירה עם ישראל היא בשום פנים ואופן לא האינטרס של איראן. הסכסוך עלול להסלים ולערב שחקנים אחרים, כמו ארה"ב".

גם בארץ מודעים היטב לחשיבות ולמשמעות החיסול, ביניהם החוקר ללימודי איראן באוניברסיטת ת"א, רז צימט: "זהדי מילא תפקיד משמעותי בניהול התבססות הפעילות האיראנית הן בסוריה והן בלבנון. יהיה קשה להחליף אותו בשל ניסיונו הארוך ונוכחותו הארוכה בסוריה. המשמעות העיקרית של המתקפה עליו הייתה להראות ששום מקום אינו מחוץ לתחום".