ח"כ עמית הלוי (הליכוד) פנה היום (ראשון) ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, בבקשה לקיום דיון דחוף בנושא מינויים והדחות בצה"ל בזמן מלחמה. "לתדהמתנו, בוצעו בהנחיית הרמטכ"ל שתי פעולות חריגות המחייבות ללא דיחוי צעדי פיקוח מצד הוועדה", כתב.

בצל המלחמה: הרמטכ"ל יבצע סבב מינויים רגישים בצה"ל; בקואליציה תקפו
אחרי חצי שנה, חברי הכנופיה שאחראית למחדל הגדול בתולדותינו עדיין בתפקידיהם | בן כספית

פנייתו מגיעה ברקע שתי החלטות שנתקבלו לאחרונה: הראשונה, הדחת שני קצינים בכירים בנח"ל שנמצאו אחראים לתקרית שבה צה"ל תקף רכב סיוע של ארגון WCK. השנייה, מינוי זמני לתפקיד רח"ט מחקר באגף המודיעין – לאחר שהקודם בתפקיד פרש מתפקידו בעקבות מחלת הסרטן.

תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)
תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)

הלוי מוחה על עיתוי המינויים, אף שבמקרה השני מדובר במחליף זמני לאחר פרישה, ולא בחילופי תפקידים יזומים. לטענתו, גם בזהותו של הקצין הנבחר נפל טעם לפגם: "מינוי ספציפי זה מעורר תהיות קשות מאוד, נוכח העובדה שהקצין היה ממובילי הקונספציה המודיעינית וההערכה השגויה מן היסוד ביחס לאויב".

לפני מספר שבועות נודע כי 52 קצינים חדשים ימונו, בהם גם שני תפקידים שנחשבים רגישים כי יש להם קשר ישיר למלחמה בעזה ולמחדל 7 באוקטובר: 

1. קמ"ן פיקוד דרום (מכורח הנסיבות).
‏2. ראש מנהלת התיאום והקישור של עזה במתפ"ש - הקצין שאחראי על כל הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה, הבידוק שלו, והפעולות האזרחיות מול הרצועה. תפקיד מפתח.

בנוסף, ימונו גם ארבעה מפקדי חטיבות בזירות המשניות - חטיבה 300 בצפון (הגליל המערבי), וחטיבות שומרון, עציון ויהודה. ‏בין הקצינים שמתמודדים על התפקידים השונים - גם מפקדי יחידות שנלחמו במהלך המלחמה ולקחו חלק משמעותי בתמרון הקרקעי, וכעת הרמטכ"ל יכריע לגבי עתידם.

עם זאת, נראה שלא כולם מרוצים מהמהלך הנוכחי, כאשר שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ צייץ בתגובה בטוויטר: "עם עומד מאוחד מאחורי הנהגת הצבא כדי לנצח את המלחמה, לא כדי שצמרת הצבא הנוכחית שכשלה תעצב את איך ייראה צה"ל בשנים הבאות. אחרי המלחמה ימונה פיקוד תיקן שיוביל את התיקון הדרוש וימנה את המפקדים המתאימים לכך".