לילה היסטורי עבר על המדינה שלנו, כאשר 331 שיגורים נורו לעבר ישראל מאיראן, בעימות הישיר הראשון אי פעם בין שתי במדינות. אלוף (מיל') גדי שמני, מפקד אוגדת עזה לשעבר, שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וניסים משעל ברדיו 103FM ושיתף כיצד הוא רואה את הדברים, מה צופה לנו בימים הקרובים וגם לרצח של בנימין אחימאיר.

מאות כטב"מים וטילים בליסטיים: מתקפה איראנית חסרת תקדים על ישראל
 

"יש פה הישג מרשים מאוד, אפילו היסטורי ,של מערכת הביטחון הישראלית, של צה"ל, חיל האוויר, התעשיות הביטחוניות שלנו", פתח שמני. "תפיסת הביטחון הלא כתובה תמיד הייתה בנויה על הרתעה, התרעה והכרעה. אחרי 2006 התקבלה החלטה להוסיף את מרכיב ההגנה. יש לכך משמעות גדולה מאוד. עשינו עם האמריקנים הרבה מאוד דיונים ופגישות. זה לא היה פשוט להביא מדינות כמו ירדן, מצרים, ערב הסעודית, לשתף פעולה עם ישראל, אך האמריקנים יודעים לעשות את הדברים הללו. ראינו את המימוש המוצלח של כל הפעילות המדהימה שנעשתה פה עשורים שלמים".

האלוף במיל' גדי שמני (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
האלוף במיל' גדי שמני (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

הוא המשיך: "ישראל מתמודדת עם ספקטרום של איומים, מטילי השיוט, הגרעין האיראני והסייבר, ועד לאבן ולסכין שרצחו את בנימין אחימאיר ליד שילה. ככל שאתה יורד יותר למטה הקושי יותר גדול, אחת המסקנות של איראן לדעתי - לא שהם לא ימשיכו לפתח את היכולות שלהם ולהפיק לקחים, הטילים האלה - אלה הטילים שירכיבו עליהם ראש נפץ גרעיני, במידה ויהיה להם. לדעתי זה יגביר את המוטיבציה לחזק דווקא את היכולות הנמוכות הללו, את יכולות הטרור, לחמש את ארגוני הטרור".

"לא סיימנו פה את העסק מול איראן, זה היה שלב חשוב בביסוס ההרתעה ובהפגנת היכולות, אך צריך להבין שגם בצד השני יושבים אנשים חכמים שיפיקו לקחים וילכו וישתפרו", הדגיש שמני.

לגבי התגובה, מפקד אוגדת עזה לשעבר נשמע נחרץ: "ישראל חייבת להגיב, אך זו צריכה להיות תגובה חכמה. תגובה שצריכה לפגוע באיראן, בעיקר לגחך את איראן. כי אני חושב שיש הרבה ביקורת באיראן, של הציבור האיראני, על המשטר. תגובה שתשפיל את האיראנים. אם צה"ל יגיב ויראו לאיראנים שהם נכשלו ושאנחנו ממשיכים לתקוף אותם. תקיפה על אדמת איראן או לא על אדמת איראן, זו שאלה".

הוא הוסיף: "אני חושב שאפשר להגיע עם האמריקנים להבנות על מהי תקיפה שתשאיר את האיראנים מתחת לסף המלחמה האזורית. הם מבינים שיש להם איזושהי בעיה, ושהם צריכים לעצור רגע ולנתח את הכישלון שלהם. היה להם פה כישלון. מדינת ישראל לא יכולה שלא להגיב לדבר כזה. איראן הכריזה מלחמה על מדינת ישראל, זה לא היה מאז סדאם חוסיין".

שמני מדגיש את החשיבות של שיתוף פעולה בינלאומי: "ניתן, בהידברות עם האמריקנים, להגיע לנוסחה שתאפשר לישראל להגיב בצורה נכונה שלא תעקר את המאמצים האמריקניים ליצירת קואליציה בינלאומית, אין לי שום ספק שזה הרבה יותר חשוב מתגובה. צריך לעשות משהו. הלילה הוכח שישראל יכולה לנהל סיכונים גם מול האיום האיראני הזה".

לסיום, האלוף במיל' התייחס לרצח בנימין אחימאיר: "באמת רצח מחריד ומיותר, אבל גם ההתנהלות וההתנגדות של התושבים שעשו פרעות, גם זה מיותר. זה מסיט את צה"ל לכיוונים לא נכונים, זה מצייר אותנו רע, כל תמונה כזו רק מוסיפה שמן למדורה של האנטי ישראליות ואנטישמיות".