מצבה של אמינה אל חסוני בת השבע, שנפצעה מפגיעת רסיסים בעקבות התקיפה האיראנית, מוסיף להיות קשה. בית החולים "סורוקה" בבאר שבע עדכן היום (שלישי) כי היא מורדמת ומונשמת וקיימת סכנה מידית לחייה. "הצוות הרב מקצועי של בית החולים ממשיכים לטפל בה מסביב לשעון", מסרו בהודעה.

סקר: ל־67.6% מהחברה הבדואית אין נגישות למרחב מוגן
"הילדים מרגישים מופקרים": המחסור החמור במיגוניות בכפרי הבדואים

ד"ר צחי לזר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית חולים סבן לילדים בסורוקה, בעדכון על מצבה של הילדה שנפצעה בתקיפה האיראנית (צילום :דוברות סורוקה)

הבעיה שחוזרת על עצמה בכל מלחמה: נזכיר כי אמינה מתגוררת בכפר שטרם הוכר על ידי המדינה, שנקרא כפר אל-פורעה ונמצא גבולות המועצה האזורית אל-קסום, סמוך לערד. חלק מהיישובים בתחומי המועצה הוכרו על ידי המדינה, אך לצד הכפרים הללו, קיימים במועצה גם כפרים שאינם מוכרים ומוסדרים באופן רשמי, כאמור.

מרחב המועצה סופג מטחים בשל קרבתו לבסיס חיל האוויר נבטים, משם יוצאים בין השאר מטוסי ה-F-35 (אדיר) לפעולותיהם. דובר צה"ל אכן מסר כי הבסיס הזה נפגע, נפלו בו כמה טילים בליסטיים, אך נגרם נזק קל בלבד. עם זאת, ילדה בת שבע נפגעה בעקבות חוסר המיגון בכפרים, ובעקבות הגדרתם כ"שטחים פתוחים".

בינואר האחרון פורסם דוח חמור שמראה את מצב המיגון בכפרים הבדואים.  מרכז המחקר והמידע של "הפורום לדו־קיום בנגב" בדק ומצא כי ל-67.6% מהאוכלוסייה אין נגישות למרחב מוגן. 92% מתושבי הכפרים הבלתי מוכרים דיווחו שאין ביכולתם להגיע למרחב מוגן במהלך ירי טילים. מתוך כלל המשיבים, 67.7% דיווחו שאין ביכולתם להגיע בזמן למרחב מוגן.

דיון משותף בנושא המענים לתושבי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
דיון משותף בנושא המענים לתושבי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

כבר בדצמבר, כחודש אחרי תחילת המלחמה וכחודש טרם פרסום הדוח, התקיימה ועדה בכנסת באשר לנושא. מהנתונים שהוצגו בדיון כי תושבי הכפרים סובלים מהיעדר מיגון והתרעות על ירי טילים וגם מהעדר הגנה של כיפת ברזל בשטחי מגוריהם, כיוון שמוגדרים רשמית כ"שטחים פתוחים". מתחילת המלחמה נהרגו 18 אזרחים בדואים, 11 באירועי ה-7 באוקטובר ו-7 מפגיעת רקטות.

כמה ממשתתפי הדיון ציינו כי בתי הספר בחברה הבדואית כן נפתחו, על אף היעדר המיגון, וסלימאן אלעמור, מנכ"ל שותף ב"אג'יק - מכון הנגב" הוסיף כי חלק לא מבוטל מהילדים בחברה הבדואית ישנו בבתי ספר - בגלל פחד, פאניקה וחשש. מנהלת השירות הפסיכולוגי במועצה האזורית אל-קסום שבה מתגוררת אמינה אמרה בדיון כי היא שמה לב אצל הילדים ש"חוסן מיגון פיסי גורם לחוסר איזון רגשי. צריך למגן את כל המקומות ולא לעשות מו"מ על מה כן ומה לא. ילד צריך להיות מוגן כל היום ובכל מקום", סיכמה.