אור פיאלקוב, חוקר מלחמות ישראל וטרור, הציג היום (רביעי) בשיחה עם "מעריב" טענות שהועלו ברשת בנוגע לשאלה מה כללו הטילים והכטב"מים ששיגרו מאיראן לישראל ביום המתקפה.

"סנקציות ובליץ דיפלומטי": מסתמן כי תגובת ישראל באיראן תהיה סימבולית
חופש השיט? המטרה האמיתית של הנוכחות האיראנית בזירות השונות אחרת לגמרי

לדבריו, איראן נתנה לתקיפה את השם "הבטחה אמיתית", התקיפה כללה כ-185 כטב"מים מסוג שאהד 136, והגרסה הסילונית שלו שאהד 238 שיכול להגיע למהירות של 500 קמ"ש. בנוסף האיראנים ירו כמה עשרות טילי שיוט וכ-110 טילים בליסטיים, כחצי מהם נפלו לפי שהגיעו לישראל, בעיראק בסוריה ובירדן וגרמו לנפגעים. האמריקאים יירטו לפחות 6 טילים, על ידי משחתות אמריקאיות בעלות מערכת הלחימה "אייג'יס" נגד טילים, אשר דומות לטילי החץ. 

התקיפה האיראנית: יחידת הבקרה האווירית הדרומית של חיל האוויר (צילום :דובר צה"ל)

איראן שיגרה על ישראל כמה טילים בליסטיים ארוכי טווח ממגוון רחב של אתרים באיראן, אולם לא השתמשה בכל סוגי הטילים שלה. לאיראנים יש כ-3,000 טילים בליסטיים, אולם רק כ-800 עד 1,000 בעלי טווח גדול דיו על מנת להגיע לישראל. חלק מהטילים שאיראן השתמשה בהם הם ח'ייבר, טיל שנכנס לשירות ב-2022 לטווח של 1,450 ק"מ, בעל ראש נפץ של 500 ק"ג, עימאד, טיל שנכנס לשירות בשנת 2016, לטווח של כ-2,500 ק"מ., בעל ראש נפץ של 750 ק"ג, קאדר 110, גרסה משופרת של השיאהב 3, לטווח של 1,800-2,000 ק"מ, בעל ראש נפץ של בין 650 ק"ג ל-1000 ק"ג. וכנראה גם שיהאב 3B לטווח של 2000 ק"מ, בעל ראש נפץ של 700 ק"ג.

איראן לא השתמשה בטילים מתקדמים יותר כמו הסג'יל, טיל לטווח של 2,500 ק"מ בעל ראש נפץ של 1,500 ק"ג, או הח'וראמשהר, טיל לטווח של 2,000 ק"מ בעל ראש נפץ של 1,800 ק"מ, והגרסה המשודרגת שלו טיל הח'ייבר (ח'וראמשהר 4), ויכול להיות שהיא שמרה אותם לתקיפות עתידיות.

לפי טענה בלתי מאומתת שפורסמה על ידי אתר שמופעל על ידי המשטר האירני, האירנים כיוונו ל-3 מטרות עיקריות: בסיס החרמון, בסיס נבטים ובסיס רמון. לטענת צה"ל בסיס נבטים נפגע קלות, רמון לא נפגע כלל ובחרמון הייתה פגיעה באחת הדרכים באזור המוצב.

מקורות ישראלים אמרו לרשת ABC ש-5 טילים איראניים פגעו בנבטים, נפגע מטוס תובלה C-130, מסלול המראה לא פעיל ובניין אחסון ריק. 4 טילים פגעו בבסיס רמון. לפי הדיווח 9 טילים חדרו את מערך ההגנה הישראלי ולא 7 כפי שסיפר דובר צה״ל. זיהוי אחת מהפגיעה לפי מומחים מראה שהיא הייתה ליד האנגרים של מטוסי ה-C-130. בוידאו שפרסם דובר צה"ח ניתן לראות מטוס C-130 בהאנגר מאחורה, כשהאנגר לידו ריק. לפי דובר צה"ל, ארבעה או חמישה טילים פגעו בבסיס וגרמו נזק קל למטוס תובלה C-130, שנפגע מרסיסי טיל.

פגיעה בבסיס נבטים (צילום: דובר צה''ל)
פגיעה בבסיס נבטים (צילום: דובר צה''ל)

פגיעה בבסיס נבטים (צילום: דובר צה''ל)
פגיעה בבסיס נבטים (צילום: דובר צה''ל)

מניתוח סרטונים, עולה כי היו לפחות 4 פגיעות של טילים ולא של מיירטים על בסיס נבטים. האיראנים טוענים שהם פגעו 3 פגיעות מדויקות בבסיס נבטים: פגיעה באחד המסלולים, פגיעה באחד הבניינים, ופגיעה נוספת בבניין ובהאנגרים.

על פי חלק מהטענות, כטב״ם הצליח לחדור ולפגוע במרחב החרמון, בעקבות הדיווח של דובר צה״ל אתמול כי הייתה נפילה בציר במרחב החרמון, וכן מניתוח התמונה שפרסם דובר צה״ל עולה כי מדובר בפגיעת כטב״מ על הציר במרחב החרמון ולא בפגיעת טיל בליסטי.

התקיפה האיראנית על ישראל נכשלה בגדול, חצי מהטילים כלל לא הגיעו לישראל ונפלו בדרך, אחוז כישלון גבוה מאוד. נראה ששיעור היירוט של הטילים עומד על כ-84% אחוז: גבוה מאוד, אך לא דומה למספרים שצה"ל נקב בהם, שנתנו הרגשה כאילו היה יירוט מוחלט של כל האיומים האיראנים, כשמפרסמים אחוזי הצלחה מטורפים (99%) ויוצרים מצב שלמות, זה יכול לגרום לשאננות אצל האזרחים וגם אצל הצבא.

הטילים שכן הצליחו לחמוק ממערכות ההגנה האוויריות של ישראל מראים כי תקיפה על ישובים אזרחים גדולים, כמו אזור גוש דן, כמות הפגיעות תהיה גבוהה משמעותית. חשוב לציין כי הטילים האיראנים לא מדויקים וכי הסיכויים שהאיראנים יצליחו לפגוע בצורה מדויקת באתרים אסטרטגיים כמו תחנות כוח לא גבוה. דבר נוסף הוא שאיראן השתמשה בכ-10-15% מהטילים ארוכי הטווח שלה שיכולים להגיע לישראל, הטילים אינם מדויקים ויש להם אחוז כשל גבוה. בלי שימוש בראשי קרב גרעינים הנזק שאיראן יכולה לגרום לישראל הוא קשה, אולם לא יגרום להשמדת מדינת ישראל.