הלחימה בצפון נמשכת: לאחר עוד יום קשה של לחימה מול ארגון חיזבאללה, תושבי הצפון שפונו במהלך המלחמה ממשיכים לשאול את עצמם מתי יחזרו הביתה. האירוע הקשה אתמול, בו נפצעו מספר לוחמי צה"ל בערב אל-ערמשה רק העמיק את חוסר הידיעה על כך.

בתוך כך, בעוד המוני בית ישראל נערכים לחגוג את ליל הסדר עם משפחתם בביתם - לא רק 133 החטופים ברצועת עזה לא יזכו לכך, אלא גם רבבות תושבי הצפון שפונו מבתיהם. "עברנו לקריית שמונה ממרכז הארץ בדיוק שנה אחרי מלחמת לבנון השנייה, ביולי 2007", מספרת ל"מעריב" ליה, בת 45.

הכטב''ם המתאבד שפגע בערב אל עראמשה (צילום: רשתות ערביות)
הכטב''ם המתאבד שפגע בערב אל עראמשה (צילום: רשתות ערביות)

פגיעת ישירה במבנה בערב אל עראמשה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
פגיעת ישירה במבנה בערב אל עראמשה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

"במרכז הארץ חיים כרגיל. השנה נעשה ארוחת חג צנועה משפחתית, אבל לא בבית. הילדים אמורים לבוא לארוחת החג. מאז 7 באוקטובר אינני מרגישה חגים, עונות השנה, אני עדיין תקועה בשבת של 7 באוקטובר, אני לא מסוגלת לחשוב על החופשה כרגע".

"חנוכה מאחורינו, פורים עבר, כבר פסח בפתח, ואנחנו, בצפון המפונה, עדיין בשמחת תורה", היא ממשיכה. "אותי אישית לא מדכאים פיצוצים והתראות על ירי טילים וכטבמ"ם. מדכא אותי שהאזור הזה עזוב, כאילו אפוקליפסה. ההרגשה היא שקריית שמונה כבר לא באמת בית, נשארה רק ההרגשה שפעם הייתי גרה שם".

יצחק גביאן, גם הוא תושב קריית שמונה מפונה, אמר ל"מעריב": "האמירה אין כמו בבית ממש נכונה. ובפסח שבעתיים. זה לא רק ליל הסדר, אלא כל האווירה, ההכנות, הקניות וביעור החמץ. לא ניתן לחגוג את הפסח השנה בבית. זה לא רק המצב הביטחוני. גם אם פתאום יהיה שקט, מבחינת שומרי המסורת, הבית לא מוכשר. יש גם קושי לקבץ את כל בני המשפחה הפזורים בארץ. איני רואה שום קשר בין החג החירות למצבנו היום".

הלחימה בצפון (צילום: רשתות חברתיות)
הלחימה בצפון (צילום: רשתות חברתיות)

מתחקיר ראשוני שערך צה"ל לאחר האירוע הקשה בערב אל-עראמשה, עולה כי חיזבאללה ביצע מארב ותצפיות מהכפר דיר חארפה בדרום לבנון בטווח של 3 ק״מ מהגבול עם ישראל. חיזבאללה שיגר שני טילי נ״ט ולאחר מכן כלי טיס בלתי מאויש מתאבד.

בצה״ל, מעריכים כי מדובר בתגובה לחיסול הבכירים של חיזבאללה ביומיים האחרונים על ידי צה״ל. עוד מתעקשים בצבא כי הייתה התרעה על שיגור הכרטב"ם, וכי מנסים ליירט כטב״מים. לא ברור עד כה למה לא הצליחו היום ליירט. בצה״ל מעריכים כי יש משמעות גדולה להרג מפקדים בכירים של חיזבאללה במידה ויוחלט לתמרן לשטח לבנון. עד כה, צה"ל חיסל למעלה מ-30 מפקדי חיזבאללה מתחילת המלחמה.

דדוש מורן 45 נשוי + 4 ילדים. מתגורר במושב גורן, מנהל מתחם אירוח אחוזת מיא. דור 3 למתיישבי הגליל: ״בשבועיים הראשונים לתחילת המלחמה נשארנו בבית ומידי סוף שבוע יצאנו עם הילדים להתאוורר מחוץ למושב. ברגע שהיה פינוי מוסדר של המדינה עזבנו את הבית. לאורך השנים חווינו מבצעים של צה"ל לרבות מלחמת לבנון השנייה ומעולם לא נטשנו את הבית. כשאתה בעל משפחה התפיסה היא שונה - וישנה דאגה לילדים״. 

עוד הוסיף מורן כי "יש לנו מקלט בבית אך בעקבות רעשי הארטילריה של צה"ל, השבתת מערכות החינוך לרבות חברות מסחריות שהפסיקו לתת שירות באזורנו ופחד הילדים - לא היה מנוס מעזיבת הבית והעסק. ישנה אכזבה מאוד גדולה מהמדינה שלי - כאשר אני אמור לחגוג חג של חירות - כשאני בעצמי לא חופשי. חבל ארץ שלם עצר מלכת מאז ה-7 באוקטובר, ומה שהכי מבייש אותי זאת רצועת הביטחון שהקימו באזורנו". 

מורן מרחיב בכאב: "מדי שבוע אני מגיע ליישוב באחד הכבישים הראשיים המובילים אליו - ועוצרים אותי חיילים ושואלים לאן אני הולך? לפעמים הם מבקשים תעודת זהות, ואני מתבייש שאני צריך להציג להם תעודת זהות בשביל להגיע לבית שלי. בחג הקרוב שנעשה בבית מלון, שום דבר לא דומה לחג בבית עם המשפחה הקרובה - מטעמי החג, תפילות, בית הכנסת - והקהילה שלנו במושב".

"אני מרגיש שחסרה לי הפרטיות שלי ושל המשפחה, העסק שלי שבתקופה כזאת היה אמור לקבל אורחים רבים למשך החג וחול המועד. הקמנו מדינה לתפארת, צבא חזק - תעשיית הייטק מהמובילות בעולם, חקלאות שהיא גאווה לאומית למרות המכשולים הרבים שמציבים לה מבית. כעת אנחנו לא בביתנו - אז זו לא ממש חירות. פסח זה חג האביב - חג של צמיחה והתחדשות. חג משפחתי שמציין את היותנו בני חורין - וחג של ביחד.יש לי רק מסר אחד למדינת ישראל - אל תפקירו אותנו, אל תתנתקו מאיתנו. אנחנו רוצים ביטחון אמיתי ולא רק תחושת ביטחון״.