מה יכלול הסיוע לישראל? נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חתם היום (רביעי) רשמית על חבילת הסיוע הביטחונית החדשה בשווי 95 מיליארד דולר, שכוללת סיוע קריטי לישראל ולאוקראינה לצד סיוע הומניטרי לרצועת עזה, שעות אחרי שהחקיקה אושרה סופית בסנאט. המשלוחים יתחילו עוד היום.

אוניברסיטת קולומביה הציבה דד ליין לפינוי האוהלים: "יהודים לא מגיעים לקמפוס"
בצפון ממתינים ליום הפקודה: "מקבלים עדכונים שצה"ל מוכן למלחמה בלבנון"
חבילות הסיוע לא מרשימות את שיקלי: "ארה"ב לא מקרינה עוצמה, הייתי בוחר בטראמפ"

יש מי שיממן. יירוט של כיפת ברזל (צילום :דובר צה"ל)

בדברים שנשא בפני העיתונאים אחרי החתימה בבית הלבן, הצהיר ביידן כי "זה יום טוב לאמריקה, זה יום טוב לאירופה וזה יום טוב לשלום העולמי". הוא ציין כי החבילה "מעניקה סיוע חיוני לשותפות של אמריקה כדי שיוכלו להגן על עצמן מפני איומים על ריבונותן".

ביידן סיפר כי המשלוחים הראשונים לאוקראינה יצאו לדרך בתוך שעות, והבהיר כי החקיקה מראה כי ארה"ב אינה מתקפלת בפני "אף רודן, בוודאי לא בפני ולדימיר פוטין".

ביידן גם שב על המחויבות "המשוריינת" שלו לביטחון ישראל, במיוחד לנוכח המתקפה האיראנית נגד ישראל בשבוע שעבר והסיוע המתמשך של טהרן לארגוני טרור שמאיימים על ביטחון ישראל והאזור.

"עם הסיוע הזה, ארה"ב יכולה לחדש את ההגנה האווירית של ישראל ולספק הגנה קריטית אחרת כדי שאיראן לעולם לא תוכל להוציא לפועל את ההרס שהתכוונה לבצע עם ההתקפה לפני עשרה ימים", אמר.

במקביל, הוא הדגיש את החלק של הסיוע ההומניטרי לפלסטינים בעזה במסגרת החקיקה ודרש כי "ישראל תבטיח שהסיוע יגיע לאזרחים, ללא דיחוי".

ההצעה היא חלק מחבילת סיוע חוץ כוללת עליה הצביעו בבית הנבחרים, שבה הועברו כספי סיוע גם לאוקראינה ולטאיוואן שבאסיה - במטרה להילחם בשליטה הסינית. בנוסף הוטלו גם סנקציות על איראן, חמאס ועל רוסיה, ודנו בהצעת החוק על הגבלת אפליקציית הטיקטוק בארה"ב.

ההצעה עברה ברוב של 79 על 18 קולות. בסופו של דבר, 15 רפובליקנים יחד עם שלושה דמוקרטים התנגדו, אך 48 דמוקרטים יחד עם 31 רפובליקנים הצביעו בעד.

יו''ר בית הנבחרים החדש. מייק ג'ונסון (צילום: רויטרס)
יו''ר בית הנבחרים החדש. מייק ג'ונסון (צילום: רויטרס)

באשר לישראל, 9.2 מיליארד דולרים יממנו סיוע הומניטרי לאוכלוסיות במצוקה ובמשבר, הכולל מזון לשעת חירום, מחסה ושירותים בסיסיים. אבעה מיליארד הוקצו למערכות "כיפת ברזל" ו"קלע דוד", ו-1.2 מיליארד ל"קרן ברזל" או "מגן אור" - מערכת הגנה המתמודדת עם רקטות קצרות טווח ומרגמות, מבוססת נשק לייזר, שנמצאת בפיתוח.

בנוסף, יסופקו 3.5 מיליארד דולר לרכישת מערכות נשק מתקדמות, ו-4.4 מיליארד דולר לחידוש מערכות הגנה ושירותים נוספים הניתנים לישראל (מבלי שציינו בדיווח על מה מדובר).

צוין כי הכספים יתמכו במאבק של ישראל מפני איראן ושלוחותיה, וכדי "להחזיר את הפעולות הצבאיות של ארה"ב בתגובה לתקיפות האחרונות", כך סוכמה החקיקה.

סנקציות על איראן, וחמאס

בית הנבחרים אישר סנקציות מקיפות נגד איראן. לפי מייקל מקאול, יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, מדובר בסנקציות המקיפות ביותר מזה שנים. הן יוטלו על נמלים ובתי זיקוק שמעבדים נפט איראני, ויכללו את כל מי שמעורב ב"אמברגו הטילים של האו"ם על האיראן" שפג תוקפה בשנה שעברה, ושעסק באספקה או מכירה של הטילים והמל"טים של איראן.

נשיא איראן ראיסי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
נשיא איראן ראיסי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

זאת בנוסף לכך שמשרד האוצר האמריקאי הטיל הגבלות על ארבעה האקרים של משמרות המהפכה שתקפו תשתיות קריטיות בארה"ב, ובמקביל הוגש נגדם כתב אישום פדרלי והוצב על ראשם פרס כספי של עשרה מיליון דולר. בנוסף, החבילה תטיל סנקציות על חמאס, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני וקבוצות טרור פלסטיניות אחרות.

מה עם רוסיה?

באשר לרוסיה, החוק יסמיך את הרשויות המבצעות במדינה להעביר נכסים רוסיים מוקפאים המוחזקים בארה"ב לאוקראינה - וזאת כדי לעזור לה להיבנות מחדש במלחמה נגד רוסיה. יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, אמר כי הוא שוקל גם את הצעד שמכונה גם חוק ה-REPO.

בכירי ממשל ביידן עבדו גם עם בעלות ברית של ה-G7 - הכוללות מדינות כמו קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, בריטניה והאיחוד האירופי -לבחון אסטרטגיה חדשה לעזרה לאוקראינה, שתאושר גם היא בקונגרס. זאת מכיוון שכרגע, רוב נכסי הבנק המרכזי של רוסיה שהוקפאו על ידי ה-G7 והאיחוד האירופי מוחזק על ידי האיחוד. ארה"ב מחזיקה רק בכחמישה מיליארד דולר, כך אמרו גורמים רשמיים ל-CNN.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergey Guneev/Kremlin via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergey Guneev/Kremlin via REUTERS)

שגריר רוסיה בארה"ב, אנטולי אנטונוב, אמר כי וושינגטון הפסיקה להסתיר את הכוונה האמיתית של ההגבלות נגד רוסיה - לטענתו, תוך הפגנת "שאיפות אופורטוניסטיות בנאליות ודורסניות", כך דווח בסוכנות הרוסית RIA.

הוא הגיב להצהרותיהם של הנציגים האמריקאים בנוגע לתוכנית של הגברת הסנקציות על תעשיית האנרגיה הרוסית, בעיקר פרויקטי LNG, ואמר כי מדובר "ברצון של וושינגטון לשלוט בשווקים" - מה שלטענתו, "לא קיים בעולם כיום. הם מנסים לעצור כל תחרות".

עוד הדגיש ואיים: "יש תרחיש טריוויאלי: אם האמריקאים לא יכולים לעמוד בתחרות כלכלית הוגנת, נעשה שימוש בסנקציות".

מתמודדים גם מול סין

הקונגרס אישר חבילת סיוע של 8.1 מיליארד דולר כדי להתמודד עם הפעולות של סין באזור אסיה. מדובר ב-3.3 מיליארד דולר לפיתוח צוללות, שני מילארד דולר במימון צבא זר עבור טייוואן ובעלות ברית מרכזיות נוספות, ו-1.9 מיליארד דולרים לחידוש מלאי הגנה ושירותים נוספים הניתנים לטאיוואן ולשותפים נוספים.

נשיא סין שי ג'ינפינג  (צילום: רויטרס)
נשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)

זאת לאחר שדווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על ידי מקורות הבקיאים בנושא כי ארה"ב עובדת על סנקציות שינתקו בנקים סינים ממערכת הפיננסית העולמית, במטרה לעצור את התמיכה של בייג'ין בצבא רוסיה - אך טרם החליטה האם לבצע וליישם אותן.

אוקראינה

כדי להילחם ברוסיה, כמעט 61 מיליארד דולר הוקצו לאוקראינה. 23 מיליארדים ישמשו לחידוש הנשקים והמאגרים של ארה"ב, יותר מ-11 מיליארד - למימון פעולות האמריקאים באזור. כמעט 14 מיליארד יסייעו ויאפשרו לאוקראינה לקנות מערכות נשק מתקדמות וציוד הגנה נוסף.

קיריאקוס מיצוטאקיס, וולודמיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
קיריאקוס מיצוטאקיס, וולודמיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

ומה עכשיו?

החקיקה עוברת לנשיא ג'ו ביידן כדי לחתום עליה, שהודיע כי יחתום עליה היום - רביעי. מדובר בניצחון משמעותי מבחינתו ומבחינת מנהיג הדמוקרטים בסנאט, מיץ' מקונל, שדחף לשליחת סיוע לאוקראינה במשך זמן רב - גם לאחר שהתנגדו לכך באגף הימני במפלגתו.