אזהרה: מכיל תמונות רגישות. בכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום (שני) כי הצבא הישראלי עצמו רמז שהערכות הכוללות של משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה יכולות להיות נכונות בקירוב.

לפי הצבא, ההערכה היא שנהרגו 11-13 אלף לוחמי חמאס ואחרים, ובנוסף, ששני אזרחים נהרגו על כל לוחם - מה שמרמז על סך הרוגים של 33-39 אלף בסה"כ. חלק מהאזרחים נהרגו מפעולות המחבלים עצמם כמו טילים שסטו ממסלולם.

פורום משפחות החטופים: "ללא כניסה לרפיח גורל החטופים יישאר בידי החמאס"
"הרגשתי שמוחמד זומם משהו": קטע מצמרר מעדותה המצולמת של עמית סוסנה

נזכיר, כי סברה זו עולה לאחר שבהתחלה ממשלת ישראל הייתה ספקנית לגבי הערכות הפלסטינים, וכי גורמים קרובים לממשלה טענו שמשרד הבריאות בעזה נתון להשפעה פוליטית של חמאס ולכן אינו אמין. אחרים פקפקו בפילוח הנתונים לפי גברים, נשים וילדים.

אישה פלסטינית בהלוויה בעזה (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
אישה פלסטינית בהלוויה בעזה (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)

עם זאת, עכשיו, הרשויות הפלסטיניות בעזה מדווחות כי הן כבר לא מצליחות לספור את כל ההרוגים. בתי חולים, שירותי חירום ותקשורת בקושי מתפקדים, חילוץ גופות ממבנים רבים שקרסו היא משימה גדולה שלא נמצאת בעדיפות גבוהה כל עוד הלחימה נמשכת, כיוון שהעדיפות היא להשקיע את המשאבים בחיים ובפצועים - ולא בהרוגים.

דובר משרד הבריאות בעזה מדאת עבאס אמר ל"וול סטריט ג'ורנל", כי כעת המשרד מסתמך בעיקר על עדויות של קרובי משפחה, סרטונים מזירות ודיווחי תקשורת כדי להעריך את מספר ההרוגים. בתחילה היו להם מערכות ובתי חולים, וכוחות ההצלה הצליחו לחלץ לכודים מההריסות. אך אז המערכת כולה קרסה.

הרוגים בעזה, בבית החולים נאצר (צילום: REUTERS/Doaa Rouqa)
הרוגים בעזה, בבית החולים נאצר (צילום: REUTERS/Doaa Rouqa)

לפי הדיווחים, רק 11 מתוך 36 בתי החולים בעזה מתפקדים ברמה חלקית, יחד עם שישה בתי חולים שדה. אמבולנסים ספורים פועלים ויכולים להגיע לנפגעים. כתוצאה, הרוגים פחות מגיעים לבתי חולים, שבהם ניתן לדווח עליהם בערוצים רשמיים.

במקרים רבים, הגופות נשארות מתחת להריסות אם אין סיכוי לחלץ ניצולים. כ-57% מהמבנים בעזה נפגעו או נהרסו מאז תחילת המלחמה. האו"ם מעריך שייקח שנים רבות ומאות מיליוני דולרים לפנות את כל ההריסות.

כדי להתמודד עם חוסר הוודאות בנושא, בתחילת אפריל הציג המשרד טופס מקוון המאפשר לאזרחים לדווח רשמית על מותם של קרובי משפחה. אך מוסטפא חמדאן, תושב העיר עזה בן 38, איבד במלחמה חמישה בני משפחה שאף אחד מהם לא נרשם במסמכים הרשמיים. הוא סיפר ל"וול סטריט ג'ורנל": "אני מודע לטופס שמשרד הבריאות שלח, אבל אין לי חיבור אינטרנט מתאים לצרף את בני משפחתי". עם זאת, חמדאן הוא עובד בהגנה האזרחית הפלסטינית, שהיא רשות מקומית האחראית על שירותי החירום.

הרוגים בעזה, הלוויה ברפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
הרוגים בעזה, הלוויה ברפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)

כמו כן, מתוך כ-10,000 הרוגים הכלולים בספירה הרשמית של משרד הבריאות, הזהות של רובם אינה ידועה. לפי שיעורי הגופות שזוהו, כ-40% הם גברים בוגרים, 20% נשים בוגרות ו-32% ילדים. השאר, זקנים או נשים. האו"ם פועל לאמת את הנתונים, אך התהליך ייקח זמן רב, בפרט כשהמלחמה נמשכת ורוב האוכלוסייה עקורה. לדברי נציג האו"ם, "בגלל אופי המלחמה הזו, המספרים לא אמורים להפתיע אותנו".

גורמים רשמיים בחמאס אמרו כי כ-6,000 עד 8,000 מהלוחמים שלהם נהרגו. גורמי מודיעין ארה"ב ומצרים מעריכים שהמספר האמיתי של המחבלים המתים נמצא בין הטענות הישראליות לטענות חמאס.

הרוגים בעזה, הלוויה ברפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
הרוגים בעזה, הלוויה ברפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)

מספר ההרוגים העדכני לתאריך ה-29 באפריל ברצועת עזה עומד כעת על 34,488 הרוגים מאז תחילת המערכה ברצועה, ודווח גם על 77,643 פצועים מאז ה-7 באוקטובר - לפי מקורות רפואיים ששוחחו עם סוכנות הידיעות הפלסטינית "וואפא". אותם מקורות רפואיים ציינו כי ישנם קורבנות שצוותי החילוץ לא מצליחים להגיע אליהם.

"אנחנו חושבים שלמרבה הצער, המספר הזה אמין. ואני לא אתפלא אם בסופו של דבר מדובר בהערכת חסר", אמר ריק פיפרקורן, נציג ארגון הבריאות העולמי לגדה המערבית ועזה, על ספירת ההרוגים.