אתמול (רביעי) נפתח לראשונה מאז טבח ה-7 לאוקטובר מעבר ארז בצפון רצועת עזה להעברת סחורות לרצועה. משנת 2007, בעקבות השתלטות חמאס על הרצועה, צומצמה כמעט לחלוטין הפעילות הפעילות במעבר ארז, והוא משמש מאז בעיקר לתנועה של אנשים; פעילי ארגונים בין לאומיים, חולים עם צרכים הומניטריים וכיו"ב. ב-2021, בעת כהונת ממשלת בנט-לפיד, נפתח המעבר לפועלים עזתיים. ב-7 באוקטובר, במהלך מתקפת הפתע על ישראל, מחבלים שפרצו את הגדר חדרו למתחם מעבר ארז, כבשו אותו, רצחו את החיילים ששהו בו ואפשרו מעבר של טנדרים עם מחבלים עליהם לתוך שטח ישראל. 

אתמול, כאמור, נפתח המעבר מחדש. כשלושים משאיות, ובהן סיוע הומניטרי, הועברו דרכו לשטחי הרצועה. מעריב יצא לברר עם תושבי האזור את דעתם בעניין.

יעל משאלי, תושבת מושב שובה שבעוטף, לא שבעת רצון מהמהלך: "שמענו שפתחו את מעבר ארז להעברת סיוע 'הומניטרי' לעזה וחמאס. לא הגיוני שמהמקום שבו נכנסו לרצוח, לטבוח, לחטוף ולהתעלל - מעבירים עכשיו עוד סיוע לעם הרשע הזה". עוד הוסיפה משאלי: "אם אנחנו רוצים להכריע את האויב הזה, את כל עזה, כולנו יודעים איך 'הבלתי מעורבים' המסכנים האלה בשמחת תורה, נכנסו בהתלהבות לקיבוצים לחטוף, לרצוח ולבזוז. חייבים להבין שעזה זה אויב ולאויב לא מסייעים בזמן מלחמה".

פעילי חמאס במעבר ארז (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)
פעילי חמאס במעבר ארז (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)

משאלי חתמה את דבריה כך: "ההגדלה הבלתי נתפסת בזמן האחרון של מספר המשאיות והסיוע ועכשיו גם של הוספת המעברים פשוט בלתי נתפסים. אויב צריך להכריע ובמקום להכריע ולייצר לחץ והרתעה, אנחנו מביאים עוד ועוד סיוע שמגיע לשיאים שלא היו לפני המלחמה. אם אנחנו רוצים להצליח באמת לנצח את המלחמה ולהסיר את האיום - חייבים להפסיק עם הסיוע הזה ובטח שלא להגדיל אותו".

מדבריו של שלמה אזולאי, תושב שדרות, עולה כי גם הוא כועס: "הזוי ומקומם לשמוע שמעבר ארז נפתח למעבר סחורות לעזה. אותו מעבר ארז, שהמחבלים של חמאס הרסו ושברו בשמחת תורה ושופץ". עוד הוא מוסיף:  "נראה שהלקח לא נלמד וממשיכים לעשות את אותו הדבר, אותה מדיניות מתרפסת ומכילה, כאשר 133 חטופים וחטופות מוחזקים בידי חמאס ללא שום תנאים וכאשר ילדים בשדרות ממשיכים להתעורר לקול אזעקות צבע אדום אחת ליומיים".


עמית שדה, תושב עין הבשור, זועם: "כתושב העוטף אני כל פעם מחדש מזדעזע ומלא חימה על מה שקורה מדי יום. העברת הסיוע לחמאס, שהוא אויב של מדינת ישראל, בעודנו בשעת מלחמה". הוא טוען ש"זו עבירה חמורה בספר החוקים לסייע לאויב בשעת מלחמה. גם ברמה העקרונית, זה אבסורד מוחלט שהחטופים נמקים בכלא ומחכים לשחרור, ובינתיים מדינת ישראל מעבירה בלי שום תמורה סיוע במתנה לחמאס, כדי שיוכל להמשיך במעשיו הזוועתיים, ואפילו פותחת מעבר חדש ממנו נכנסו מחבלי הנוחב'ה כדי להגביר את הסיוע לאויב".

"הדבר הזה לא יכול להימשך" קובע שדה ואומר: "הייתי המום. לא רק שהסיוע לא נחסם ונעצר על ידי החיילים שאמורים לעצור אותו, אלא שאתמול חסמו אוטובוס שמוביל את הילדים שלי לבית ספר, ככה שהם היו צריכים לחכות בחוץ במקום מסוכן של ירי טילים, כדי לאפשר לשיירת הסיוע לחמאס לעבור בלי הפרעה. זה אבסורד! הפוך לגמרי מהמוסר וההיגיון". שדה מצהיר: "אנחנו, תושבי העוטף, נעשה ככל יכולותינו, ואני קורא גם לתושבי המדינה האחרים לבוא לעצור את הדבר המטורף הזה".

פתיחת מעבר ארז, מתוך עזה (צילום: מג'די פתחי/TPS)

יעל ראם מצפון ממושב שדי אברהם, מוטרדת מהמשמעויות: "ספציפית העניין של פתיחת מעבר ארז, מעבר לסמליות, אין בה משהו אמיתי. הסחורות עוברות בקצב שרק הולך וגובר. אין פה קישור בין מה שהמנוולים האלה צריכים לעשות, שזה להחזיר את החטופים שלנו, לבין העובדה שהם מקבלים סיוע". יעל מוסיפה ואומרת: "אף אחד לא תמים, אנחנו יודעים שיש קישורים והתניות מהעולם ומארצות הברית, אבל התסכול הוא מטורף". 

היא מפנה את תשומת הלב לכך שסיוע הומניטרי נכנס ממעבר כרם שלום, ממעבר ארז, וגם מהאוויר ומהים. לטענתה - "אין באמת מצור". יעל מסבירה שהתסכול שלה נובע מהמחשבה שמנוף הלחץ, שלכאורה היה אמור להיות מאוד משמעותי, לא באמת נמצא בשימוש: "חשבנו שאם העם שלו (של סינוואר) באמת רעב, שזו לא הסיטואציה כרגע, כך אנחנו לפחות מבינים, אז זה יהיה מנוף לחץ. אבל המנוף הזה מתהפך עלינו".

מתנועת צו 9 נמסר: "מעבר ארז, שנהרס במהלך טבח השבעה באוקטובר, ודרכו נכנסו מחבלי הנוחב'ה לרצוח ולאנוס את אזרחי ישראל, נפתח היום אחרי שיפוץ והרחבה עבור מתן סיוע ואספקה בדיוק בשבילם. אין מילים להוסיף".