מידת המעורבות האיראנית בהחלטה של חמאס ליזום את הטבח בדרום ב-7.10 עוד לא נחשפה במלואה – ולפי גורמים שונים בתקשורת הערבית ובאופוזיציה האיראנית, ייתכן שהקשר בין משמרות המפיכה לחמאס היה עמוק ונרחב עוד יותר.

מומחה צבאי בריטי: "אם איראן תראה שחמאס מתמוטט היא תורה לחיזבאללה לעלות מדרגה"
תחקיר הגרדיאן: "ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בתקיפה בדרום לבנון ב-27 במרץ"

"אני סבור שכל מה שקרה ב-7.10 נהגה ותוכנן בתקופת קאסם סולימאני", טען ד"ר חסן האשמיאן, חוקר לענייני איראן שיושב בוושינגטון בריאיון לערוץ הסעודי אל חדת' בהתייחסו למפקד כוח קודס של משמרות המפיכה האיראניים, שחוסל בפעולה שמיוחסת לארצות הברית ולישראל. "נושא המנהרות והכספים שהושקעו למען בנייתן, כל הנשק שצבר חמאס וגם תכנון הפעולה עצמה, כל אלה נהגו בתקופת סולימאני. אבל היישום עצמו נעשה על ידי אסמעיל קאאני, מחליפו של סולימאני".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"קאאני רצה להוכיח את עצמו", הוסיף, "כי ידוע שסולימאני הוא דמות שונה ממנו. בחמאס, בתוך כוח קודס וגם במשרדים הממשלתיים בטהרן ואפילו בקרב הסוכנים בחו"ל רבים סבורים שהוא לא מגיע לקרסוליו של קאסם סולימאני". לטענת ד"ר האשמיאן, לא ניתן לסמוך על התגובות הרשמיות באיראן לפיהן טהרן לא הייתה שותפה לתכנון של חמאס".

קאסם סולימאני  (צילום: AFP)
קאסם סולימאני (צילום: AFP)

"באיראן אומרים שהם תומכים בחמאס ועומדים לצידה ולצד הפלסטינים, אבל שתמיכה היא לא תכנון. איראן הרשמית הכחישה שהיא ידעה שחמאס מתכוון לצאת למתקפה. אבל מישהו חושב שמישהו יכול לקבל החלטה כזאת בלי שמשמרות המהפיכה, בוודאי קאאני בעצמו, לא מודעים לדבר?".

הבוקר חזר ותקף המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי את ישראל על רקע הדיווחים על קריסת המשא ומתן לעסקת חטופים וטען כי "עם האויב אי אפשר לנהוג במתינות", כלשונו, "ישראל לא הייתה מעיזה לבצע את הפשעים שהיא מבצעת נגד הפלשתינים בלי התמיכה שהיא מקבלת מארצות הברית", אמר.

עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

במאמר שפרסם במעריב קרא ד"ר יוסי מנשרוף, חוקר איראן ומליציות שיעיות במכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית, לערוך הערכה מחדש של המדיניות הישראלית כלפי איראן בשנים הקרובות. "חמינאי, שמכחיש את השואה בהזדמנויות שונות ומרובות ומצהיר בפומבי על שאיפתו להשמיד את ישראל, מקדם ביתר שאת את קריאתו של חמינאי מ-1979, להחריב את ישראל באמצעות מאבק סוני-שיעי משותף", טען.

"לאור כל זאת, נדמה שחשבון הנפש הלאומי, שמתקיים ביום השואה השנה תחת העננה הכבדה של מתקפת חמאס, מחייב את הצמרת הישראלית בכללותה לגבש תפיסת ביטחון לאומי חדשה. במסגרת זאת ישראל תשאף להשיג הכרעות ולא להיגרר לסבבים מול מערך השלוחים האיראני; תגבש אסטרטגיה ברורה ויעילה להתמודדות מול איראן; ובעיקר תתנער מהעמדה הפאסיבית והמגננתית, ותאמץ גישה אקטיבית והתקפית, שהינה רלוונטית ומציאותית יותר מול 'ציר ההתנגדות'", ציין.

הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)
הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)

אתמול קרא במאמר מיוחד שפרסם במעריב ראש המל"ל לשעבר פרופ' יעקב נגל "לעבור מדיבורים למעשים" בעזה ובלבנון נוכח הפיצוץ במשא ומתן מול חמאס. "כאשר ישראל תסיים את הטיפול בחמאס, יתלכדו כנראה לזמן קצר האינטרסים של ישראל ושל החיזבאללה ואיראן לדחיית הלחימה בצפון", טען, "אסור לטעות באתגרי המערכה מול איראן. ישראל חייבת להמשיך ולפעול בעוצמה מול ההתנהגות התוקפנית של איראן ומול רצונה לפרוץ לגרעין. איראן היא עדיין הבעיה המרכזית של ישראל".

"לאור ההתפתחויות, שמהן ניתן להבין בבירור את עדיפויות החמאס", הוסיף, "העדיפות הישראלית העליונה חייבת להיות השלמת המשימה בעזה (רפיח, פילדלפי והחזרת החטופים), חתירה לפתרון זמני בצפון שיאפשר להחזיר את התושבים לבתיהם בביטחון והמשך הפעילות החשאית והגלויה מול איראן על מנת לוודא שהיא לא מנצלת את ההזדמנות לפרוץ לגרעין ולהמשיך לתקוף את ישראל. הנורמליזציה מול סעודיה חשובה מאד, אך היא יכולה לחכות".

התרגום מערבית בוצע באמצעות חברת "ביירון"