מצרים המתווכת בדיונים על עסקת החטופים בין ישראל לחמאס, הדגישה כי היא מתנגדת לפעולה הישראלית בציר פילדלפי ורואה בה כהפרה גסה המאיימת על הביטחון הלאומי של מצרים, זאת לצד רצונה של ישראל להרחיב את האקט הצבאי ברפיח לאור נוכחותם של מיליון ו-200 אלף עקורים פלסטינים בעיר. לשם כך ראיינו את אדי כהן, מומחה לעולם הערבי, שיעשה לנו סדר במשולש רפיח-מצרים-קטאר וישליך לנו אור על הסוגיות הבוערות בימים אלה. 

חיזבאללה פוגע בבטן הרכה של צה״ל: הנשק החדש שאין לו כרגע פתרון
מכשול אחד ירד: הסעיף השנוי במחלוקת במו״מ לעסקה הוסר

מה קורה עם מצרים? האם הם משחקים משחק כפול?
"ברור שמצרים בשנים האחרונות עזרה לחמאס. אין ספק שהם עזרו או ששיחדו קצינים או שהייתה עצימת עיניים בכל סבב, הם תמכו בחמאס. חמאס לא היה מתפתח ככה ללא סיוע של מצרים אין ספק. ברור שהמצרים משחקים משחק כפול אך אסור לשכוח שהם לא יכולים לשחק יותר מדי. יש כאן אינטרסים, יש הסכם קמפ דיויד, לא עשו זאת מאהבת ציון ואהבת היהודים, ההסכם הזה מכניס כל שנה למצרים מארצות הברית מיליארד ומאתיים מיליון דולר. זה אומר שביטול ההסכם לא יזרים המון כסף שהולך לקצינים ולכל השחיתות שיש במצרים, אז היא לא תוותר על הסכום הזה. גם במחיר של ביקורת בעולם הערבי".

מה לגבי הכניסה לרפיח?
"כל העולם הערבי כועס על המצרים. הביקורת הראשונה והגדולה היא כלפי מצרים, איך אפשרו לישראל להיכנס למעבר. וכאן עולות תהיות ושאלות האם זה מתואם עם המצרים ועד כמה או שמה ישראל הפרה את הסכם קמפ דיויד? אני לא יודע מה היה בין א סיסי לנתניהו מה שבטוח הוא שיש פה ביקורת העולם הערבי כלפי המצרים. הערכתי היא שיש כאן מבצע מוגבל ונתניהו אמר לאסיסי שתהיה כניסה מסוימת אל מול דעת הקהל, ומשם יראו איך הדברים יתפתחו. העולם לא עצר את נשימתו שנכנסו, אז יכול להיות ששיטת "הסלמי" תתאפשר את הכניסה לעומק רפיח. חשוב לציין שהחובות של מצרים ההלוואות וחוסר האפשרות לשלם את הריביות לצד מצב כלכלי גרוע משפיע על קבלת ההחלטות והם לא יכולים לוותר על הסיוע האמריקאי".

נשיא איחוד האמירויות, שייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל סיסי בקהיר (צילום: רויטרס)
נשיא איחוד האמירויות, שייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל סיסי בקהיר (צילום: רויטרס)

מה לגבי הנושא הקטארי? גם שם יש טענות על ההתנהלות?
"העיתונאים של אל ג'זירה בוודאות לא מרוצים הם עברו מפרסומים מתל אביב ומחיפה מדווחים מהחושך ברמאללה. הם משדרים משטחי הפלסטינים והם לא מרוצים. הכתב שגר בחיפה נוסע עד רמאללה, זה מייצר תחושה קשה שם בשטח. בימים הראשונים של ההחלטה אל ג'זירה שידרה שישראל שקרנית ולא דמוקרטית. היה יום השבוע שעסק בחופש העיתונות והם ניצלו זאת, אך בפועל אין תגובה רשמית של קטאר. ההצעה הקטארית ערב הכניסה לרפיח היא שמובילה את סדר היום שלהם, לא משהו ממשי שמשנה מדיניות".