יום שישי הזה נרשם כיום קשה בלחימה ברצועת עזה, הן בשכונת זיתון והן במזרח רפיח, לאחר שארבעה חיילים נהרגו מפגיעת זירת מטענים שהופעלה על כוח נח״ל ושלושה נפצעו מירי נ״ט לעבר טנק של חטיבה 401 במזרח רפיח. בנוסף אירעו תאונות מבצעיות כמו הטנק שעלה על קו צרעות והביא לפציעתם של 12 לוחמים.

הפלסטינים יקבלו באו"ם סמכויות כמו של מדינה, השגריר ארדן גרס את האמנה
נס בבאר שבע: רסיסי רקטה נפלו בגן משחקים בעיר | צפו

כל זה - לפני שנכנסנו לתוך רפיח לפרק את ארבעת הגדודים של חמאס. אין ויכוח שצריך להפקיע את ארבעת גדודי חמאס ברפיח. חייבים להשמיד אותם ולנסות ככל האפשר להגיע אל החטופים שלנו, וצריכים לחסל את יחיא סינוואר ומוחמד דף. על כל אלה אין שאלה. אבל שלא ימכרו לכם שכיבוש רפיח ו/או חיסול רבי המרצחים והאנסים יביא את הניצחון. ממש לא. להפך - אנחנו צועדים בצעדי ענק לעבר הבוץ העזתי. כמו ששקענו בבוץ הלבנוני 18 שנים, כך אנחנו צועדים בעניים פקוחות להתבוסס בבוץ העזתי. 

שר הביטחון יואב גלנט וצמרת צה״ל מתוסכלים. שבעה חודשים שצה״ל ומערכת הביטחון הציגו את לוחות הזמנים ובניגוד לדברי הפוליטיקאים מהימין כי כבר בהתחלה דיברו על מלחמה ארוכה שתמשך חודשים. מוכרים אותם פוליטיקאים ספינים או חצי אמת. מערכת הביטחון אמרה כי ההפקעה תימשך חודש, אחריה הטיהור שימשך עוד שלושה חודשים, ואז הם הציגו פעולות של פשיטות, משהו כמו ״קיצוץ דשא״.

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

אבל מעל הכל הציגו במערכת הביטחון את תוכנית העברת השטח לאחריות אזרחית. המודל של הרשות הפלסטינית מגובה בציר הסוני המתון ואשר מתבסס על מנגנונים פלסטינים מקומי זה המודל המועדף על מערכת הביטחון. אמנם הרשות היא לא מחובבי ציון, וגם לא מזקני ציון. אבל הם עדיפים מהשוודים או מהאירים. תשאלו את הנציגה שלנו לאירוויזיון עדן גולן. ובכלל - מי רוצה להיכנס לבוץ העזתי? הבריטים? הנורווגים? אולי הניו-זילנדים? למרות כל המגרעות של הפלסטינים, בצה״ל ובשב״כ יודעים שרק מעליהם ניתן יהיה לבצע פשיטות בתוך ג׳בליה ואפילו בח'אן יונס בדיוק כמו שבשבוע שעבר פעלו צה״ל והימ״מ בטול כרם, בשכם וגם לעתים בג׳נין או בחברון.

פעילות צה''ל בטול כרם (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בטול כרם (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל לא רוצים לשקוע בבוץ העזתי ויודעים שהמנוף היחיד שנשאר לנו אל מול חמאס הוא שלילת יכולותיו השלטוניות והפיכתו ללא רלוונטי. אז יהיה קל יותר לצה״ל לשבת על קו הגבול ולבצע עבודות גינון של ״כיסוח הדשא״ שכל פעם ירים ראש ויצמח. התסכול במערכת הביטחון וכמובן אצל שר הביטחון הוא מהגוש החוסם בממשלה המתנגד לדון בנושא "היום שאחרי".

פעילות חטיבת הנח"ל במרכז רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

זאת הסיבה שאם נמשיך לדשדש בקבלת החלטה מדינית, לצערנו נאלץ לקבל עוד קבלות שבת כמו היום. זה כבר לא עניין של טקטיקה צבאית להגיע לניצחון, אלא מהלך אסטרטגי לבנות חלופה שלטונית בחסות מהלך גיבוש הקואליציה המתונה של מדינות המזרח התיכון.