צה"ל יעשה ככל שביכולתו למנוע טבח בפליטים שימלטו ממלחמת האזרחים בסוריה לעבר הגבול עם ישראל ברמת הגולן, כך אמר היום (שלישי) הרמטכ"ל, גדי איזנקוט בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.



הרמטכ"ל ציין כי צה"ל נערך לאפשרות שאלפי פליטים יברחו לאזור הגבול בגולן, כתוצאה מהמלחמה הפנימית בסוריה. הוא אמר כי צה"ל ישלח סיוע הומניטרי לפצועים שיגיעו מסוריה וכי ישראל לא תסגור את הדלת בפניהם.



לדברי הרמטכ"ל, סוריה נמצאת בתהליך מתקדם של התפרקות, 1.8 מיליון פליטים סורים נמלטו ללבנון ומאות אלפים ברחו לירדן, מיליונים איבדו את בתיהם ונודדים כפליטים בתוך סוריה עצמה.



לדבריו, המציאות באזור גבול רמת הגולן מטרידה מאוד את צה"ל לאור המלחמה הפנימית הנושקת לגבול. הוא מסר בסקירה כי חיזבאללה משקיע מאמצים נרחבים בלחימה בסוריה וכי מאז תחילת הקרבות שם, נהרגו מאות לוחמים של הארגון. רק בחודש האחרון, דיווח הרמטכ"ל, נהרגו בסוריה כמאה אנשי חיזבאללה.



ישראל העבירה מסר אזהרה לג'בהת א-נוסרה: חדלו לתקוף את הדרוזים


התעצמות חמאס בעזה



לגבי המצב ברצועה, דיווח הרמטכ"ל על התעצמות גוברת של החמאס ושל ארגוני טרור נוספים, ואמר כי צה"ל עושה מאמץ למנוע התעצמות צבאית שלהם וכן מבצע פעילויות כדי למנוע הרחבת פעילות המנהרות. הוא דיווח כי בסיני ישנה התעצמות של ארגונים הקשורים לדאש, הפועלים בשיתוף פעולה עם ארגוני הטרור ברצועה.



עוד ציין איזנקוט, כי ישראל פועלת לשפר את המצב הכלכלי ברצועה, כולל כניסה של משאיות לתוך הצועה ואמר: "אנו מנהלים מול החמאס מאזן של רווח והפסד, כשיש ירי תלול מסלול, אנו סוגרים מערכים. כשיש שקט ביטחוני, אנו מאפשרים למספר גדול יותר של משאיות להיכנס לרצועה כדי ליצור יציבות הומניטרית וכלכלית. בהקשר זה, ציין הרמטכ"ל, כי ישנה התעצמות ברצועה של ארגונים קיצונים יותר מהחמאס וכי דאעש זוכה לתמיכה של כ-14% מאוכלוסיית הרצועה.



על "שוברים שתיקה": על החיילים להזדהות



בנושאים אחרים אמר הרמטכ"ל, כי צה"ל פועל לקיצוץ באנשי הקבע. הדבר יביא סוף התהליך לביטול כ-5,000 תקנים ובכלל זה תקנים של שלושה אלופים במטכ"ל.



עוד אמר, כי לא נכון שצה"ל יעסוק בפעילות של ביטחון שוטף בירושלים, פעילות שמוטלת על משמר הגבול ובימים אלה מקימים חמש פלוגות חדשות של מג"ב שיפעלו בגזרת ירושלים.



באשר לפרסומים של "שוברים שתיקה", אמר הרמטכ"ל כי הפקודות בצה"ל ברורות וכי אסור לבצע פקודה בלתי חוקית בעליל. הוא אמר כי הוא מצפה מאותם חיילים שנתנו עדות לארגון שוברים שתיקה לעמוד מאחורי דבריהם, להזדהות ולא להישאר אנונימיים, אך הדגיש כי צה"ל בוחן את העדויות ולא מתעלם מהן. עוד אמר, כי צה"ל לוקח חלק משמעותי במאבק בדה לגיטימציה והיה מעורב בדוח האלטרנטיבי של משרד החוץ ובמתן מענה לדוח האו"ם.