סערת דוח ועדת לוקר נמשכת זה היום השלישי מאז פורסמו מסקנות הוועדה.



גורם בכיר במשרד הביטחון התייחס היום (חמישי) לממצאי הדוח ותקף בחריפות את התוצאה הסופית שלו: "זה דוח רדוד, מלא שגיאות ולא רציני", אמר הגורם.



"איך אפשר לגבש המלצות בנושא תפיסת הביטחון, בזמן שהוועדה עבדה לא הייתה בכלל תפיסת ביטחון. על מה נשענה הוועדה בגיבוש ההמלצות? אין הסברים אבל יש הרבה קביעות", הוא הוסיף.



בנוגע ההמלצות בנושא סמכויות ובקרה, אמר הגרם כי ההמלצה להעביר את הסמכויות לגופים חיצוניים לצד השארת האחריות בידי השר והרמטכ"ל לא הגיונית. גם לגבי תוכנית העבודה, אותה הוועדה ממליצה להעביר לאישורים מראש, אמר הגורם במשרד הביטחון כי אין שום הגיון מאחורי ההמלצה: "אם אני צריך לרכוש מוצר מסוים ליחידה מבצעית, אני צריך לקבל על זה אישור? ואם לא מאשרים לי את המוצר ויקרה משהו, יגידו לי שהאחריות עלי ועל הרמטכ"ל", הוא מסביר.



"הזמנו את לוקר לפגישה- הוא לא מוכן לבוא"



כמו כן, התייחס הגורם להמלצה לירידה בכח האדם: "רוצים שנרד ל-38 אלף אנשי קבע, אבל אף אחד בדוח לא מסביר למה. הם מציינים עלייה של 12% משנת 2008, אבל שוכחים שהעלייה נבעה מהמלצות של מלחמת לבנון השנייה. אז עכשיו הם ממליצים שנרד בסד"כ (סדר כוחות) ונהיה מתחת למה שהיינו ערב לבנון השנייה, אבל שוב - לא מסבירים למה. איך הם הגיעו למספרים האלה בכלל?", הוא שאל.



הבכיר במשרד הביטחון טען כי חוסר השיתוף פעולה נגע בעוינות מצד הוועדה: "חצי שנה אנחנו מזמינים את יוחנן לוקר לפגישה והוא לא מוכן לבוא. חודשים שהרמטכ"ל מבקש ממנו פגישה ולוקר לא מוכן להגיע".



הוא הוסיף כי האחראים על הדוח הבטיחו לאורך כל התהליך לקבל טיוטה שלו, אך גם סרבו להעביר אותה: "פתאום קיבלנו הודעה שכתבים צבאיים זומנו למסיבת עיתונאים. איפה השיח? כשביקשנו לקרוא את הדוח אמרו לנו: "אין בעיה, תקבלו אותו שעה אחרי שהעיתונאים יקבלו. זה לא דוח רציני, זה כתוב כמו מאמר עיתונאי, כמו פסק דין".



לגבי אחד הסעיפים מעוררי המחלוקת, גיל הפנסיה, אמר הגורם הבכיר כי ההמלצות בנושא אינן חוקיות: "בדקנו את זה, זה לא חוקי. אמרו לנו באוצר שאין בעיה והחוק ישתנה, אין בעיה אנחנו נצטרך ללכת לבג"ץ".



הגורם הבכיר הוסיף כי הוא מקווה שהדוח יסתכם בדיון אצל ראש הממשלה ולא מעבר לכך: "אני מאוד מקווה לשכנע את נתניהו שהדוח הזה יהרוס את הצבא".