קצין צה"ל שפיקד על הכוח שהיה מעורב בתקיפת העיתונאים הזרים שאירעה בבית פוריק בשבוע שעבר הודח היום (חמישי) מתפקידו.



בצה"ל לא ממתינים לתוצאות חקירת מצ"ח שנפתחה אתמול ובעקבות אירוע שבירת המצלמות שהתרחש בבית פוריק, בו התנהג מפקד הכוח בצורה שאינה עולה בקנה אחד עם המצופה ממפקד בצה״ל, בוצעו תחקירים מבצעיים על ידי מפקדי הגזרה וכן בוצע תחקיר מעמיק של מפקד חטיבת גבעתי, אל״מ ירון פינקלמן.



בסיום התחקירים המליץ אל"מ פינקלמן כי הקצין יודח מתפקידו. השימוע נערך לקצין בראשות ראש מטה פיקוד הדרום, תא״ל אודי בן מוחא, אשר קבע כי הקצין כשל וקיבל את המלצתו של מח״ט גבעתי להדיח את הקצין מתפקידו. המשך שירותו ייבחן על ידי זרוע היבשה.



אמש אירעה התפתחות בחקירת תקיפת העיתונאים הזרים, כאשר המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) חקרה אתמול את מפקד הכוח תחת אזהרה.



"ההדחה מעקרת את חקירת מצ"ח"



קצין בכיר בצה"ל הגדיר את החלטתו של מח"ט גבעתי כהחלטה ראויה שהופכת את חקירת מצח ללא רלוונטית.



"ירון קיבל החלטה נכונה. אירועים כאלה צריכים להיגמר בטיפול ביחידה ולא בחדרי חקירות. ההדחה מעקרת את חקירת מצ"ח וכך צריך להיות. לא יתכן שכשנוח לנו אנו קוראים לטיפול במישור המשמעתי וכשיש הדחה אנחנו פותחים במרד".



הקצין הוסיף כי "אם לוחמים ימרדו בעקבות ההדחה הם ישבו בכלא". הקצין הבכיר אמר את הדברים בעקבות מחאה שהחלה ברשת בשעות האחרונות, בין היתר פתיחת עמוד בשם "כולנו עם סגן א. שובר מצלמות העיתונאים הזרים" .



כזכור, בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, נראו חיילי צה"ל כשהם תוקפים לכאורה ללא סיבה שני עיתונאים של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, במהלך הפגנה שהתקיימה בגדה המערבית.



במקביל לכך, אגודת העיתונאים פנתה אתמול לרמטכ"ל גדי איזנקוט בבקשה לחדד נהלים בקרב לוחמים ולהחמיר בענישה בעקבות ריבוי מקרים של תקיפת עיתונאים.



במקרה התקיפה שתועד, נראו החיילים שהשחיתו את ציודם של העיתונאים. העיתונאים שהיו במקום, אנדראה ברנרדי ועבאס מומני, הגיעו לכפר במטרה לסקר הפגנה שנערכה באזור, בעקבות הלווייתו של פלסטיני שנורה ומת ע"י כוחות הביטחון לפני שבוע וחצי.



העיתונאי שהותקף: "זה היה מטורף"



"הם עברו את המחסום הראשון של משמר הגבול ללא בעיה באמצעות תעודות העיתונאי שלהם", סיפר תומאס קוקס, ראש מערכת AFP, והוסיף כי "ברנרדי עצר כדי לבדוק את הגדרות המצלמה, וברגע שהוא עשה זאת הגיע חייל ואמר לו להפסיק לצלם ודחף את המצלמה שלו. לאחר מכן הוא לקח את המצלמה וריסק אותה".



"העיתונאים חשבו שאלה הם חיילים צעירים ומטורפים כל כך, ולכן כפי שניתן לראות בוידאו, הם עזבו את המקום. אבל החיילים הגיעו אליהם ולקחו מהם את מצלמת הסטילס ואת כל מה שהיה בכיסו של הצלם - סוללות, כרטיסי זיכרון. אנדריאה חזר לאחר מכן חזרה על מנת לנסות ולתקן את מצלמה, ובשלב זה קפץ עליו חייל, כיוון נשק פניו ותקף אותו", הוא הוסיף.