גורם בכיר בצה"ל סיפר הערב (שני) בתדרוך כתבים צבאיים בעקבות מעצר החוליה שביצעה את הפיגוע בו נרצחו הורי משפחת הנקין ז"ל כי הילדים לא נפגעו ככל הנראה כתוצאה מפציעת אחד המחבלים במהלך הירי והימלטות החוליה מהמקום לאחר מכן.
מעצר חבר החוליה שנפצע בידו

"ביום ראשון שמנו יד על חברי החוליה. זה פיגוע מתוכנן ותשתית טרור שתכננה על הציר הזה באותו היום. הייתה להם שם תקלה, ואחד המפגעים נורה. הבאנו אותו מבית חולים ברפדיה ואפשר לשייך את התקלה לכך שהילדים נשארו בחיים", סיפר הגורם.

"בציר חשוך שכזה הם חשבו על דרך המילוט, מרחק 3 דקות משכם ולשם הם נמלטו. אנחנו רואים שהחוליה הזו מגיעה מהחמאס. ומי שאנחנו רואים בשטח זה צעירים, הרבה מאוד אנשים שמבינים את אירועי הר הבית בחומרה וגם אירוע דומא עדיין נמצא ברקע", הסביר. 
 על המציאות בגדה סיפר הגורם: "מה שקורה בשטח זו הסלמה והדינמיקה היא שלילית. בשטח כרגע יש יותר העזה לבוא ולהתעמת עם הכוחות. לא מדובר באלפים אבל כן מאות. יש עליה מהחגים בשנה שעברה ורואים את אותם המוקדים, כשירושלים מובילה בעידוד התנועה האיסלמית".


פעילות יחידת דובדבן שעצרה את החשודים בפיגוע. צילום: דובר צה"ל

"הר הבית הוא עדיין מוקד החיכוך ובחלק מהמקרים זה נגמר בנפגעים בנפש. יש סיכון ממשי לכוחות שלנו", הזהיר הגורם.

לדבריו, התיאום הביטחוני עובד ורק בימים האחרונים הוחזרו על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שמונה ישראלים שתעו בדרך. "לא ידוע לאן זה יתפתח אבל החזרת הישראלים מראה שיש תיאום טוב. יש גם דיאלוג טוב בין המפקדים בשטח בין שני הצדדים", סיפר.

בימים הקרובים אין כוונה להקטין את כמות הכוחות בשטח ומירב המאמץ הוא הגנה בצירים. "הגדודים שהוקפצו מסייעים. היינו ברפדיה ובמחנה הפליטים ג'נין. הדרך היחידה היא לנהוג באחריות ומי שצריך להיעצר אנחנו מגיעים לביתו כולל הגעה עד למיטה. המטרה היא לא להכניס את האוכלוסיה למעגל המעצרים וכך אנחנו נוקטים. הרבה מאוד פעילות של הגנה בצירים ויש מספיק כוחות בשטח שמיקומם נקבע על פי מודיעין", הסביר הגורם.

חשש מהסלמת המהומות

הגורם הצבאי הבכיר מגלה כי בימים האחרונים מאז הרצח באיתמר יש עליה מאוד משמעותית מפעילות של ישראלים נגד פלסטינים ויש חשש גדול כי אירוע שכזה יגרום למהומות ברחובות. "עצרנו 12 ישראלים כתוצאה מהחיכוכים עם הפלסטינים. חלק מהכוח מושקע גם בזה. אנחנו מבינים את הכאב אבל חושבים שהעובדה שבה ישראלים מפרשים את המצב כאילו צריך לקחת את החוק בידיים לוקח לנו כוחות להתעסק איתם - וצריך לטפל בזה ולעצור. יש מספר פצועים פלסטינים גם מזריקות אבנים ונפגעים בנפש בעקבות החיכוך הזה", סיכם הגורם. 

יעלון: "החוליה תכננה להמשיך ולרצוח ישראלים"

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, אמר בעקבות לכידת חוליית הטרור בשכם כי "החוליה שנלכדה ונוטרלה לא רק שהוציאה אל הפועל פיגועים, אלא גם תכננה להמשיך ולרצוח ישראלים נוספים. ניטרולה הוא הישג חשוב לכוחות הביטחון".
 
"ארגון חמאס מנסה, ללא הפסקה, להוציא אל הפועל פיגועים במתווים שונים. עיקר ההכוונה, המימון וההדרכה מגיעים, באופן כללי, ממטה הגדה שיושב ברצועת עזה, ובאמצעות סלאח ערורי, המנהל את פעילות הטרור של הארגון ממקום מושבו באיסטנבול. מן הראוי שהעולם החופשי לא יטאטא מציאות זו תחת השטיח", אמר יעלון.

מעצר חברי החוליה. צילום: דובר צה"ל
 
"המאבק בטרור דורש מאיתנו נחישות חסרת פשרות, סבלנות, תבונה ושיקול דעת. כך אנו גם פועלים. אין לנו כל כוונה לאפשר לגורמי טרור לשבש את חיינו. אנו מתמודדים מול ארגוני טרור צמאי דם וחסרי מעצורים, והמאבק נגדם, כמו גם המציאות עצמה בשטח, הם מורכבים ומצריכים מאיתנו אורך רוח", הוסיף יעלון ואמר כי הוא "קורא לחלק מהשרים, חברי הכנסת ונבחרי הציבור מההתיישבות ביהודה ושומרון, לחדול מההתנהגות וההתבטאויות חסרות האחריות כלפי צה"ל, מפקדיו וחייליו וכלפי מאבקה של ממשלת ישראל. זוהי התנהגות שאינה מתאימה לנבחרי ציבור. התנהגות שגם מזינה ומתדלקת אזרחים לאבד כל רסן ולקחת את החוק לידיהם. "מן הראוי ששרים, חברי כנסת ונבחרי ציבור יגלו בגרות ואחריות לאומית".