התייחסות ראשונה של גורם ישראלי לנושא התרסקות המטוס הרוסי בסיני. שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אמר היום (שני) כי על פי המידע שיש בישראל הסבירות כי המטוס הרוסי התרסק כתוצאה מתקלה היא נמוכה מאוד.



"סבירות גבוהה ביותר שזה פיגוע", אמר השר יעלון בתדרוך לכתבים הצבאיים. "מתוך מה שאנחנו יודעים ושומעים אני אופתע מאוד אם יתברר בסוף שזה לא היה פיגוע", הוסיף יעלון.



לצד זאת סירב השר להתייחס לדיווחים זרים לפיהם ישראל היא זו שהעבירה את המידע על כך שמדובר בפיגוע לגורמים במערב. ככל שחולף הזמן בחקירת נסיבות ההתרסקות של המטוס הרוסי כך עולה החשש כי מדובר בפיגוע מבית היוצר של שלוחת דאעש בסיני, כפי שהם נטלו עליו אחריות מיד לאחר התרסקות המטוס.




הריסות המטוס הרוסי שהתרסק בסיני. צילום:רויטרס



אין ספק כי פיגוע מהסוג הזה צריך להדאיג לא רק את המצרים והרוסים, או את ישראל אלה את העולם כולו שכן מדובר ביכולת משמעותית ובשלוחת דאעש בסיני זוכים להערכה גדולה מאוד מדעאש העולמית.



אין ספק כי פיגוע שכזה ייתן דחיפה משמעותית לארגון בסיני בעיקר בדמות תמיכה כלכלית של כספים רבי שיזרמו לארגון לצורך התעצמות ולגיוס כוח אדם. המצרים והרוסים מצדם היו מוכנים לסכם את הסיפור תחת הכותרת "תאונה טראגית" ולא פיגוע מוצלח של ארגון רדיקלי. לראיה ניתן לראות את העוצמה הצבאית שהמצרים משקיעים בסיני נגד דאעש. עדיין לא ברור למערב כיצד ישפיע הפיגוע לכאורה על הרוסים בהתערבות שלהם במזרח התיכון. עם זאת ברור כי הרוסים וגם המצרים משקיעים רבות בכל הקשור לסידורי האבטחה שלהם.



בגזרת הצפון: הרוסים לא מצליחים לסייע לאסד



מאז נכנסה רוסיה למרחב הסורי כדי לנסות ולהחזיר לאסד את השליטה בארצו נדמה שהדבר לא צולח והרוסים מתחילים להבין שמדובר בכישלון אחד גדול. הרוסים שרוצים בעיקר לנטרל את הג'יהאד במקומות שבהם ישנו כאוס לא מצליחים להביא את הסיוע הצבאי שלהם לכדי הצלחה גדולה. בשלב הראשוני החליטו הרוסים לסייע במתקפה תת קרקעית למשך שלושה חודשים במטרה להחזיר את השליטה של אסד עד הפרת, בשילוב של פעולות מבצעיות מהאוויר באמצעות כלי טיס. אולם בשטח הדבר לא בא לכדי ביטוי.



הרוסים מצליחים לתקוף בכל יום כ-50 מטרות, 20 אחוזים מהן של דאעש ואילו השאר של סוריה החופשית או ג'בהת אל נוסרה. נכון להיום הציר הסורי-איראני-חיזבאללה בסיוע של רוסיה נוחל כישלון גדול ולכל הצדדים יש כבר לא מעט הרוגים. רק מהשבועות האחרונים חיזבאללה ספר למעלה מ-70 הרוגים, האיראנים החזירו הביתה למעלה מ-50 גופות ואפילו הרוסים שלא מוכנים להודות סופרים קרוב ל-20 הרוגים כשבחדרי חדרים חושבים שם היטב על התכנות המהלך. בתוך כך התיאום עם ישראל עובד ובזמן שישראל לא מספקת מידע על פעולותיה, הרוסים מדווחים על כל תנועה במרחב אולם לא מפרטים את היעדים שלהם. גורמים בישראל מאשרים כי התיאום פועל וכל צד ספון באינטרס שלו.