אחד הנאומים המרתקים שהיו היום (רביעי) בכנס הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט, בו השתתפו למעלה מ-400 שגרירים, נספחים, אנשי דיפלומטיה מהארץ ומחו"ל, היה שייך למפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל.



אשל ניסה להסביר את החזון שלו כלפי החיל שעליו הוא מפקד, והתייחס בעיקר למה שקורה מעבר לגבול, באזור סוריה. אשל דיבר על הצורך להגן על המדינה ולהיות מוכנים, אך הזהיר כי גם מעשה אחד יכול לגרום לבעירה נוספת באזור.


 


"ישראל עומדת על שלוש נקודות מבחינת חיל האוויר, להגן על המדינה, להיות מוכנים לכל תרחיש והדבר השלישי הוא למנוע פגיעה אפשרית. בסיטואציה הנוכחית, אנחנו צריכים למנוע מלחמה או הסלמה וזה משמעותי. הגבולות שלנו חמים וגועשים, לא בגלל שצבאות צובאים עליהם, ומנסים לכבוש אותה, זה לא העניין. מספיקה פעילות קרקעית, או אפילו טיל אחד שיפגע בישראל ואתם יכולים לדמיין למה זה יכול לגרום. אפילו מעשה אחד יכול לגרום להסלמה. העבודה שלנו היא לשמור על הגבולות, ובדרך הזאת צריך להגיב לאיומים האלה מיד ובחוזקה. הדבר השני הוא לשרטט קוים אדומים.

"כעת, כמטאפורה, ישראל היא כמו טוויטר, ששולח מסרים שאומרים: 'זה יכאב לכם, אל תחצו את הקו הזה', פה יש מצב שיוצר דילמה גדולה: איך לשלוח מסר חזק, אך לא להסלים את הקונפליקט. אלו שני הגבולות שלנו שאנחנו מנסים לשחק בהם. זהו משחק של איתותים, נכון, אנחנו רק חיל האוויר, אבל אנחנו צריכים להיות אפקטיביים ולצעדים שלנו צריך להיות האימפקט הנכון, כדי למנוע הסלמה".

לאחר מכן התייחס למצב החדש בסוריה, כשבעצם כוחות של חילות אויר אחרים פועלים באיזור: "הסיטואציה החדשה היא שהשמיים צפופים במזרח התיכון. עבורנו זה חדש. יש כאן כוחות קואליציה, כוחות רוסיים, ועוד. אנחנו צריכים לתמרן כדי לא לפגוע באף אחד שאנחנו לא רוצים. אנחנו נוקטים באמצעי זהירות כדי לא לפגוע, או להיפגע. זה חדש. 
לסיכום אמר אשל: "כשאנחנו מתרכזים בכל המכלול הזה. יש לנו מודיעין ישראלי מצוין, ויש לנו נשק מאוד רלוונטי ואפקטיבי נגד הטרור. אנחנו ממשיכים לפעול על מנת לפגוע באיומים ולמנוע מדבר כזה לקרות. צריך שני רקדנים לריקוד כזה, כעת יש יותר, אבל עד עכשיו עשינו זאת בצורה אפקטיבית.